پنجشنبه , ۶ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۹:۰۱ بعد از ظهر به وقت تهران

خطر سونامی در چابهار و منطقه مکران

مدیر مرکز علوم جوی و اقیانوس‌شناسی سازمان هواشناسی با اشاره به وجود خطر وقوع سونامی در سواحل_مکران، بر ضرورت ایجاد شبکه هشدار هواشناسی در این منطقه تاکید کرد.

https://cdn.isna.ir/d/2016/10/30/3/57376047.jpg?ts=1498045331768

توسعه منطقه مکران موضوعی است که طی یکی دو سال گذشته با جدیت دنبال می‌شود و حتی دو سال پیش ستادی با عنوان ستاد توسعه منطقه مکران با حضور دستگاه‌های مختلف نظامی، اجرایی و نظارتی تشکیل شده است و این ستاد سعی دارد با مشارکت‌ بخش‌های مختلف و با سرعت «توسعه» را در سواحل مکران پیش ببرد. در میان امور مختلف توسعه‌ای که بحث و بررسی در مورد جزییات آن ضرورت دارد آنچه در مکران باید مورد توجه قرار گیرد مسائل مربوط به حوزه هواشناسی است.

بهزاد لایقی سونامی را پدیده مهمی برای سواحل مکران معرفی و در این باره تصریح کرد: عامل ایجاد سونامی زمین‌شناختی و زلزله‌های زیر بستر دریا است که باعث ایجاد امواج بلندی در سطح دریا می‌شود و اگر این امواج قدرت زیادی داشته باشند، سبب تخریب ساحل هم می‌شوند.

آنچه موجب نگرانی می‌شود این است که به موازات خط ساحل در داخل دریای عمان منطقه فرونشست مکران را داریم که از بندر گواتر شروع می‌شود و تا سواحل پاکستان و نزدیک جاسک ادامه می‌یابد. این منطقه محل برخورد دو صفحه تکتونیکی است به طوری که یک صفحه به زیر یک صفحه دیگر می‌رود و در هر سال صفحه رویی دو میلی‌متر بالاتر می‌رود و باعث افزایش ارتفاع مکران از دریا می‌شود./ایسنا

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *