پنجشنبه , ۶ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۳:۳۶ بعد از ظهر به وقت تهران

حمایت همه جانبه ترکیه از تروریست های داعش

حمایت شدید ترکیه از داعش در برابر حملات نیروهای دموکراتیک سوریه به منبج در نهایت به عقب‌نشینی و اکتفای آنها به تسلط بر مجموعه روستاهای اطراف شهر منجر خواهد شد.

 یکصد و ۳۵ غیرنظامی از ابتدای حملات نیروهای دموکراتیک سوریه با پشتیبانی آمریکا به شهر منبج در ریف شرقی حلب کشته شده‌اند که بیش‌تر آنها هدف حملات هوایی کور جنگنده‌های آمریکایی قرار گرفتند.
در همین حال شماری از آنها هم در حین فرار از درگیری‌ها به مناطق کم‌خطرتر در ریف حلب بر اثر انفجار مین‌های کاشته توسط داعش در پیرامون منبج کشته شدند.
در حالی که رسانه‌های هوادار نیروهای دموکراتیک و محور آمریکایی اخبار حاکی از سیطره این نیروها بر محله‌هایی در داخل منبج را منتشر می‌کنند داعش با تدارک عملیات پاتک از جرابلس توانست حلقه محاصره گروه‌های خود در منبج را شکسته و راه‌های مواصلاتی بین این ۲ شهر را تحت تسلط خود بگیرد.
به دنبال آن داعش شماری از روستاهای اطراف شهر منبج را تحت تسلط خود گرفت که در نهایت شمار کشته‌های نیروهای دموکراتیک سوریه به ۱۲۰ تن از ابتدای عملیات آنها در ریف حلب رسیده و در عین حال ۶۰۰ تن از عناصر داعش که بیش‌تر آنها سوری بودند در این درگیری‌ها کشته شدند.
حملات داعش در اطراف منبج بیش‌تر از اینکه، یک عملیات دقیق و پیچیده باشد در نتیجه استفاده این گروهک تروریستی از ضعف عملکرد نیروی هوایی ائتلاف آمریکایی صورت گرفت، داعش با تدارک حمله‌ای که از جرابلس آغاز کرد توانست حلقه محاصره شهر منبج را بشکند.
جرابلس هم از جمله اهداف عملیات نیروهای دموکراتیک سوریه بوده و از آنجایی که تاکتیک جنگی داعش در منبج مشابه دیگر جبهه‌ها بوده است، معلوم می‌شود که که فرماندهی نیروهای دموکراتیک از پیامدهای عملیات منبج بی خبر بوده و احتمالا نیروی هوایی آمریکا هم وارد عمل نشده بود چنین اتفاقاتی برای نیروهای دموکراتیک قبل از عملیات منبج نیز روی داده بود  که ائتلاف آمریکایی نیروهای دموکراتیک را در حملات داعش علیه مواضعشان در ریف جنوبی حسکه تنها گذاشته بود.
اگر نیروهای دموکراتیک سوریه بر یکسره کردن عملیات منبج اصرار دارند تا به دستاوردی میدانی در جنگ با داعش برسند، این ماجراجویی به تصمیم آمریکا ادامه خواهد داشت تصمیمی که بر مبنای پیچیدگی‌های پرونده سوریه و تداخل منافع متحدان واشنگتن با یکدیگر اتخاذ شده است.
منافع ترکیه با منافع اسرائیل و واشنگتن در پیشروی نیروهای دموکراتیک سوریه در شمال خاک این کشور و بخصوص در آزادسازی منبج در تضاد است، آنکارا که به دنبال عادی سازی روابط با تل آویو است از ایجاد اقلیم کُرد مستقل یا شبه مستقل در شمال سوریه هراس دارد در عین حال پیشروی ائتلاف نیروهای دموکراتیک و آغاز عملیات آنها در شمال سوریه با پشتیبانی آمریکا یک نقشه خالص اسرائیلی در راستای تجزیه منطقه است .
در همین حال جنگ پنهان نفتی نیز بین آمریکا و ترکیه در سوریه جریان دارد ترکیه به دنبال تحکیم مواضع تروریست‌های تحت حمایت خود در مناطق ریف شمالی لاذقیه است تا این مناطق به کشور مستقل یا امارتی اسلامی مبدل شده و مانع متصل شدن مناطق حضور نیروهای دموکراتیک به دریای مدیترانه شود.
اما نیروهای دموکراتیک سوریه که به ماجراجویی نظامی خود در منبج ادامه می‌دهند در محاسبات میدانی خود از تاثیر منفی این عملیات نظامی بر پرونده کُردها غافلند، چون احزاب کُرد اگرچه در یک مرحله به نیروهای همپیمان علیه هدفی واحد تبدیل شدند اما نزاع قدرت بین دولت اقلیم کردستان و دولت خومختار به طور مستقیم بر مسائل معیشتی شهروندان سوری ساکن در مناطق شمالی تاثیرگذار خواهد بود.
این در حالی است که رئیس منطقه کردستان عراق با اعمال تحریم جمعی علیه همه طبقات جامعه سوریه گذرگاه مرزی سیمالکه در مرز با سوریه را مسدود کرده و این تنها گذرگاهی است که مایحتاج ضروری استان حسکه را تامین می‌کند.
مسدود شدن این گذرگاه حیاتی از جمله تبعات مناقشه داخلی در حزب اتحاد دموکراتیک بین جناح «صالح مسلم»ُ دبیر کل این حزب و جناحی دیگر به رهبری «غریب حسو» نماینده حزب در اربیل است چرا که حسو به دنبال ادغام کردستان عراق با کردستان سوریه تحت حکومت بارزانی است در حالی که شاخه مسلم  به دنبال هماهنگی با دولت روسیه برای گرفتن یک حکومت فدرالی در مناطق شمال سوریه است و می‌خواهد کُردها در جمع هیات مخالفان سوریه در مذاکرات ژنو در سوریه حضور داشته باشند.
به نظر نمی‌رسد ماجراجویی نیروهای دموکراتیک در دروازه منبج با دستاوردی نظامی همراه باشد بخصوص که داعش حملات انتحاری خود را علیه این نیروها شدت بخشده و شمار زیادی هم تله‌های انفجاری در مناطق واقع در اطراف شهر کاشته است.
بنابراین احتمال می‌رود نیروهای دموکراتیک با ترک جمعی از راه‌های منتهی به منبج و باز کردن راه به روی ورود و خروج داعش، به منطقه‌ای برای حمله تازه خود عقب‌نشینی کند که داعش در آنجا حضور کم‌رنگ‌تری دارد، تا بدین شکل یک پیروزی روانی برای خود کسب کرده و به ماجراجویی خود در منبج پایان بدهند.
بنابراین انتظار می‌رود سیطره بر مجموعه روستاهای اطراف منبج تنها دستاوردی باشد که نیروهای تحت حمایت آمریکا به آن اکتفا خواهند کرد.
امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *