پنجشنبه , ۶ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۰۶ بعد از ظهر به وقت تهران

خوراکی‌ های اصلی شب یلدا را به همراه خاصیت‌ هایشان بشناسید! +تصاویر

در این گزارش می‌خواهیم خوراکی‌ هایی که در میان خانواده های ایرانی از محبوبیت بالایی برخوردار است و در شب یلدا بیشتر از بقیه مصرف میشود را دقیقتر بررسی کنیم!

به گزارش  باشگاه خبرنگاران؛ شب یلدا به عنوان طولانی‌ترین شب سال معمولاً با دورهم‌نشینی و خوردن خوراکیهای مخصوص این شب همراه است. از این رو، بد نیست در این مطلب به مهمترین خواص این خوراکی‌ها بپردازیم.
۱٫انار
نباید از خواص انار غافل شویم. انار سرشار از آنتی‌اکسیدان بوده (حدوداً به اندازه چای سبز) و دارای مقادیر زیادی ویتامین C و پتاسیم است. همچنین در کاهش کلسترول خون و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی نیز مؤثر است. در طب سنتی ایران از فواید انار در درمان و پیشگیری بیماری‌ها زیاد گفته شده است.
یلدای خاطره‌انگیز با این خوراکیهای مقوی
۲٫ هندوانه
درست است که فصل اصلی هندوانه تابستان است اما در شب یلدا اکثر خانواده‌ها از این میوه غافل نمی‌شوند. هندوانه منبع بسیار خوبی از ویتامین E، B6 و C محسوب می‌شود و بهترین منبع بتاکاروتن را در بین تمامی سبزیجات و میوه‌ها دارا است.
یلدای خاطره‌انگیز با این خوراکیهای مقوی
۳٫ سیب
میوه‌ای خوش عطر و محبوب که با داشتن منبع غنی از ویتامین‌ها برای سلامتی انسان بسیار مفید است. سیب به بهبود تنفس، درمان و پیشگیری از آسم، افزایش انرژی بدن، افزایش بینایی و بهبود دیابت نیز کمک می‌کند.
معرفی غذاهای اصلی شب یلدا+ خاصیت‌ هایشان
۴٫ ازگیل
از این میوه قدیمی و باستانی نیز نمی‌توان به سادگی گذشت. ازگیل سرشار از ویتامین‌های B و C است. خواص دارویی ازگیل نیز از روزگاران بسیار قدیم مورد توجه بوده و برای کنترل فشار خون، چربی و قند خون مفید است.
معرفی غذاهای اصلی شب یلدا+ خاصیت‌ هایشان
۵٫ آجیل
شاید بعضی‌ها آجیل شب یلدا رو حتی به آجیل عید نوروز ترجیح دهند. آجیل‌ها با داشتن اسیدهای چرب امگا ۳ و چربی غیر اشباع ضامن سلامتی قلب بوده و با داشتن ویتامین A و مقادیر زیادی فیبر باعث کاهش میزان کلسترول خون میشود. البته باید در مصرف آجیل حد اعتدال رو رعایت کرد. پسته و بادام و فندق و مغز گردو از محبوب‌ترین آجیل‌های شب یلدا یه شمار می‌روند.
معرفی غذاهای اصلی شب یلدا+ خاصیت‌ هایشان
۶٫ لبو
لبو که البته به ریشه پخته شده چغندر گفته می‌شود، در شب‌های سرد بسیار می‌چسبد؛ مخصوصاً اگر این شب اولین شب زمستان باشد. لبو از خاصیت شستشوی معده برخوردار بوده و دارای مقادیری مواد مغذی و ترکیبات مؤثر فولات، کلسیم، منگنز، پتاسیم، آهن، بتانین، اسیدمالونیک و فیبر است.
معرفی غذاهای اصلی شب یلدا+ خاصیت‌ هایشان
۷٫ شیرینی جات
البته به این راحتی نمی‌توان از شیرینیهای خوشمزه این شب گذشت. شیرینی‌هایی مثل باسلوق و قطاب و گل محمدی تا پشمک و غیره.
طبق استاندارد سازمان جهانی بهداشت، حداکثر مصرف روزانه قند برای هر فرد عادی ۱۲ قاشق چایخوری در ۲ هزار و ۲۰۰ کالری رژیم غذایی است که ۹ درصد کل کالری روزانه را شامل می‌شود. پس بهتر است در این شب از زیاده‌روی در خوردن شیرینی اجتناب کنید.
امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *