سه شنبه , ۲۹ ام اسفند ماه سال ۱۴۰۲ ساعت ۹:۲۳ قبل از ظهر به وقت تهران

دلال نوزاد: کار من باعث زندگی بهتر نوزادان می ‌شد!

به دنبال انتشار تصاویری از فروش چندین نوزاد در فضای مجازی و واکنش شدید افکار عمومی، پلیس پایتخت که به موضوع ورود کرده بود این افراد را دستگیر کرد.

به گزارش ایسنا، اوایل هفته جاری بود که تصاویری از چندین پست و استوری اینستاگرامی که در آن تصویر چند نوزاد به اشتراک گذاشته شده و مبلغی برای فروش‌شان اعلام شده بود، در فضای مجازی منتشر شد.

انتشار این تصاویر واکنش بسیاری از کاربران فضای مجازی و افکار عمومی را در پی داشت به طوری که بسیاری از شهروندان در تماس با پلیس خواستار برخورد با عوامل این اقدام شدند.

پلیس فتا نیز رسیدگی به موضوع را در دستور کار ویژه خود قرار داده و عوامل رصد این پلیس موفق شدند تا با استفاده از شیوه و شگردهای پلیسی یکی از متهمان این پرونده را شناسایی و دستگیر کنند.

با دستگیری متهم که جوانی ۲۷ ساله بود، دو نفر دیگر نیز در ارتباط با این پرونده شناسایی و از سوی پلیس دستگیر شدند.

با دستگیری این افراد دو نوزاد که یکی ۲۰ روزه و دیگری دو ماهه بود توسط ماموران پلیس نجات داده شده است. نوزادانی که به گفته متهم دستگیر شده، از خانواده افراد بی‌بضاعت بوده و در ازای مبلغی اندک واگذار شده بودند؛ این ادعا البته از سوی پلیس در حال بررسی است.

سردار رحیمی رئیس پلیس پایتخت در مورد این پرونده گفت: این پرونده در مراحل اولیه تحقیق قرار دارد و با توجه به اینکه متهمان آن ساعاتی پیش دستگیر شده‌اند، تحقیقات تکمیلی از سوی عوامل انتظامی در حال انجام است اما آنچه که قطعی است این است که متهمان در ازای دریافت مبالغی قصد فروش نوزاد را داشتند.

به گفته رحیمی، پس از انتشار تصاویری از این نوزادان در فضای مجازی تماس‌های زیادی با پلیس برقرار شده که در آن از نیروی انتظامی خواسته شده بود که با عوامل این اقدام برخوردی قاطع داشته باشند.

فرمانده انتظامی تهران بزرگ اعلام کرد که هرگونه تحقیقات درباره دیگر نوزادان احتمالی که ممکن است مورد خرید و فروش واقع شده و همچنین همدستان این افراد در حال انجام است و این پرونده جزو مواردی است که پلیس به طور جد و ویژه در حال رسیدگی به آن است.

به گفته رحیمی، هیچ یک از متهمان دستگیر شده دارای سابقه نیستند.

متهم: نیاز مالی داشتم، نوزادفروشی کردم

مهدی. الف متهم این پرونده درباره چرایی انجام این اقدام گفت: نیاز مالی داشتم و دست به این کار زدم. من تنها نبودم و فقط به عنوان واسطه عمل می‌کردم.

این جوان مدعی شد که دو سه نفر دیگر نیز در خرید و فروش نوزادان نقش داشتند و او بابت معامله این نوزاد مبلغی حدود پنج میلیون تومان به دست آورده است.

این ادعا در حالی مطرح شده که برابر تحقیقات اولیه پلیس این نوزادان به مبلغی حدود ۵ تا ۱۰ میلیون تومان خریداری شده و به قیمت حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان به فروش می‌رسیدند.

متهم درباره شیوه و شگرد کار خود نیز گفت: صفحاتی را در اینستاگرام ایجاد کرده و با قرار دادن تصاویری از نوزادان اعلام می‌کردم که قصد فروش آنها را به شرط واگذاری سرپرستی‌شان دارم. افراد متقاضی نیز از طریق اینستاگرام به من پیام می‌دادند و پس از آنکه از هویتشان مطمئن می‌شدم و با آنها قرار گذاشته و نوزاد را به آنها تحویل می‌دادیم.

به گفته متهم، این نوزادان به خانواده‌هایی تحویل داده می‌شدند که امکان فرزندآوری و بچه‌دار شدن برایشان وجود نداشت.

متهم در مورد اینکه چرا دست به چنین کاری زده، ادعا کرد: بیکار بودم و با توجه به نیاز مالی‌ای که داشتم دست به این کار زدم البته من این نوزادان را از خانواده‌هایی که وضع مالی خوبی نداشتند تحویل می‌گرفتم و به خانواده‌هایی که بتوانند آینده بهتری برای نوزاد رقم بزنند، تحویل می‌دادم. این باعث می‌شد تا زندگی این نوزادان نیز بهتر شود!

خریدار نوزاد: گفتند پدر و مادر راضی است

زنی که نوزادی دو ماهه را در آغوش داشت درباره فرایند خرید نوزاد گفت: من یک فرزند حدود ۱۱ ساله دارم و چون دیگر امکان بچه‌دار شدن برایم وجود نداشت، پس از مشاهده آگهی تصمیم به خرید بچه گرفتم.

این زن ادامه داد: پس از مشاهده تصاویر و قرار گذاشتن، فرد واسطه به من گفت که خانواده این نوزاد از فروش فرزندشان رضایت دارند و بنا شد تا ۵۰ میلیون تومان به آنها بدهیم. اما من تاکید کردم که حتما قبل از پرداخت پول باید خانواده این نوزاد را ببینم و آنها نیز به من قول دادند که طی جلسه‌ای با خانواده نوزاد صحبت خواهیم کرد.

این زن که به همراه همسرش در مقر پلیس حضور داشت، گفت: مدتی بعد خبری از مادر این نوزاد نشد و دو زن میانسال نزد من آمده و ادعا کردند که چون مادر نوزاد حال روحی خوبی ندارد آنها از طرف مادر نوزاد آمده‌اند من هم با شنیدن صحبت‌های آنها دلم آرام شد که حتما طرف مقابل رضایت دارد. حتی به من گفتند که سرپرستی بچه را به من واگذار می‌کنند و می توانیم برایش شناسنامه نیز بگیریم اما متاسفانه این اقدام انجام نشد تا اینکه فهمیدیم این روند غیرقانونی و مجرمانه بوده و امروز پیش پلیس آمدیم.

بررسی این پرونده از سوی پلیس همچنان ادامه دارد. از متهم پرونده دستگاه کارتخوان سیار نیز کشف شده است و اسناد و شواهد در حال بررسی است.

برابر تحقیقات پلیس و طبق گفته سردار رحیمی رئیس پلیس پایتخت تحقیقات برای شناسایی دیگر نوزادانی که ممکن است علاوه بر این دو نوزاد به فروش رفته باشند در حال انجام است اما تاکنون سند قطعی در این خصوص وجود ندارد.

رحیمی با تاکید بر اینکه تحقیقات تکمیلی در این زمینه در حال انجام است، خاطرنشان کرد: ابعاد مختلف این موضوع از سوی پلیس در حال بررسی است . با توجه به اینکه نشانه‌هایی نیز از والدین دو نوزاد به دست آمده و آنها تقریبا شناسایی شده‌اند، دو نوزاد تا تعیین تکلیف موضوع به بهزیستی منتقل خواهند شد.

رئیس پلیس پایتخت با هشدار نسبت به انجام چنین اقداماتی گفت: فرایند واگذاری سرپرستی تنها از طریق بهزیستی انجام شده و مواردی از این دست جرم بسیار سنگینی دارد که هم برای فروشنده و هم برای خریدار مجازات در پی خواهد داشت.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *