پنجشنبه , ۶ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۵۶ بعد از ظهر به وقت تهران

علل درد بیضه در کودکان + راههای درمان

عامل زمینه‌ای درد بیضه در سنین مختلف متفاوت است. در سنین کودکی و نوجوانی یکی از علل پراهمیت درد ناگهانی بیضه، پیچش بیضه یا همان تورشن است که یکی از اورژانس‌های با اهمیت اورولوژی در کودکان محسوب می‌شود. زیرا همان‌طور که می‌دانید در صورت چرخیدن بیضه، فرصت طلایی برای اصلاح و جلوگیری از نابودی بیضه صرفا شش ساعت است. لذا توصیه می‌شود درصورت بروز درد ناگهانی در بیضه کودک خود، بدون فوت وقت و به‌صورت اورژانسی به بیمارستان مراجعه کنید.

علل درد بیضه در کودکان + راههای درمان

از علل دیگر درد بیضه در این سنین می‌توان به التهاب و عفونت بافت بیضه و مجاری اسپرم‌بر اشاره کرد که معمولا منشأ این عفونت، میکروب‌های ادراری است. در این موارد معاینه پزشک و انجام آزمایش ادرار و گاهی عکسبرداری رادیولوژی الزامی است.

یکی از علل دردهای بیضه در این رده سنی ضربه به بیضه است که معمولا به‌صورت غیرعمدی و حین بازی رخ می‌دهد.

شدت درد در این موارد زیاد است ولی اغلب کوتاه‌مدت و گذراست. لذا درصورت گذرا بودن درد در این موارد جای نگرانی نیست.

ولی اگر درد افزایش‌یابنده بود یا منجر به تورم، خونریزی یا التهاب و قرمزی در ناحیه تناسلی شد، حتما لازم است از سوی پزشک معاینه صورت پذیرد.

زیرا گاهی به‌دنبال ضربات شدید، بافت بیضه متلاشی شده، خونریزی می‌کند و می‌تواند به آسیب جدی و دائمی بیضه منتهی شود. علت دیگر دردهای بیضه در این رده سنی، می‌تواند فتق کشاله ران باشد.

همان‌طور که می‌دانید فتق کشاله ران در اوایل دوره کودکی ناشی از اختلال در سیر تکاملی نزول بیضه از داخل شکم به کیسه بیضه است. همچنین در نوجوانان، علت بروز فتق می‌تواند ضعف عضلات جدار شکم باشد.

در این موارد با ورود استطاله‌های شکمی، روده‌ها و سایر محتویات شکمی وارد کانال اینگوئینال یا همان کشاله ران شده و گاه تا کیسه بیضه‌ها امتداد می‌یابد و باعث ایجاد بزرگی و برجستگی غیرمعمول در کیسه بیضه می‌شود که این اختلال با ایجاد درد در بیضه‌ همراه است.

در این موارد لازم است پزشک کودک را معاینه کند و در صورت تایید تشخیص، تحت جراحی اصلاح فتق قرار بگیرد.

علل دیگری برای دردهای بیضه در سنین بالاتر مطرح است که می‌توان به واریکوسل یا گاهی توده‌های بیضه اشاره کرد که نیازمند بررسی دقیق است.

با وجود موارد فوق، بروز دردهای خفیف و گذرا در بیضه‌ها اغلب علت مشخص و مهمی ندارد و نیازمند اقدام خاصی نیست.

با این حال برای رد سایر علل با اهمیت، لازم است حداقل یک نوبت از سوی پزشک معاینه انجام شود.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *