جمعه , ۷ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۴۹ بعد از ظهر به وقت تهران

دلار در ترکیه رکورد زد؛ هیات ترکیه در راه آمریکا

در پی بالا گرفتن بحران ارزی در ترکیه یک هیات از این کشور طی دو روز آینده راهی واشنگتن خواهد شد تا درباره اختلافات دو کشور بحث و رایزنی کند.

به گزارش عصرایران به نقل از سی‌ان‌ان ترک، این هیات قرار است درباره اختلافات دو کشور و بحث تحریم‌های آمریکا علیه ترکیه رایزنی کند.

آمریکا در نخستین گام وزرای کشور و دادگستری ترکیه را مورد تحریم قرار داده و اوایل همین هفته در دسترسی معاف از مالیات ترکیه به بازارهای آمریکا تجدیدنظر می‌کند و همین مساله سبب تلاطمات قیمت ارز در ۲۴ ساعت گذشته در ترکیه شده است.

بنابه گزارش سی‌ان‌ان ترک، همزمان با سفر در پیش روی یک هیات ترکیه‌ای به آمریکا در ۴۸ ساعت آینده، آنکارا و واشنگتن درباره مسائل مشخصی به پیش توافق‌هایی دست یافته‌اند و همین مساله طی ساعات گذشته منجر به کاهش نسبی التهابات بازار ارزهای خارجی در ترکیه شده است.

روابط آمریکا و ترکیه طی روزها و هفته‌های گذشته به شدت متشنج شده است. دو کشور بر سر مسایلی چون دستگیری یک کشیش آمریکایی در ترکیه، استرداد “فتح الله گولن” روحانی متنفذ ترکیه‌ای ساکن آمریکا، استقرار نیروهای ترکیه در شمال سوریه و موضوع تحریم‌های یکجانبه اعمالی آمریکا علیه ایران، اختلاف نظر دارند.

انتظار می‌رود در سفر هیات ترکیه‌ای به آمریکا، مقامات واشنگتن طرف ترکیه‌ای را به پیروی و رعایت تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران فرابخوانند و این شرط را نیز به عنوان یکی از شروط کاهش فشارها به ترکیه، مطرح کنند. دولتمردان ترکیه تا کنون قاطعانه مشارکت در تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران را رد کرده و گفته‌اند در این موضوع از اولویت‌ها و ترجیحات منافع ملی خود پیروی خواهند کرد و به تجارت و دادوستد با ایران ، ادامه خواهند داد.

این اختلاف‌ها سبب شد تا دولت ترامپ، ترکیه را تهدید به تحریم کند و همین مساله طی روزهای اخیر بازار ارز ترکیه را متلاطم کرد به نحوی که دیشب پس از تعطیلی بازارهای ترکیه روند افزایش و صعود قیمت ارزهای خارجی در ترکیه شدت گرفت و در ساعات نزدیک به نیمه شب به رقم بی سابقه ۵٫۴۳ لیر در برابر هر دلار آمریکا رسید.

با انتشار خبر سفر هیات ترکیه‌ای به آمریکا به منظور گفت و گو با مقامات واشنگتن در نیمه های دیشب، قیمت رو به نزول رفت به نحوی که صبح سه شنبه (امروز) قیمت‌ها به رقم ۵٫۲۸ لیر در برابر هر دلار آمریکا کاهش یافت.

ناظران اقتصادی در ترکیه تهدید به تجدید نظر آمریکا در نرخ تعرفه‌های صادرات ترکیه به این کشور و نیز ابلاغ بخشنامه تحریمی آمریکا علیه ایران را از دلایل بالا رفتن قیمت دلار و یورو در روز دوشنبه می‌دانند.

همزمان بحران کاهش ارزش پول ملی و افزایش قیمت ارزهای خارجی در ترکیه، سبب شده تا بخشی از مردم این کشور به فراخوان اردوغان برای فروش ارزهای خارجی و طلا در بازار پاسخ مثبت بدهند و طی روزهای گذشته بخشی از طرفداران رییس جمهوری ترکیه در شهرهای مختلف این کشور با حضور در صرافی‌ها و طلافروشی‌ها ارزها و طلاهای خود را فروخته‌اند.

در همین راستا و در اقدامی نمادین شهردار شهر “ریزه” ترکیه دیروز به همراه همسرش به یک طلا فروشی رفت و طلاهای همسرش را فروخت.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *