پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۲:۳۸ بعد از ظهر به وقت تهران

دستگیری یک ایرانی در حادثه غرق شدن خانواده ایران نژاد

دادستان منطقه دانکرک فرانسه از بازداشت یک جوان ایرانی در پرونده مرگ خانواده ایران‌نژاد در کانال مانش خبر داد.

دستگیری یک ایرانی در حادثه غرق شدن خانواده ایران نژاد

به گزارش گاردین، سباستین پیو دادستان دانکرک گفته که فرد بازداشتی متولد سال ۱۹۸۳ میلادی (۱۳۶۱ شمسی) در ایران است و براساس اظهارات نجات‌یافتگان این حادثه شناسایی و بازداشت شده است. وی هدایت یک قایق نیمه لاستیکی حامل ۲۲ پناهجو را برعهده داشت که از اردوگاه پناهجویان گراند-سینت در نزدیکی دانکرک عازم بریتانیا بودند. پرونده او در حال حاضر «در مرحله بازپرسی» است. در این گزارش نامی از شهروند کرد ایرانی منتشر نشده، اما تحت قوانین فرانسه به اتهام «قتل نفس غیرعمدی» بازداشت شده است. در صورت اثبات اتهام، وی می‌تواند تا ۱۰ سال به حبس محکوم شود.در کیفرخواست صادره وی اتهام ۷ فقره قتل غیرعمد به دلیل رعایت نکردن نکات ایمنی و همچنین به خطر انداختن جان سایر مسافران را دارد.
گروه دادستانی همچنین برای او به خاطر «کمک به ورود و اقامت غیرقانونی خارجی‌ها» به طور سیستماتیک و سازمان یافته درخواست مجازات کرده است.
به گفته دادستان، این فرد پذیرفته که راننده قایق بوده اما «گفته نقشی در این ماجرا نداشته و خودش یک مهاجر بوده است؛ اما سایر مسافران او را فردی توصیف کرده‌اند که به قاچاقچیان نزدیک بوده است.» دادستان گفته این تنها بازمانده قایق است که فارسی حرف می‌زند و اظهاراتش با سایر مسافران که همه کرد و عراقی هستند، در تناقض است.رسول ایران‌نژاد و همسرش، شیوا محمد پناهی و سه فرزند آنان به نام‌های آنیتا، ۹ ساله، و آرمین، ۶ ساله و آرتین ۱۵ ماهه اهل سردشت هنگامی که با قایق از فرانسه عازم بریتانیا بودند، در نتیجه غرق شدن قایق حامل پناهجویان جان خود را از دست دادند. فرزند ۱۵ ماهه این خانواده به نام آرتین و دو سرنشین دیگر قایق ناپدیده شده‌اند و احتمال می‌رود که آنان نیز جان باخته باشند.
این قایق از سواحل دانکرک به سوی بریتانیا عزیمت کرده بود و قرار بود با عبور از کانال مانش، ۲۲ سرنشین خود را در سواحل بریتانیا پیاده کند. دو نفر دیگر نیز در واژگونی این قایق ناپدید شده‌اند.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *