پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۴:۳۴ بعد از ظهر به وقت تهران

در مریخ به مقدار کمی اب وجود دارد!

ناسا در گذشته خبر وجود اب و حیات در مریخ را داده بود اما به تازگی وجود اب به مقدار کم در این سیاره را تایید کرده است …

%postname%

سازمان ملی فضایی آمریکا(ناسا) پیشتر از وجود جریان آب در سطح کره مریخ خبر داده و اعلام کرده بود که وجود حیات در مریخ غیرممکن نیست اما اکنون اثبات شده که میزان آب موجود در این سیاره بسیار کم است.

به گزارش  انگجت، این اولین مورد از کشف آب در سطح کره مریخ نبود زیرا سال‌ها پیش مشخص شده بود که آب در دو قطب سیاره مریخ در شکل یخ زده و در جو آن وجود دارد اما کشف آب جاری روی سطح سیاره مریخ تازگی دارد.

آب موجود در سطح مریخ لزوما باید حاوی نمک باشد تا در دمای یخبندان سطح مریخ  یخ نزند.
برای تعیین این برآورد، دانشمندان ناسا از داده‌های سیستم تصویربرداری انتشار حرارتی (THEMIS) بر پایه طیف‌سنج پرتوهای مادون قرمز بر روی فضاپیمای اودیسه استفاده کردند تا از راه دور درجه حرارت سطح این سیاره را از مدار اندازه گیری کنند.

هنگامی که آب در فضاهای بین دانه‌های خاک و شن و ماسه وجود داشته باشد، سرعت گرم شدن دمای سیاره در روز و خنک شدن آن در شب را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

محققان ناسا پس از تجزیه و تحلیل چند ساله داده‌های به دست آمده از سیستم تصویربرداری انتشار حرارتی (THEMIS)  به این نتیجه رسیدند که حد بالایی از آب که یک منطقه از خاک مریخ می تواند داشته باشد تنها ۳ درصد وزن آن خواهد بود .این میزان تقریبا در همان سطح از خشکی است که در کویر آتاکاما بر روی زمین مشاهده می‌شود.

کویر آتاکاما یکی از خشک‌ترین بیابان‌های دنیا در آمریکای جنوبی است. این بیابان از شن‌زار و نمک‌زار پوشیده شده است.

آنچه اکنون مسلم شده این است که در ماه‌های گرم آب جاری در این سیاره وجود دارد. در واقع تغییر جریان آب در فصول و ارتفاعات مختلف حکایت از وجود یک چرخه آب در مناطقی از این سیاره دارد.

البته این آب خالص نبوده و نوعی نمک موجود در آن باعث می‌شود که بتواند در دمای بسیار سرد مریخ جریان داشته باشد. محققان این پژوهش به این نتیجه رسیدند که در مریخ آب وجود دارد اما میزان آن بسیار کم است.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *