چهارشنبه , ۸ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۳:۳۵ بعد از ظهر به وقت تهران

درباره شغلی که ۱۰ سال بعد در بین ۱۶ حرفه پردرآمد دنیا قرار خواهد گرفت

وقتی صحبت از شغل‌های پردرآمد می‌شود، همیشه نام تاجران، مدیران شرکت‌های تجاری بزرگ، فعالان حوزه‌مسکن، خودرو و … به چشم می‌خورد و شاید اگر کسی به شما بگوید که تا سال ۲۰۳۰ میلادی یعنی کمتر از ۱۰ سال دیگر، شغل‌هایی مثل گرافیک‌، برنامه‌نویسی و … در بین ۱۶ شغل پردرآمد دنیا قرار خواهد گرفت، باور نکنید. محققان دانشگاه پرینستون به تازگی درباره نتایج تحقیقات‌شان روی موضوع شغل‌های پردرآمد در سال ۲۰۳۰ به مجله اقتصادی فوربس گفته‌اند: «فناوری به سرعت در حال پیشرفت است و هیچ بعید نیست در همین دهه، روبات‌ها جای بسیاری از افراد را در محیط‌های کاری بگیرند. البته درست است که همیشه فناوری در حال پیشرفت است و می‌تواند کار‌های مختلف را انجام بدهد اما هنوز شغل‌هایی هستند که به مهارت های انسانی احتیاج دارند مثل گرافیک، برنامه‌نویسی، فناوری های لمسی و … . شغل‌هایی که نه تنها پیشرفت تکنولوژی برایشان خطرساز نیست بلکه باعث می‌شود تا درآمد سرشارتری در انتظارشان باشد.» امروز یعنی ۲۷ آوریل، روز جهانی گرافیک است. این روز برای اولین بار در سال ۱۹۹۵ در حدود سه دهه پیش توسط انجمن‌‌جهانی طراحی گرافیک به عنوان روز جهانی «گرافیک» نام گذاری شد. همین مسئله بهانه‌ای شد تا در این روز از ویژگی‌های خاص این شغل که شاید بتوان مدعی شد تنها به یک سیستم رایانه‌‌ای نیاز دارد، درآمدش، تاریخچه آن، معروف‌ترین و موفق‌ترین آدم‌های این حوزه و … بگوییم. همراه ما باشید.

 

درباره شغلی که 10 سال بعد در بین 16 حرفه پردرآمد دنیا قرار خواهد گرفت

تاریخچه گرافیک به دوره غارنشینی برمی‌گردد

هنر گرافیک برای برقراری ارتباط با مردم از طریق تصویر ایجاد شده قدمتی بسیار طولانی دارد. گرافیک به انگلیسی Graphics از یک واژه یونانی گرفته شده و به هر کار یا شیوه مربوط به کشیدن تصویر از روی یک چیز یا خلق آن در ذهن خود فرد طراح گفته می شود. تاریخچه این هنر به زمانی بر می‌گردد که انسان ها از طریق تصویر با یکدیگر صحبت می‌کردند، در حقیقت از دوره غارنشینی تصاویری به جا مانده که نشان‌دهنده برقراری ارتباط انسان‌ها با یکدیگر به واسطه تصاویر بوده است. اولین کتاب‌های گرافیکی در قرون ششم تا نهم میلادی در کشورهایی چون ایرلند، اسکاتلند و ‌انگلیس منتشر شده است. گفته می‌شود تحولات حوزه گرافیک از قرن هجدهم که نمادهای بازرگانی مورد توجه قرار گرفته‌اند، جدی‌تر شده است. در اواخر قرن هجدهم بیشتر شرکت‌های صاحب نام به دنبال  طرح، شکل، حرف و … به عنوان نشان بازرگانی خاص خود رفته‌اند. با این حال، پدر گرافیک مدرن در جهان ویلیام موریس است که از اواسط قرن نوزدهم طرح‌های بسیاری را تولید کرد که در بازارهای مهمی استفاده می شود. او یکی از مؤسسان مجله‌های هنری آکسفورد و کمبریج در سال ۱۹۳۵ هم بوده است.
کسب‌درآمد زیاد با یک‌ رایانه و یک‌عالمه خلاقیت
نکاتی درباره ویژگی‌های شغل گرافیست‌ها، درآمدشان و کرونایی 
که آینده‌شان را درخشان‌تر کرده است
مهسا کسنوی | روزنامه‌نگار
طراحی گرافیک دنیای پیچیده‌ای دارد و باتوجه به گستردگی عجیب و غریب آن باید اعتراف کنید از صبح که از خانه بیرون می‌روید، در مسیر رسیدن به محل کار، زمان تماشای فیلم، گشت‌و‌گذار و جست‌وجو در سایت‌های اینترنتی و حتی در زمان استراحت و در طول سفر همیشه همراه شماست! تا به حال به این فکر کرده‌اید که در یک عصر بهاری  درکافی‌شاپ مورد علاقه‌ یا کنج اتاق‌تان نشسته‌اید، در حالی‌که قهوه می‌خورید و لپ‌تاپ‌تان جلوی شماست، به خاطر خلاقیت‌تان با چند ساعت وقت‌گذاشتن و … پول در می‌آورید؟ شاید این آرزوی خیلی از ما باشد اما در حقیقت شرایط کاری بعضی از شغل‌ها از جمله گرافیست‌هاست. وقتی امروز به گذشته این شغل نگاه می‌کنیم، متوجه تغییرات وسیعی در این صنعت می‌شویم. نیاز جامعه امروز به تبلیغات و دیجیتال مارکتینگ با ۱۰ یا حتی  پنج سال پیش قابل مقایسه نیست و قطعا در ۱۰سال آینده هم مثل امروز نخواهد بود. این می‌تواند به ما چشم‌انداز درستی از آینده این شغل بدهد. همچنین با پیشرفت وسیع در حوزه فناوری، هر شغلی که به آن مرتبط باشد، دچار رشد و دگرگونی‌های مثبتی خواهد شد. در حقیقت هوش مصنوعی، آینده طراحی را شکل می دهد و شما به عنوان یک گرافیست باید خالق خلاقیت‌ها باشید.
  شغلی که محدودیت مکانی ندارد
سال گذشته با گسترش همه‌گیری کرونا در جهان و اجبار مردم به قرنطینه خانگی، بخشی از مردم جهان بیکار و بسیاری از شرکت‌ها و کسب و کارهای بزرگ در سراسر دنیا ورشکسته شدند اما در این میان خیلی افراد نه تنها کار خود را ازدست ندادند بلکه از لحاظ مالی به رشد و پیشرفت بیشتری نسبت به سال‌های گذشته رسیدند و حتی تجارت و کارهای جدیدی متولد شد. گسترش کرونا را می‌توان به عنوان یک فیلتر برای آینده شغلی مردم جهان در نظر گرفت‌ و تمام شغل‌هایی را که از این فیلتر عبور کردند، شغل‌های آینده‌ساز نامید. طراحان گرافیک از جمله کسانی بودند که توانستند با شیوع این بیماری درآمد خود را بیش از پیش افزایش دهند و حتی با حضور نیافتن در محل کار و حذف مواردی چون  تنش‌های کاری و صرفه جویی در هزینه رفت‌و‌آمد بازدهی کاری خود را بالا ببرند. خوشبختانه کار از راه دور مورد قبول شرکت‌ها در سراسر جهان قرار گرفته است. شما به جای این که پشت میز بنشینید، لپ تاپ خود را  در خانه، کافی‌شاپ، کتابخانه، مهمانی یا حتی در دل طبیعت جلوی خود باز می‌کنید و طراحی خود را انجام می‌دهید. این اتفاق برای چنین شرکت‎‌هایی هم می‌تواند یک روند عالی باشد. آن‌ها فقط محدود به استفاده از گرافیست‌های بومی نمی‌شوند بلکه می‌توانند از هر کجای جهان بهترین‌ها را انتخاب کنند. بنابراین شما می‌توانید کارمند شرکت پنتاگرام در انگلستان باشید در حالی که در ایران، آلمان، فرانسه، آفریقا یا هرکجای دیگری از زمین زندگی می‌کنید.
  درآمد سالانه گرافیست‌ها، ۸۰ هزار دلار
درآمد سالانه گرافیست‌ها هم اکنون مبلغی بین ۴۶  تا ۸۰ هزار دلار است و جزو شغل‌هایی با درآمد متوسط روبه‌بالا محسوب می‌شود. البته در صورت فعالیت فریلنسری تا ۳۰۰ هزار دلار در سال هم، چنین افرادی درآمد خواهند داشت. تجربه و البته مهارت در این شغل برای درآمدزایی بسیار موثر است. برای مثال شما با ۱۰سال تجربه و داشتن مهارت بالا می‌توانید ساعتی تقریبا ۴۰ دلار درآمد داشته باشید. میزان درآمد این شغل نسبت به سال گذشته میلادی حدود ۱۲ درصد افزایش داشته و پیش‌بینی می‌شود جزو شغل‌هایی با رشد درآمدی خوب در آینده نزدیک باشد.

 

از سیب ‌گاز زده تا لوگوی استاندارد
آشنایی با ۶ گرافیست برتر ایران‌و‌جهان که طرح‌هایشان در تاریخ ماندگار شده است 
مرتضی ممیز، پدر هنر گرافیک معاصر ایران
 طراحی لوگو یکی از تخصص‌های گرافیکی مرحوم ممیز محسوب می‌شود. او که خود طراح و بنیان‌گذار رشته گرافیک در ایران است، لوگوهای بسیاری را برای سازمان‌ها و مؤسسات طراحی کرد که لوگوی شهرداری، سازمان آتش‌نشانی و سازمان ملی استاندارد از مهم‌ترین آن‌‌هاست.
ابراهیم حقیقی، پدیدآورنده سیمرغ
 طراح گرافیک، عکاس و مدیر هنری که علاوه بر گرافیک برای فیلم، در سریال و نمایش‌های مختلف هم طراحی صحنه (سریال سربداران) و لباس (سریال سلطان و شبان) کرده و تیتراژ ساخته است. در سال ۱۳۶۴ ساخت ۱۰قسمت اول از مجموعه تلویزیونی پویانمایی «علی کوچولو» را انجام داده و طراحی سیمرغ جشنواره فیلم فجر و نشان مجله «فیلم» اثر این هنرمند است.
راب جانوف، خالق سیب گاززده
 طراح آمریکایی لوگوی شرکت «اپل»، همان سیب گاززده مینیمالیستی معروف است که این علامت ساده را در طول دو هفته طراحی کرد. جالب است بدانید جانوف در سال ۲۰۱۷ بازطراحی لوگوی بیمه سینا را با شریک
تجاری ایرانی خود انجام داد.
کارولین دیویدسون، یک تیک ارزان
 لوگوی «نایک»، همان علامت تیک را خانم دیویدسون یکی از بهترین گرافیست‌های جهان طراحی کرد و فقط ۳۵ دلار دستمزد گرفت. هیچ‌کس فکر نمی‌کرد که این طرح هندسی عجیب روزی در جهان معروف شود.
چیپ کید، گرافیست کتاب‌باز
 چارلز کید معروف به چیپ کید یکی از طراحان گرافیک برتر جهان است که تخصصش طراحی جلد کتاب است. نمونه کارش طراحی جلد کتاب «پارک ژوراسیک» و داستان مجموعه «بتمن» و جلد برخی کتاب‌های آن است. درباره او گفته‌اند: تاریخ طراحی جلد کتاب به دو دوره تقسیم می‌شود، پیش از طراح چیپ کید و پس از او.
لیندون لیدر، طراحی ساده و واضح
 او یکی از موفق‌ترین طراحان لوگو و از بهترین گرافیست‌های جهان است.  یکی از زیباترین و به‌یادماندنی‌ترین کارهای او لوگوی شرکت هواپیمایی فدکس (FedEx) بزرگ‌ترین شرکت‌ هواپیمایی باربری جهان است. او می‌گوید: من در طراحی دو چیز را رعایت می کنم؛ سادگی و وضوح.
نقاط عطف‌ دنیای گرافیک
طراحی اولین لوگو در قرن سیزدهم
برخلاف طراحی لوگو که امروزه برای معرفی برندها استفاده می‌شود، در قرن ۱۳ میلادی، مصری‌ها برای اولین بار به منظور معرفی و دادن هویت به حیوانات‌خانگی خود از طرح‌های منحصر به فرد یا همان لوگواستفاده کردند. البته با گذشت زمان کاربرد و نوع طراحی لوگو دچار تغییر و تحول شد و امروزه انواع مختلف لوگو در صنایع و کسب و کارهای مختلف استفاده می شود.
 تولد طراحی گرافیک در سال ۱۹۲۲
طراحی گرافیک یا Graphic Designer را بارها و بارها شنیده‌اید اما آیا تابه حال به این فکر کرده‌اید که این واژه و اصطلاح از کجا آمده است؟ ویلیام ادیسون دوینگنز که یکی از طراحان کتاب «نام آشنا» است، در سال ۱۹۲۲ برای تحت پوشش قرار دادن تمام حوزه‌های کار طراحی از این اصطلاح استفاده کرد و نام این شغل از آن روز به بعد، طراحی گرافیک لقب گرفت.
 معرفی فونت Helvetica در سال ۱۹۵۰
طراحی گرافیک تا حد زیادی با فونت در ارتباط است ، برای مثال می‌توانید میزان اهمیت آن را در طراحی لوگو به راحتی احساس کنید. فونت Helvetica یکی از معروف‌ترین فونت‌ها در دنیای طراحی گرافیک است که در سال ۱۹۵۰ توسط مکس مدینگر طراحی و معرفی شد. از بهترین ویژگی های این فونت، سادگی، درخشندگی و داشتن چهره و ظاهر مدرن بود و به همین دلیل طراحان گرافیک به شدت از آن استقبال کردند.
 انتشار اولین نسخه فتوشاپ در سال ۱۹۹۰
طراح گرافیک بدون محصولات خانواده ادوبی، بی شک کار سختی را پیش رو خواهد داشت و نمی‌توان از اهمیت بالای فتوشاپ در طراحی لوگو، طراحی بسته بندی و بسیاری از عناصر دیگر دنیای گرافیک چشم‌پوشی کرد. اولین نسخه از فتوشاپ در فوریه ۱۹۹۰ ساخته شد. البته این نرم‌افزار در سال ۱۹۸۸ توسط برادران آمریکایی به نام توماس و جان نولز، از نو طراحی و به صورتی قابل استفاده برای همگان درآمد.
 اولین موزه هنرهای مدرن در سال ۱۹۹۷
موزه هنرهای مدرن یکی از بهترین مکان‌ها برای نمایش آثار مطرح دنیای طراحی گرافیک است و در اغلب کشورها این موزه‌ها در دسترس هستند. برای اولین بار در سال ۱۹۳۲ موزه هنرهای مدرن با تلفیق گرافیک و معماری در انگلیس افتتاح شد.
 استفاده از واترمارک در سال ۱۹۹۹
کپی رایت و حفظ مالکیت اثر، یکی از چالش برانگیزترین مسائل در طراحی گرافیک است و مشکلات زیادی را تا امروز برای طراحان به وجود آورده است. در سال ۱۹۹۹ برای اولین بار به منظور جلوگیری از تقلب، از واترمارک روی یک عکس استفاده شد و تا امروز کاربرد آن ادامه یافته است.
۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *