پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۵:۴۶ بعد از ظهر به وقت تهران

خبری بسیار خوش برای اجاره نشین ها

www.dustaan.com-rahn-ejareمجله انلاین دوستان : حجت‌الله عبدالملکی، عضو هیات مدیره دانشگاه امام صادق(ع) و علیرضا خسروی، عضو کمیسیون عمران مجلس با حضور در برنامه پایش جزئیات مسکن اجتماعی و حمایتی را تشریح کردند.

عبدالمالکی درباره مشکلات مسکن اظهار کرد: با ابهام خیلی جدی مواجه هستیم؛ بحث مسکن را قطعا باید در گفتمان اقتصادی انقلاب اسلامی مطرح کنیم چراکه در اصل ۳۱ قانون اساسی که برگرفته از مکتب اقتصادی ۳۱ اسلام است.
وی افزود: داشتن مسکن برای هر خانواده ایرانی لازم و ضروری است و دولت باید برنامه‌ریزی لازم برای تامین آن را داشته باشد. اگر به تنهایی از وزارت راه و شهرسازی توقع داشته باشیم که از مشکلات بکاهد این توقع غیر منطقی است بلکه همه مجموعه دولت باید به وزارت راه و شهرسازی کمک کنند و حمایت چند جانبه از بازار مسکن داشته باشند.
این کارشناس درباره برنامه‌های دولت اظهار کرد:‌ مسکن حمایتی و اجتماعی برنامه‌هایی هستند که از سوی وزارتر اه و شهرسازی مطرح شده و برنامه دیگر بازار رهن ثانویه و تشکیل صندوق سرمایه‌گذاری مسکن است.
خسروی، عضو کمیسیون عمران مجلس نیز اظهار کرد: دولت می‌خواهد ۶۰ درصد اجاره بهای مسکونی ۷۰۰ هزار خانوار را به صورت بن تامین کند و آن‌ها را تحت حمایت خود قرار دهد.
وی افزود: دولت سپرده‌ای در بانک می‌گذارد و به ازای ۷۰۰ هزار نفر تقسیم‌بندی صورت می‌گیرد؛ به طوری که ماهانه ۶۵۰ هزار تومان بن را بین ۷۰ هزار مدنظر نفر تقسیم می‌کند و با در نظر گرفتن ۱۵۰۰ میلیارد تومان سپرده در بانک‌ها با نرخ ۲۳ درصد ۳۴۰ میلیارد تومان پول دریافت خواهد کرد.
عضو کمیسیون عمران مجلس خاطرنشان کرد: گفت: نحوه اجرای این برنامه برای دهک‌های یک و دو مدنظر است به طوری که این رقم در کلان‌شهرها به یک صورت و در روستاها به طور دیگری نیز باید اجرایی شود.
وی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد بدون در نظر گرفتن اطلاعات دقیق در این زمینه وارد میدان مین می‌شویم؛ به طوری که ما در اجرای هدفمندی‌ یارانه‌ها هم به این اشکالات برخوردیم و اطلاعات پایه‌ای ناقصی داشتیم.
خسروی درباره کلیات طرح مسکن اجتماعی گفت: کلیات این طرح این است که برای ۷۰۰ هزار نفر بن اجاره یا کمک هزینه اجاره در نظر گرفته شده است.
عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان این‌که باید دقت زیادی در مسکن اجتماعی صورت گیرد تا اشتباهی در آن رخ ندهد، تاکید کرد: با دقت زیاد باید ابهامات این طرح را نیز برطرف کنیم.
عضو کمیسیون عمران مجلس درباره بررسی نیاز مسکن در ۱۰ سال آینده گفت: با توجه به اینکه شش میلیون زوج در سن ازدواج قرار دارند و دو میلیون واحد مسکونی در کشور کم داریم، برای کنترل بازار باید برای ۱۰ سال آینده ۲۰ میلیون واحد مسکونی (سالی دو میلیون خانه) ساخته شود.
خسروی در پاسخ به اینکه اگر سالی دو میلیون خانه ساخته شود دیگر کسی مشکل مسکن نخواهد داشت یا وضع فعلی ادامه پیدا می‌کند؟ پاسخ داد: باید دید چه افق جمعیتی خواهیم داشت.
وی تاکید کرد: ولی اگر در ۱۰ سال متوالی سالی دو میلیون تولید داشته باشیم می توان گفت مشکلات مسکن حل خواهد شد.
عضو کمیسیون عمران مجلس درباره تامین منابع این طرح خاطر نشان کرد: بار مالی سنگینی برای هزینه این طرح بر دوش دولت خواهد بود چرا که هزینه تعمیر و نگهداری این واحدها سر به فلک می گذارد.
خسروی درباره مشکلات این طرح اظهار کرد: تصدی ‌گری بخش حاکمیتی، مشکلات اجتماعی کوچک بودن متراژ، گسترش اجاره‌نشینی و ابهام در محاسبه منابع از مشکلات این واحدها به شمار می رود.
پرداخت ۹۵ میلیون تومان برای خرید خانه در طرح مسکن حمایتی
وی درباره برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته درباره مسکن حمایتی تاکید کرد: مسکن حمایتی برای ۲۵۰ هزار واحد برنامه‌ریزی شده و برنامه به این صورت است که ۵۰ درصد قیمت متوسط یک واحد ۷۵ متری یعنی حدود ۹۵ میلیون برای خرید به افراد داده شود.
خسروی افزود: به طوری که افراد ۵۰ میلیون باید سپرده گذاری کنند و بعد از یک سال ۹۵ میلیون به آن‌ها داده خواهد شد.
این عضو کمیسیون عمران مجلس درباره بازگردان این پول‌ها گفت: افراد به دو روش این پول را بازمی‌گردانند؛ روش اول به گونه‌ای است که ۳۵ درصد از اقساط تسهیلات را در ۱۰ سال پرداخت می‌کنند و روش دوم بازپرداخت از ۵۰ درصد در طول مدت پنج سال صورت می‌گیرد که نهایتا این اقساط می تواند برای خرید به مردم کمک کند.
وی در پایان درباره حل مشکلات مسکن اظهار کرد:‌ مدل کشور مالزی در حال حاضر مدنظر است که از آن به عنوان مدل موفق مشارکتی یاد می‌شود و ما باید از آن استفاده کنیم؛ به طوری که زمین را در اختیار افراد قرار دهیم چون ۵۰ درصد قیمت مسکن زمیش است و با ارائه تسهیلات به افراد به طوری که ۲۵ درصد در اختیار خود افراد است و ۲۵ درصد در اختیار دولت که به هر صورت که می‌خواهد می‌توانند وارد شوند و ۵۰ درصد باقیمانده به قیمت تمام شده قابل فروش است.
امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *