پنجشنبه , ۶ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۷:۰۲ قبل از ظهر به وقت تهران

حملات موشکی آذربایجان و ارمنستان به شهرهای یکدیگر کشیده شد

فاز دوم جنگ قره باغ فرارسیده است.وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در هشتمین روز درگیری‌های گسترده در ناگورنو‌-قره‌باغ اعلام کرد که نیروهای ارمنستان شهر گنجه، دومین شهر بزرگ کشور بعد از باکو را به آتش بسته‌اند.

حملات موشکی آذربایجان و ارمنستان به شهرهای یکدیگر کشیده شد

ارمنستان ابتدا بمباران گنجه را انکار کرد، اما ساعاتی بعد، آراییک هارطونیان رهبر جمهوری خودخوانده منطقه ناگورنو-‌قره‌باغ اعلام کرد که نیروهای ارمنی یک پایگاه نظامی هوایی در گنجه را هدف قرار داده‌اند. با این حال تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های آذربایجان از هدف قرار گرفتن منازل و مناطق مسکونی خبر می‌دهد. حمله به گنجه در پی گلوله‌باران شدید شهر استپاناکرت (خان کندی) مرکز منطقه مورد مناقشه قره‌باغ، از سوی نیروهای جمهوری آذربایجان انجام شده است.

ساکنان استپاناکرت، بزرگ ترین شهر منطقه قره باغ به دنبال حملاتی که از روز جمعه آغاز شده است مجبور به پناه بردن به انبارها و زیرزمین ها شده اند. بنا به گزارش ها ،جریان برق نیز از شنبه شب در این شهر قطع شده است .ارمنستان روز شنبه ۱۲ مهرماه اعلام کرد، تمام ابزارها را برای دفاع «سرنوشت ساز» از ارمنی‌ها به کار خواهد گرفت. قبلا گزارش‌هایی نیز از آتش‌بار نیروهای ارمنی به مناطقی از منطقه استراتژیک «تووز» که خطوط لوله انتقال نفت و گاز آذربایجان به گرجستان، ترکیه و اروپا از آن می‌گذرد نیز منتشر شده بود. این مناطق با جبهه نبرد در ناگورنو-‌قره‌باغ فاصله زیادی دارد. این در حالی است که رئیس‌جمهور آذربایجان از آزادسازی منطقه «ماداگیز» به همراه هفت روستا نیزخبر داده است.

قبلا نیز جمهوری آذربایجان از آزادسازی هشت روستا خبر داده بود. وزارت دفاع آذربایجان  در سایت خود گزارشی هم از بمباران و حمله موشکی نیروهای ارمنستان به مناطق مسکونی «گنجه»، «ترتر» و «هورادیز» منتشر کرده که با خط جبهه جنگ فاصله زیادی دارند و در دل خاک آذربایجان هستند. همزمان، حکمت حاجی‌اف معاون رئیس‌جمهوری آذربایجان مدعی شد که آراییک هارطونیان رئیس‌جمهوری خودخوانده قره‌باغ و فرمانده کل نیروهای این منطقه، در بمباران نیروهای آذربایجانی به شدت زخمی شده است.

وی خطاب به رئیس‌جمهوری خودخوانده قره‌باغ گفت: «در پناهگاه مخفی شدی اما ارتش آذربایجان تو را در آن جا هم پیدا کرد.» با این حال حساب توئیتری ArmenianUnified وابسته به دولت ارمنستان، اظهارات معاون رئیس جمهور آذربایجان مبنی بر مجروح شدن رئیس جمهور قره باغ را تکذیب کرده است. نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان نیز در یک سخنرانی تلویزیونی گفت: تا کنون تلفات سنگین انسانی هم نظامی و هم غیرنظامی داشتیم و مقادیر زیادی تجهیزات جنگی و نظامی دیگر قابل استفاده نیستند اما دشمن هنوز نتوانسته مسائل استراتژیک خود را حل کند. اگرچه نیروهای مسلح ارمنستان تاکنون از ورود به جنگ در کنار نیروهای خودمختار ناگورنو-قره‌باغ اجتناب کرده‌اند اما پاشینیان این درگیری را یک چالش «ملی» توصیف و آن را به جنگ با عثمانیان در اوایل قرن بیستم تشبیه کرده است. وزارت خارجه ارمنستان هم گفت، این کشور به عنوان ضامن امنیت ناگورنو-قره باغ تمامی اقدامات لازم را برای جلوگیری از «خشونت‌های گسترده از سوی نیروهای جمهوری آذربایجان و متحدش ترکیه» انجام می‌دهد.منطقه قفقاز به لحاظ استراتژیک، پل ارتباطی میان شرق و غرب و شمال و جنوب در منطقه محسوب می شود و دریای خزر را به دریای سیاه متصل می‌کند. وجود منابع طبیعی مانند انرژی در دریای خزر و همچنین مسیرهای انتقال انرژی به سمت اروپا نیز بر اهمیت استراتژیکی این منطقه افزوده و موجب شده است تا منطقه قفقاز در طول تاریخ همواره محل رقابت قدرت‌های بزرگ منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای باشد.در این شرایط، مرزبندی‌های مصنوعی که در دوره شوروی به وجود آمد، یکی از مهم ترین دلایل بروز مناقشه برسر مالکیت قره‌باغ شکل گرفت.

۱/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *