سه شنبه , ۱ ام خرداد ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۰:۱۳ قبل از ظهر به وقت تهران

کاشفی : روحانی بیشتر از دوره اول رای خواهد اورد

اصلاح‌ طلبان با یک گزینه به میدان رقابت‌های انتخاباتی می‌آیند و آن فرد نیز آقای حسن روحانی است.

http://iscanews.ir/Media/Image/1394/11/15/635901870702569676.jpg
کاشفی : روحانی بیشتر از دوره اول رای خواهد اورد

جریان اصلاحات پس از تغییری که با حمایت از روحانی در قوه مجریه کشور ایجاد کرد، شروع به سازماندهی و تشکل یابی در سراسر ایران کرد. حرکت تشکیلاتی و سازماندهی شده از آرزوهای فعالان سیاسی جناح اصلاح‌طلب بود و با تلاش کنشگران این جریان سیاسی در قالب شورای عالی سیاستگذاری تا حد زیادی محقق شده است. با نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم اصلاح‌طلبان تلاش می‌کنند تا از این تشکل یابی و ارتباط مردمی در استان‌ها و شهرستان‌ها برای انتقال استراتژی و تاکتیک مورد نظرشان به پایگاه اجتماعی خود استفاده کنند.

 

بسیج بدنه اجتماعی اصلاح‌طلب پشت سر روحانی در انتخابات آتی کاری است که این جریان فکری برای تحقق آن در حدود یک ماه مانده تا زمان انتخابات برای آن می‌کوشد. حسین کاشفی، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد و فعال سیاسی اصلاح‌طلب معتقد است که بیان صادقانه دستاوردهای دولت یازدهم مهم‌ترین استراتژی اصلاح‌طلبان در زمینه افزایش سبد رای آقای روحانی است. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب همچنین پیش‌بینی می‌کند که روحانی در این انتخابات رای بالاتری نسبت به سال ۹۲ خواهد آورد.

 

اصلاح‌طلبان برای بسیج پایگاه رای روحانی چه کاری می‌توانند انجام دهند؟

اصلاح‌طلبان باید به صورت صادقانه و شفاف آنچه را که در دولت آقای روحانی در زمینه‌های مختلف انجام شد برای مردم بیان کنند. ضمنا باید بیان شود که در دوران حاکمیت اصولگرایان در دولت‌های نهم و دهم چه وضعیتی برای کشور به وجود آمد. بیان صحیح و صادقانه دستاوردهای دولت یازدهم برای مردم بهترین حمایتی است که می‌تواند برای رای آوری آقای روحانی صورت بگیرد.

 

شورای عالی اصلاح‌طلبان چه نقشی در بسیج پایگاه رای اصلاح‌طلبان در استان‌ها می‌تواند داشته باشد؟

باید از ارتباطی که شورای عالی سیاستگذاری و مجموعه اصلاح‌طلبان در کل کشور با مردم دارند، بهره‌گیری شود. این مسوولیت اجتماعی به عهده اصلاح‌طلبان است که از جایگاهی که در بین اقشار و صنوف مختلف دارند، برای بیان استراتژی و نحوه کنش انتخاباتی‌شان استفاده کنند. مهم‌ترین تبلیغ برای آقای روحانی در زمان در نظر گرفته شده نزدیک به انتخابات بیان دستاوردها و تلاش‌های دولت یازدهم و مقایسه آن با دولت پیشین است. اینکه دولت چه اقداماتی در جهت منافع ملی انجام داده است. مردم نباید در هیچ انتخاباتی نسبت به صندوق‌های رای بی‌تفاوت باشند. امروز مردم احساس مسوولیت لازم را دارند که پای صندوق‌های رای بیایند و فرد مورد نظرشان را انتخابات کنند.

 

تحلیل‌تان از آرایش سیاسی انتخابات چیست؟ به نظر شما انتخابات چندقطبی می‌شود؟

به نظر می‌رسد که جناح راست یک نامزد واحد در انتخابات آتی نداشته باشد. اصلاح‌طلبان اما با یک گزینه به میدان رقابت‌های انتخاباتی می‌آیند و آن فرد نیز آقای روحانی است. نظر به آرایش سیاسی کنونی دو جناح به نظر می‌رسد که یک سه وجهی یا سه‌قطبی انتخاباتی را شاهد باشیم. آقای احمدی‌نژاد نیز یا خودش در انتخابات حضور دارد یا تفکر نزدیک به او از طیف تندرو جریان راست یک وجه انتخاباتی را تشکیل می‌دهد. دو وجه دیگر را نیز جناح راست و چپ تشکیل خواهند داد. گزینه‌هایی نیز در کنار این سه وجه در رقابت‌ها حضور خواهند داشت اما چندان گزینه‌های جدی‌ای نیستند و نمی‌توانند قطب انتخاباتی تشکیل دهند. در مجموع انتخابات از حالت دو یا سه قطبی خارج نخواهد بود.

 

آیا اصولگرایان رقیب جدی‌ای در مقابل آقای روحانی دارند؟

بعید است اصولگرایان رقیب جدی‌ای در مقابل آقای روحانی بتوانند مطرح کنند. اصولگرایان مشکلاتی جدی دارند و اینکه تلاش کردند این‌بار با نام نیروهای انقلابی به میدان بیایند، نشان از مشکلات این جریان در نحوه ارتباط‌شان با افکار عمومی دارد.

 

ضمن اینکه طیف‌ها و گروه‌های مختلف اصولگرایی نیز به سختی می‌توانند از واگرایی خارج شوند. این تغییر نام آنها برای این است که از مسوولیت‌های پیشین خود شانه خالی کنند و نسبت به گذشته خود پاسخگو نباشند. امروز می‌بینیم که با وجود بحران‌های زیادی که دولت پیشین به وجود آورد، هیچ کدام از حامیانش حاضر به پاسخگویی نشدند. به همین دلیل هم هست که این روزها تحت عنوان جمنا به میدان آمده‌اند. آقای رییسی طی بیانیه‌ای اعلام کرد که مستقل به انتخابات می‌آید. اصولگرایان دیگری نیز حضورشان را مستقل دانسته‌اند.

 

اصلاح‌طلبان امیدوار هستند که جناح راست بتواند به انسجام دست یابد. در این صورت جناح راست مجبور می‌شود در مورد عملکرد پیشین خود توضیح دهد. اصلاح‌طلبان با وجود اینکه در سال ۹۲ از گزینه‌ای غیراصلاح‌طلب دفاع کردند، در تمام مدت روی کار بودن دولت و در این انتخابات حمایت خود را از دولت ادامه داده‌اند. همچنین صادقانه بیان کرده‌اند که نقدهایی به دولت دارند با این حال ادامه این دولت را در جهت منافع ملی می‌دانند. در حالی که چنین رفتاری از رقبا دیده نشده است. از این جهت بعید است که رقبای روحانی در انتخابات دست بالا را داشته باشند.

 

وضعیت اصلاح جویی در کشور در دولت یازدهم چگونه بود؟ چرا اصلاح‌طلبان به ادامه دولت روحانی اصرار دارند؟

رویکرد دولت روحانی در بسیاری زمینه‌ها کاملا اصلاح‌طلبانه است. به نظر می‌رسد که آقای روحانی همچون دوره دوم آقای خاتمی بتواند رای بیشتری نسبت به دوره اول بیاورد. سیاست خارجی دولت آقای روحانی توانست دستاوردهای مهمی داشته باشد و گام مهمی در جهت اصلاحات در کشور بود. رفع تحریم‌ها و برداشتن قطعنامه‌های علیه ایران از دستاوردهای برجام بود و ایران در یک بستر تعامل و گفت‌وگو با دنیا قرار گرفت. جایگاه ایران امروز متفاوت از گذشته است. در دولت آقای روحانی شاهد ثبات در زمینه سیاسی و اقتصادی بودیم؛ خیلی از بحران‌های دولت پیشین متوقف شده است و حرکتی رو به رشد آغاز شد؛ تورم کاهش پیدا کرد و رشد اقتصادی مثبت شد. مردم نیز به این مسائل توجه دارند و در انتخاب خود در سال ۹۶ به آن توجه می‌کنند.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *