جمعه , ۷ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۰:۴۶ قبل از ظهر به وقت تهران

داعش چه مقدار از نفوذش را از دست داده است؟

http://irdiplomacy.ir/images/www/fa/news/news-primary/2014/1935991_Page_.jpg

داده‌های شاخص جهانی تروریسم سال ۲۰۱۸ حاکی از کاهش قابل توجه در میزان مرگ و میر ناشی از تروریسم در عراق و سوریه است. بر این اساس داعش در صدر فهرست مرگبارترین گروه‌های تروریستی قرار دارد.

مرگ و میر ناشی از تروریسم برای سومین سال پیاپی در حالی در روند نزولی قرار گرفته که همچنان موضوعی گسترده و شایع است.

داده‌های شاخص جهانی تروریسم سال ۲۰۱۸ حاکی از کاهش قابل توجه در میزان مرگ و میر ناشی از تروریسم در عراق و سوریه است. بر این اساس داعش در صدر فهرست مرگبارترین گروه‌های تروریستی قرار دارد.

نکته مهم در این گزارش خیزش افراط گرایی راستی است.

براساس شاخص جهانی تروریسم ۲۰۱۸ که روز چهارشنبه توسط موسسه اقتصاد و صلح منتشر شد، برای سومین سال متوالی، مرگ و میر ناشی از تروریسم در سطح جهان کاهش یافته است.

۵ کشوری که بیش از سایرین تحت تاثیر تروریسم قرار دارند، عبارتند از:

۱. عراق
۲. افغانستان
۳. نیجریه
۴. سوریه
۵. پاکستان

این گزارش اعلام کرد: “تعداد کل مرگ و میر بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷، ۲۷ درصد کاهش یافته است. بیشترین کاهش در عراق وسوریه بوده است. ” علیرغم این که این دو کشور خاورمیانه‌ای شاهد کاهش قابل توجهی در مرگ و میر‌های ناشی از تروریسم بوده و پیشرفت موثری داشته اند، اما همچنان به شدت تحت تاثیر تروریسم هستند

در مجموع، عراق نسبت به سال گذشته بیش از ۵۰۰۰ مرگ و میر کمتر در نتیجه تروریسم ثبت کرده در حالی که سوریه نسبت به سال ۲۰۱۶، در مرگ و میر ناشی از تروریسم شاهد کاهشی ۱۰۰۰ نفری بوده است.

شکست نظامی داعش در عراق و سوریه مهمترین عامل کاهش چشمگیر مرگ و میر ناشی از تروریسم در غرب آسیا و نیز اروپا بوده است.

در حال حاضر داعش بیشتر مناطق سرزمینی تحت کنترل و نیز منابع درآمدی خود را از دست داده است. با این وجود همچنان مهمترین گروه تروریستی جهان در سال ۲۰۱۷ است.

این کاهش مرگ و میر ناشی از تروریسم بیشترین سود را برای اروپا داشت. مرگ و میر مرتبط با تروریسم در اروپا تا ۷۵ درصد کاهش یافت. نکته قابل توجه در مورد کاهش آمار مرگ و میر ناشی از تروریسم علیرغم رشد ناآرامی‌ها و افراط گرایی آنلاین در اروپا بوده است.

تعداد مرگ و میر در اروپا از ۱۶۸ مورد در سال ۲۰۱۶ به ۸۱ مورد در سال ۲۰۱۷ کاهش یافت. بیشترین کاهش در آلمان، ترکیه، فرانسه و بلژیک دیده شد. این در حالی است که در انگلیس، سوئد، فنلاند، اسپانیا و اتریش این آمار افزایش یافت.

با این حال، تعداد حوادث تروریستی در اروپا در سال ۲۰۱۷ از ۲۵۳ به ۲۸۲ افزایش یافت

این گزارش اشاره کرد که افراط گرایی راستی، نگرانی رو به رشدی است؛ چرا که تعداد مرگ و میر ناشی از این نوع از حملات تروریستی در سال ۲۰۱۷ به ۱۷ نفر رسید. این میزان در سال ۲۰۱۴ تنها ۳ مورد بود.

غالب این مهاجمان عملیات را به صورت انفرادی انجام می‌دهند و به ملی گرایی سفید باور دارند. ضمن این عمیقا ضد مسلمان هستند.

شاخص جهانی تروریسم که سالانه منتشر می‌شود، تاثیرات تروریسم را در ۱۶۳ کشور تحلیل می‌کند. این شاخص تروریسم را به عنوان “تهدید یا استفاده واقعی از نیروی غیرقانونی و خشونت توسط یک شخص غیردولتی برای رسیدن به یک هدف سیاسی، اقتصادی، مذهبی یا اجتماعی از طریق ترس، اجبار یا ارعاب” تعریف می‌کند.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *