پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۹:۱۳ بعد از ظهر به وقت تهران

دلایل تاخیر ۶ ماهه در پرداخت مطالبات معلمان

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش‌وپرورش گفت:مهمترین اولویت ما پرداخت حق‌التدریس شاغلان است که در حال برنامه‌ریزی با خزانه هستیم تا پول را برای ما آزاد کنند.

دلایل بلوکه مطالبات معلمان در خزانه/سال آینده تاخیرهای طولانی نداریم

علی الهیار در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم درباره دلایل تاخیر ۶ ماهه در پرداخت مطالبات حق‌التدریس رسمی اظهار کرد:  برای پرداخت مطالبات فرهنگیان با توجه به پولی که از خزانه آزاد و به ما ابلاغ شد اولویت‌بندی کردیم و تمام مطالبات حق‌‌التدریس‌های آزاد و عیدی آنها را پرداخت کردیم همچنین حقوق سربازمعلمان تا شروع سال تحصیلی فعلی و برخی هزینه‌های این چنینی مانند مطالبات مربوط به معلمان خرید خدمات آموزشی پرداخت شده است.

وی افزود: مهمترین اولویت ما پرداخت حق‌التدریس شاغلان است که در حال برنامه‌ریزی با خزانه هستیم تا پول را برای ما آزاد کنند و اگر دو ماه و نیم ابتدای سال و سه ماه از الان را پرداخت کنیم به ۴۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است و خوشبختانه معادل این رقم در خزانه پول داریم.

معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه علت تاخیر در پرداخت‌های آموزش و پرورش بحث بلوکه خزانه است، گفت: برخی این موضوع را تعبیر کرده‌اند و گفته‌اند مگر تحریم است که می‌گویند پول در خزانه بلوکه شده است و نیاز است در این رابطه توضیح بدهم.

الهیار در توضیح این موضوع عنوان کرد: به استناد بند ج تبصره ۱۹ قانون بودجه از محل یک درصد بودجه شرکت‌های دولتی،‌اعتباری در اختیار وزارت آموزش‌وپرورش قرار می‌گیرد و براین اساس دولت در ابتدای سال پولی را در اختیار آموزش‌وپرورش قرار داد که آن را صرف پرداخت پاداش پایان خدمت بازنشسته‌های سال ۹۵ کردیم و هم‌اکنون این ردیف معادل ۲۵۰۰ میلیارد تومان عملکرد مالی نداشته است به همین دلیل خزانه می‌گوید این مسئله باید تعیین تکلیف شود و اگر نتوانید تعیین تکلیف کنید مجبوریم از تخصیص‌های آموزش‌وپرورش برداریم.

وی تصریح کرد:‌ این مسئله را پیگیری کردیم و گفتیم که بدهی دولت به دولت است چون تبصره ۱۹ وزارت دارایی را مکلف کرده است که این کار را انجام دهد اما تا الان این کار را نکرده‌اند و با تلاش‌هایی که انجام شد و همراهی سازمان برنامه و بودجه نامه جابه‌جایی اعتبارات به خزانه ارسال شده است که اگر انجام شود و خزانه تکلیف را از آموزش‌وپرورش بردارد به سرعت شروع به پرداخت مطالبات می‌کنیم.

ترکمن در پاسخ به این پرسش که این مشکل ممکن است سال آینده نیز تکرار شود، گفت: در سال آینده به هیچ وجه اجازه نمی‌دهیم دولت به آموزش‌وپرورش تنخواه پرداخت کند و به استناد تبصره‌ای که وجود دارد این مسئله را سازمان برنامه و بودجه باید با دارایی هماهنگ کند و به فرهنگیان اطمینان  خاطر می‌دهیم در سال آینده با تاخیرهای این چنینی مواجه نشویم و بدهی دولت از طریق دولت پیگیری شود و آموزش و پرورش اصلا نباید وارد این مسائل شود.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *