سه شنبه , ۲۹ ام اسفند ماه سال ۱۴۰۲ ساعت ۲:۵۵ بعد از ظهر به وقت تهران

خوردن این غذاها شما را افسرده می کند!

مجله انلاین دوستان :  همانطور که یک رژِیم غذایی مناسب تاثیرات شگرفی روی بهبود خلق و خو دارد و حتی می تواند باعث شادابی و کاهش استرس شود، در مقابل رژیم های غذایی مضر قطعا به نفع سلامت روان نیستند و می توانند تاثیر معکوس داشته باشند.

dustaan.com-اخبارروز-اخبار-روز-ایران-جهان-خبرپو-خبریاب-خبر-خوان-شهرخبر-خوردن این غذاها شما را افسرده می کند!تحقیقات زیادی رابطه بین مصرف برخی غذاها و احتمال ابتلا به افسردگی را ثابت کرده اند:
کربوهیدرات های تصفیه شده: محققان دانشگاه کلمبیا تصمیم گرفتند به این نکته بپردازند که اضافه کردن کربوهیدرات های تصفیه شده به رژیم غذایی با افسردگی ارتباط دارد یا نه. نتایج تحقیقات آنها که در طرح بهداشت زنان و بر روی ۷۰ هزار زن انجام شد، نشان داد که قند خون بالاتر ناشی از غلات تصفیه شده خطر ابتلا به افسردگی را افزایش می دهد. این مطالعه که در مجله آمریکایی تغذیه بالینی به چاپ رسیده، همچنین حاکی از آن است که این روند می تواند معکوس هم باشد به طوری که رژیم غذایی سرشار از غلات کامل خطر ابتلا به افسردگی را در زنان کاهش می دهد.
شکر: رژیم غذایی سرشار از قند همچنین می تواند التهاب را در سراسر بدن و از جمله مغز بالا ببرد و محققان دریافتند که التهاب مغز در بیماران مبتلا به افسردگی ۳۰ درصد بالاتر است. در مقابل مطالعات نشان داده اند که در بیماران با التهاب خفیف مغز که دارو برای درمان بیماری های خود ایمنی یا التهابی دریافت می کنند، علائم افسردگی کاهش می یابد. به گفته محققا از آنجا که شکر ریشه در التهاب مزمن دارد، خوردن غذاهای فاقد شکر در کاهش التهاب و بهبود خلق و خو موثر است.
شیرین کننده های مصنوعی: محققان دانشگاه نورث وسترن اوهایو با بررسی اثر آسپارتام که یک شیرین کننده مصنوعی است، در افراد با سابقه افسردگی متوجه شدند که مصرف این شیرین کننده ها با شدید شدن علائم افسردگی ارتباط دارد به طوری که خیلی از بیماران حتی افکار خودکشی داشتند. آسپارتام اثرات کاهش سروتونین (هورمون شاد بودن) را در مغز دارد.
چربی های ترانس: همانطور که مصرف روغن زیتون می تواند خطر برخی بیماری ها از جمله بیماری های قلبی و افسردگی را کاهش دهد، مصرف چربی های ترانس می تواند منجر به گرفتگی عروق شده و افسردگی را تا ۴۸ درصد افزایش دهد و این مطالعه در مجله PLOS ONEمنتشر شده است.
غذاهای فرآوری شده: پژوهشگران انگلیسی اعلام کرده اند که کسانی که از مواد غذایی پردازش شده استفاده می کنند، با افزایش خطر ابتلا به افسردگی مواجه هستند و همچنین سطوح بالای استرس را در آنها می توان دید.
امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *