پنجشنبه , ۶ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۷:۳۴ بعد از ظهر به وقت تهران

خواص و فواید روغن دنبه گوسفندی از نگاه طب سنتی + طرز تهیه روغن دنبه

روغن دنبه گوسفند سرشار از مواد مغذی و انواع مختلف ویتامین ها و اسیدهای چرب گیاهی است، چرا که غذای گوسفند از گیاهان مختلف است، از این رو استفاده از روغن دنبه باعث تقویت قوای بدن، استخوان سازی و بالا بردن توان بدن در مقابله با بیماری های مختلف می شود.

یکی از خواص روغن دنبه که در طب سنتی به آن تاکید شده است خاصیت ضد افسردگی این روغن است.

روغن دنبه خاصیت سم زدایی دارد و می توان از آن به همراه روغن حیوانی برای تنقیه و پاکسازی روده ها استفاده نمود.

امروز روشن شده است که یکی از عوامل بیماری ام اس نخوردن روغن حیوانی است.

۷۰ درصد دیواره سلولی انسان از روغن و کلسترول تشکیل شده است و بدون روغن حیوانی سلولها ترمیم نمی شوند.

مصرف روغن حیوانی بعد از پنجاه سالگی با ملاحظاتی همراه است، در این سنین باید شبها از خوردن روغن پرهیز کنند و در صورت نیاز از روغن زیتون استفاده کنند.

همچنین ورزشکاران حرفه ای بایستی روغن حیوانی را در غذاها مخصوصا در وعده صبحانه بگنجانند.

همچنین برای استفاده در شام از روغن کنجد و روغن زیتون استفاده کنند.

مالیدن روغن دنبه بر روی پوست صورت، باعث شفاف شدن پوست و رفع تیرگی‌های حاشیه صورت می‌شود.

 

فواید روغن دنبه در طب سنتی

ضد افسردگی
سبب لاغری در افراد چاق و موجب چاقی و تعادل در افراد لاغر
آرامش اعصاب
برای رفع کمر درد های سیاتیکی و رفع درد مفاصل بسیار مفید است.
زیبایی صورت
روغن حیوانی مواد مغذی مانند روغن نارگیل دارد.
اسیدهای موجود در روغن دنبه در سوزاندن چربی های بدن کمک می کند.
باعث افزایش کلسترول خوب (HDL) و کاهش کلسترول بد خون می شود.
قدرت بخشی به بدن
مردانی که در روز ۲ قاشق غذاخوری روغن حیوانی مصرف می کنند ۲۳ درصد کمتر در معرض ابتلا به بیماری های قلبی هستند.
کمک به درمان برخی بیماری ها
روغن مناسب جهت سرخ کردن مواد بدون تغییر کیفیت
روغن حیوانی موجب افزایش ترشح اسید معده و بیشتر شدن گوارش غذا می شود. افزایش هضم غذا یعنی سلامتی بیشتر و کاهش وزن
پاکسازی روده ها

 

 

طرز تهیه روغن دنبه از زبان دکتر حسن خیراندیش :

روش اول:

جهت تهیه روغن دنبه باید اول دنبه را ریز ریز کنید و شب تا صبح آن را در آب نمک دریای رقیق بگذارید و صبح آن را آبکش کرده و در ظرفی بریزید و داخل آن، بسته به حجمش یک تا دو لیوان آب بریزید و روی اجاق گاز قرار داده و شعله را خیلی کم کنید تا به صورت سوزنی و آهسته داغ بشود.

 

برای گرفتن بوی دنبه، می توانید از مواد خوش بو همچون هل، دارچین، گلاب یا پوست پرتقال و امثال آن استفاده کنید، سپس بعد از آماده شدن آن را از صافی رد کنید تا شفاف بشود. بهترین روش بوگیری دنبه این هست که پس از بیرون آوردن از آب نمک دریا، اضافه آب را دور ریخته و دنبه را با شیر محلی گاو بگذارید بتدریج بجوشد و چند عدد هل اضافه کرده و برای اینکه رنگ طلایی بگیره زردچوبه بریزید.

روش دوم:

۴ کیلو دنبه، یک لیوان سرکه، ۲ لیوان ماست، ۲ عدد پیاز و ۱۰ عدد هل تازه به صورت چرخ شده، با حرارت ملایم،بعد از شش ساعت روغن می اندازد.

 

روش سوم:

برای از بردن بوی دنبه، زمانی که دنبه روی آتش هست به ازاء هر سه کیلو دنبه یک لیتر شیر اضافه کنید. دقت کنید برای شلعه ور نشدن ظرف، دنبه را از روی آتش بردارید. سپس آنقدر حرارت دهید تا حجم شیر افزوده شده از بین برود. محصول بدست آمده مایعی زرد رنگ می شود که بوی بد هم ندارد. یعنی اینکه روغن شما مایع است و جامد نیست. بوی نامطبوع ندارد.

 

روش چهارم :

دنبه را چرخ کرده و روی شعله ی ملایم قرار دهید ، دنبه که کمی به روغن آمد، ابتدا به ازای هر ۴کیلو دنبه، چهار لیوان سرکه بریزید. کمی که گذشت سه لیوان ماست بریزید. دو عدد سیب و دو عدد پیاز و یک لیوان گلاب را هم ده دقیقه آخر اضافه کنید. روغن شما بو و طعم دلپذیری می گیرد.

 

روش پنجم:

سه کیلو دنبه گوسفندی را با سه عدد پیاز درشت به اضافه یک لیوان سرکه یا آبلیمو یا آبغوره خانگی یا رب انار خانگی؛ به همراه یک لیوان گلاب اضافه کرده و ۱۵۰گرم پوست سیب درختی یا رنده سیب درختی یا ۱۵۰ گرم میوه “به” نیز به آن اضافه شود. همچنین، یک قاشق چای خوری یا مربا خوری میخک یا می‌توان ۲ قاشق کاکوتی اصل به مخلوط دنبه خود اضافه کنیم و همه را هم چرخ کرده و ترکیب را روی شعله ملایم می‌گذاریم تا رطوبت آن برود و آبی که وجود دارد حذف شود و روغن خالص بماند و بعد صافش می‌کنیم و می‌گذاریم در جایی منجمد شود.

 

روش ششم :

۵ کیلو دنبه، ۱ عدد پیاز بزرگ ، ۷ عدد سیر ، یک سوم استکان آبلیموی خانگی، نصف استکان سرکه طبیعی، یک استکان گلاب ، یک عدد سیب(سرخ باشد بهتر)، یک پیاله ماست، دنبه را چرخ کرده و پیاز راچهار قاچ کنید و سیرها را پوست بکنید همراه هم روی شعله ی ملایم بگذارید تا به تریج آب شود موقع شروع به آب شدن سایر مواد را هم اضافه کنید.

 

میتوانید هل و دارچنن و زنجبیل هم اضافه کنید(البته بهتر است افراد گرم مزاج این سه ادویه را با هم اضافه نکنند). بطور کلی در روغن دنبه مواد متنوعی میتوان ریخت. از میوه و ماست و آرد و به و پیاز و شیر گرفته تا سرکه و زعفران و … برای خورشها در روغن دنبه، علاوه بر زردچوبه، دارچین و زنجبیل تازه رنده شده و کمی نمک یا میخک، زیره، یک حبه سیر رنده شده، گلپر میتوان ریخت. روغنی که برای خورش درست میکنیم نیمه جامد هست و ادویه دار و روغنی که برای پخت برنج درست میک نیم مایع و بدون ادویه.

 

تذکر :

جزغاله های دنبه وقتی طلایی رنگ شد میتوانید شعله را خاموش کرده و صاف کنید.

 

تفاله باقی مانده از تهیه دنبه اگر سوخته و سیاه نشده باشد، خوردنش اشکالی ندارد ولی مواد سوخته را اصلاً نباید خورد چرا که تولید خلط بد می کند.

 

اگر کسی فعالیت بدنی مناسب ندارد و بی‌تحرک است مداومت به خوردن روغن دنبه کند لاین روغن در رگ‌ها رسوب کرده و بیماری بروز پیدا می ‌کند.

 

روغن دنبه برای افراد بالای پنجاه سال ، افرادی که مشکل قلبی و هم چنین افرادی که هیچ فعالیتی ندارند خیلی توصیه نمی شود، بهتر است روغن کنجد و زیتون مصرف کنند.

۲.۸/۵ - (۶ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *