پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۵۱ قبل از ظهر به وقت تهران

دلیل افزایش قیمت مرغ در بازار چیست؟

در شرایطی که طی روزهای اخیر قیمت گوشت مرغ با افزایش روبرو شده است، مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران مرغ گوشتی اعلام کرد که نوسانات ارزی، کمبود نهاده‌های تولید و کاهش جوجه‌ریزی عامل افزایش قیمت گوشت مرغ در بازار شده است.

مرغ

به گزارش ایسنا، طی روزهای اخیر قیمت گوشت مرغ در بازار با نوسان و افزایش مواجه شده و به کیلویی حدود ۸۶۰۰ تومان رسیده است که عوامل و علت های مختلفی برای بروز این نوسانات در بازار این محصولات پروتئینی از سوی مسئولان و متولیان بخش اعلام شده است.

اما محمدعلی کمالی سروستانی –  مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران مرغ گوشتی – در این زمینه به ایسنا گفت: از ابتدای امسال وضعیت نهاده‌های تولید بسیار سردرگم و نامشخص شده است چراکه واردکنندگان سویا و ذرت اعلام می‌کنند که این نهاده‌های تولید بسیار کم شده و در بازار موجود نیست اما ما به عنوان تولیدکننده این اظهارات را باور نداریم و در این میان شرکت بازرگانی دولتی نیز نمی‌تواند نیاز تولید کنندگان در این زمینه را تامین کند.

وی افزود: نوسانات ارزی ماه‌های گذشته نیز بر وخامت اوضاع افزوده است و این مسئله باعث شده تا مرغداران جرات نکنند جوجه ریزی خود را افزایش داده و حتی شروع کنند که عملاً سبب شده تا بازار گوشت مرغ تحت تاثیر این نوسانات و مشکلات قرار گیرد.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران مرغ گوشتی ادامه داد که مرغ های گوشتی که با سویا ۲۱۰۰  تومانی و ذرت ۱۲۰۰ تومانی تولید شده اند و نرخ ارزش آن نیز ۳۶۵۰ تومان بوده است، هر کیلوگرم مرغ زنده بدون سود کمتر از ۵۷۰۰ تومان و با احتساب سود منطقی کمتر از ۶۱۰۰ تومان برای مرغداران نمی صرفد.

کمالی سروستانی اضافه کرد: با این وضعیت و هزینه‌های تمام شده برای مرغداران به نظر می‌رسد که هر کیلوگرم گوشت مرغ حداقل باید حدود ۸۸۰۰ تومان به دست مصرف کنندگان برسد چرا که تولیدکنندگان می‌توانند زیان ببینند و یارانه ۸۰ میلیون نفر ایرانی را از جیب بپردازند.

وی اظهار کرد: در راستای تامین نهاده‌های تولید مورد نیاز مرغداران مانند ذرت و کنجاله سویا با شرکت پشتیبانی امور دام مکاتبات لازم را انجام داده‌ایم و درخواست کردین تا نیاز مرغداران را هرچه سریع‌تر تامین کنند اما حتی در صورت تامین این کالای اساسی مورد نیاز برای تولید گوشت مرغ باز هم با افزایش قیمت ذرت و سویا مواجه خواهیم بود، چرا که نرخ جهانی آن‌ها به دلیل خشکسالی در آمریکای جنوبی و جنگ اقتصادی بین آمریکا و چین افزایش یافته است.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *