پنجشنبه , ۶ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۲۷ بعد از ظهر به وقت تهران

دختر ۱۲ساله و زن‌عمویش هنگام جمع کردن هیزم در رودخانه غرق شدند

انگار فقط کم‌آبی و بی‌آبی و وجود گاندوها نیست که در منطقه سیستان و بلوچستان جان می‌گیرد و گویا نبود لوله‌کشی گاز هم مشکلی به سایر مشکلات برخی از مناطق این استان افزوده است. همین چند روز پیش بود که یک زن ۳۵ ساله و دختری خردسال، ناگهان به درون رودخانه کاجو روستای عورکی شهرستان چابهار سقوط کرده و جان خود را از دست دادند.

دختر 12ساله و زن‌عمویش هنگام جمع کردن هیزم در رودخانه غرق شدند

دهم شهریور بود که قرار شد مریم بلوچ‌زاده ۱۲ ساله و اهل روستای عورکی همراه با زن‌عمویش و چند نفر از همسایه‌ها برای جمع‌آوری هیزم جهت پخت نان و غذا بیرون بروند. ساعت سه بعدازظهر هر دو از خانه خارج و تا آنجا که می‌توانستند هیزم جمع کردند، اما حادثه‌ای دردناک در انتظار مریم و زن‌عمویش بود.
نبی بخش بلوچ‌زاده، پدر مریم که دهیار روستای عورکی است، در مورد این حادثه به جام‌جم می‌گوید: «هر دو به جایی رفتند که درخت زیاد بود و می‌توانستند چوب پیدا کنند. بعد از جمع‌آوری هیزم، هر دو به دلیل تشنگی به سمت رودخانه کاجو می‌روند تا آب بنوشند که ناگهان پای دخترم لغزیده و داخل رودخانه سقوط کرده است، خانم برادرم که شاهد این حادثه بوده، به دنبال او داخل رودخانه می‌رود تا نجاتش دهد، اما متاسفانه هر دو غرق می‌شوند. نیم‌ساعت بعد از حادثه، همسرم به من زنگ زد و گفت چه اتفاقی افتاده و خواست خودم را برسانم. بعد از تماس همسرم، با نگهبان سد زیردان در شهرستان نیکشهر تماس گرفتم و گفتم دخترم و همسر برادرم در رودخانه افتاده‌اند و به کمک نیاز دارم. آن بنده خدا هم با بخشداری و فرمانداری و امور آب هماهنگ کرد تا آب سد قطع شد. یک خانه هلال‌احمر هم داریم که عضو آن هستم، با آنها هماهنگ کردم و بعد به هلال‌احمر زنگ زدم که خیلی با من همکاری کردند و قایق و غواص فرستادند و بعد از جست‌وجوی بسیار اجساد آنها پیدا شد. متاسفانه لوله‌کشی گاز نداریم و نمایندگی برای‌مان کپسول گاز می‌آورد که هر کدام‌شان را به قیمت ۲۵ هزارتومان خریداری می‌کنیم. زنان و دختران هم در مواردی که گاز نیست، از هیزم برای پخت و پز غذا و نان استفاده می‌کنند.»

۴۲ ساعت عملیات بی‌وقفه
عبدالباسط وحدتی، از امدادگران جمعیت هلال‌احمر چابهار که در این عملیات حضور داشته، می‌گوید: «چون در منطقه وقوع حادثه، قایق وجود نداشت، قایق و لوازم امدادی مانند جلیقه را با خود برداشته و به سمت محل حرکت کردیم. هوا تاریک شده بود که رسیدیم و در حالی‌که خانواده آن دو نفر ما را همراهی می‌کردند، عملیات را آغاز کردیم. مردم پایین‌دست هم تور بستند تا اجساد به سمت پایین حرکت نکنند و بتوانند آنها را بگیرند. عملیات تا ساعت ۴ صبح طول کشید و پس از آن، به نیروها استراحت داده شد. ساعت ۳۰/۶صبح، دوباره عملیات را آغاز کردیم و البته نیروهای خانه هلال‌احمر روستای عورکی هم در این عملیات به ما پیوستند. در حالی‌که در حال جست‌وجو در زیر درخت‌ها و چاله‌ها بودیم، مردم بالادست تصمیم گرفتند با ایجاد یک بند خاکی مسیرآب را منحرف کنند تا آب کمتر شود که متاسفانه با انجام این کار و بریده شدن بند خاکی، گل و خاک وارد رودخانه شد و در نهایت ساکنان و صیادان محلی با استفاده از فن بوگیری، متوجه وجود جسد در محل شدند. پس از کندن محل مشخص‌شده، جسد دختر ۱۲ ساله پیدا و تحویل خانواده‌اش شد. در ادامه عملیات و استفاده از همان فن بوگیری، جسد زن ۳۵ ساله هم پیدا و در نهایت، عملیات پس از ۴۲ ساعت به اتمام رسید.»

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *