پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۱۲ بعد از ظهر به وقت تهران

جهان در شوک!/ واکنش‌ های جهانی به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا

جهان همچنان در شوک تصمیم مردم انگلیس برای ترک اتحادیه اروپا به سر می برد.

www.dustaan.com-جهان در شوک!/ واکنش‌ های جهانی به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا

وبسایت روزنامه تلگراف نوشت: جهان دارد به اخبار تصمیم خروج انگلیس از اتحادیه اروپا واکنش نشان می دهد.
در همین راستا، دونالد توسک، رئیس دوره ای اتحادیه اروپا گفت که این اتحادیه در نشست هفته آینده خود بدون حضور انگلیس تشکیل جلسه خواهد داد تا آینده خود را ارزیابی کند و افزود: «ما مصمم هستیم انسجام ۲۷ عضو [باقی مانده] را حفظ کنیم تا مشکل دیگری پیش نیاید».
روسیه که بابت حمایت از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا مورد انتقاد بود نیز واکنش هایی نشان داده است. بوریس تیتوف، مشاور ولادیمیر پوتین اظهار کرد که خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در دراز مدت، باعث از بین رفتن «نفوذ انگلوساکسون ها بر اروپا» خواهد شد.
مانفرد وبر، یکی از مقامات ارشد حزب محافظه کار آلمان و از نزدیکان آنگلا مرکل در حساب توییتر خود نوشت که «امروز برای اروپا روز غم» و اخبار انگلیس «تامل برانگیز» است و هشدار داد انگلیس باید ظرف دو سال از اتحادیه اروپا خارج شود. خروج یعنی خروج. وی افزود: «ما به تصمیم رای دهندگان انگلیسی احترام می گذاریم و بابت آن متاسفیم. این برای هر دو طرف، خسارت بار است. ما می خواهیم اروپایی بهتر و هوشمندانه تر داشته باشیم. ما باید مردم را متقاعد کنیم و اروپا را به آن ها برگردانیم.»
لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه گفت: «برای انگلیس ناراحتم. اروپا به راه خود ادامه خواهد داد اما باید واکنش نشان دهیم و اعتماد به نفس مردم را به آن ها برگردانیم.» اما از آن طرف، رهبر حزب راست گرای فرانسه خواهان همه پرسی در فرانسه برای ماندن یا خروج این کشور از اتحادیه اروپا شد. «مارین لو پن» در حساب توییتر خود نوشت: «آزادی برنده شد. همیشه آزادی مردم است که برنده می شود. درود بر انگلیس. حالا نوبت ماست. باید مردم سالاری را به فرانسه صادر کرد.»
در ایتالیا نیز ماریو کالابرسی، سردبیر روزنامه لاریپابلیکا نوشت: «انگلیس رفت. همیشه یک پایش از اروپا بیرون بود. اما حالا اروپا کوچک تر و شکننده تر خواهد شد.»
نتایج یک نظرسنجی که اخیرا در ایتالیا برگزار شد نشان داد اگر مردم ایتالیا فرصت حضور در همه پرسی را پیدا کنند، ۴۸ درصد به خروج از اتحادیه اروپا رأی خواهند داد.
آمریکا به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا محتاطانه واکنش نشان داده است. یکی از مقامات کاخ سفید اعلام کرد اوباما مرتب در جریان اخبار این تحولات قرار می گیرد. وی افزود: «اوباما طی روزهای آینده با نخست وزیر انگلیس تماس خواهد گرفت». آمریکا، انگلیس را به ماندن در اتحادیه اروپا تشویق کرد اما اعلام کرده بود تصمیم نهایی را باید خود انگلیس بگیرد.
کاخ سفید اعلام کرد: اوباما برای بررسی شرایط خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، با «دیوید کامرون» نخست‌وزیر این کشور دیدار خواهد کرد.
نخست وزیر استرالیا جزو اولین رهبران جهان بود که به نتایج همه پرسی انگلیس واکنش نشان داد. «مالکوم ترنبول»  گفت «مطمئن» است مذاکرات کشورش با اتحادیه اروپا در خصوص توافق تجارت آزاد، ادامه خواهد یافت.
کارل بیلدت، نخست وزیر سابق سوئد این نتیجه را «فراتر از درک» خواند و پیش بینی کرد در نتیجه این همه پرسی، آشفتگی به وجود بیاید. او همچنین به طعنه پیش بینی کرد دلار زیمبابوه از پوند انگلیس پیشی بگیرد.
رئیس مجلس لیبرال سوئد طی اظهارنظری اعلام کرد اروپا بر اثر این تصمیم انگلیس، ضعیف تر خواهد شد و گفت: «جای تاسف است که انگلیس تصمیم به خروج از اتحادیه اروپا گرفته است. بدون این کشور، اروپا فقیرتر و ضعیف تر می شود و رقابت پذیر بودن خود را کمتر خواهد کرد. این عقب نشینی انگلیس، ضربه سختی به ویژه بر پیکره اقتصاد انگلیس است. اما نباید اجازه دهیم نتایج این همه پرسی مانعی بر سر راه آینده اتحادیه اروپا ایجاد کند.»
اما از آن سو رهبر حزب چپ که مخالف اتحادیه اروپاست اعلام نخبگان باید این همه پرسی را جدی بگیرند و گفت: «فکر می کنم باید در برابر این حقیقت که مردم حس می کنند شما شکست خورده اید، سر تعظیم فرود بیاورید. مدت هاست که در برج های کاغذی خود نشسته اید و فکر می کنید حق با شماست.»
پائولا بایبر از حزب دموکرات، یکی از معدود سوئدی هایی است که واکنش مثبت نشان داد و به مردم انگلیس تبریک گفت.
بوهوسلاف سوبوتکا، نخست وزیر چک، گفت اتحادیه اروپا نه فقط به خاطر خروج انگلیس، بلکه به خاطر تقویت حمایت از شهروندان خود، باید به سرعت تغییر کند. او اظهار کرد رأی انگلیس به معنی پایان اتحادیه اروپا نیست و اعضا باید با خروج انگلیس «سریع و منطقی» موافقت کنند.
امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *