پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۷:۵۲ بعد از ظهر به وقت تهران

جنگنده‌ ای که نیمی از تانک‌ های عراقی را نابود کرد! +عکس

فیرچایلد ریپابلیک ای-۱۰ که به وارتاگ (گراز زگیل دار) مشهور است از جمله نخستین هواپیماهای نظامی آمریکایی است که برای حمایت نزدیک از نیروهای زمینی به هنگام نبرد طراحی و ساخته شده‌است.

http://static1.businessinsider.com/image/57332d0252bcd01d7b8c2014-1024

این هواپیما با وجود سادگی‌اش طرحی کارآمد دارد و با دو موتورتوربوفن و گنجایش یک خلبان، برای مقابله با اهداف زمینی مانند تانک، زره‌پوشهای مسلح ، پشتیبانی نیروهای خودی و عملیات جستجو و نجات سربازان گمشده به‌کار می‌رود. بال‌های بلند این هواپیما به آن قدرت مانور زیاد در سرعت کم و ارتفاع پایین می‌دهد به طوری که می‌تواند مدت‌ها با سرعت نسبتاً کم ۳۲۰ کیلومتر در ساعت در ارتفاع پائین‌تر از ۳۰۰۰ متری زمین با شعاع دید حدود ۴/۲ کیلومتر، حرکت کند.

با این ویژگی‌ها آ-۱۰ می‌تواند نقطه ضعف جنگنده‌های پر سرعت را -که توان زدن هدف‌های کوچک با سرعت کم را ندارند- پوشش دهد. همچنین برخاست و فرود در مدت‌زمان کوتاه ار دیگر ویزگی های این هواپیما است که به‌کارگیری آن را در نزدیکی جبهه‌های نبرد هم ممکن می‌سازد.
این هواپیما در جنگ سال ۱۹۹۰-۱۹۹۱ ائتلاف علیه عراق به تنهایی بیش از ۵۰ درصد تانک‌های عراقی و ۳۱ درصد کل نفربرهای زرهی این کشور را نابود کرد.//فردا

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *