پنجشنبه , ۶ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۳:۱۷ بعد از ظهر به وقت تهران

جنجال کشتار کفتار توسط آتشنشانی در شهرستان مهر +تصاویر

آتشنشانی می‌بایست در چنین مواردی یا با استفاده از اسلحه بیهوشی نسبت به زنده‌گیری حیوان اقدام کرده و یا مسئولان محیط زیست را در جریان بگذارد تا نسبت به زنده‌گیری، معاینه و در صورت امکان رهاسازی حیوان اقدام کنند.

هفته گذشته بود که رسانه‌های محلی، اعلام کردند، آتشنشانی شهرستان مهر در استان فارس، یک کفتار را که پس از تعقیب توسط سگ‌ها به منطقه مسکونی نزدیک شده بودند شکار کردند. تصاویر منتشر شده از لاشه این کفتار در دستان ماموران آتشنشان، انتقادات بسیاری را به همراه آورد.

فعالان محیط زیست با این توجیه که آتشنشانی می‌بایست در چنین مواردی یا با استفاده از اسلحه بیهوشی نسبت به زنده‌گیری حیوان اقدام کرده و یا مسئولان محیط زیست را در جریان بگذارد، کشتار این گونه ارزشمند جانوری توسط آتشنشانی را تخلف دانستند. آن‌ها معتقد بودند، جراحت کفتار در نتیجه حمله سگ‌ها، جزئی بوده و در صورتی که مقدمات زنده‌گیری و رهاسازی فراهم شده بود، این حیوان می‌توانست در زیستگاهش به حیات ادامه دهد.

به منظور بررسی رویکرد سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به کشتار این کفتار توسط آتشنشانی مهر، خبرنگار تسنیم پرسش‌هایی را با مسئولان محیط زیست استان فارس درمیان گذاشت.

بهمن محمدی، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مهر به تسنیم گفت: این اقدام، بر خلاف مقررات است. باید قبل از هر اقدامی اداره حفاظت محیط زیست در جریان قرار می‌گرفت تا نسبت به زنده‌گیری، انجام بررسی‌های لازم درخصوص وضعیت سلامت حیوان و در صورت امکان رهاسازی، اقدام می‌شد؛ لذا با توجه به تلف شدن کفتار مذکور، پس از بررسی‌های لازم، پرونده تخلف تشکیل و جهت پیگیری قضایی و ارجاع به دادسرا صورتجلسه شد.

کفتار راه‌راه که با توجه به کاهش جمعیت جهانیش به کمتر از ده هزار کفتار بالغ، و کاهش جمعیت طعمه‌هایش در درجه حفاظتی در مرز تهدید انقراض گرفته در وهله اول لاشه‌خوار است، اما در برخی موارد به شکار نیز اقدام می‌کند. این حیوان تک‌همسر است و نر و ماده هر دو در پرورش توله‌ها مشارکت دارند. کفتار راه‌راه حیوانی شب‌گرد است و فقط در تاریکی کامل خود را نمایان می‌کند و قبل از طلوع خورشید هم به پناهگاهش بازمی‌گردد. این جانور هنگام مواجهه با حمله ممکن است خود را به مردن بزند و به همین جهت به ترسویی مشهور است./خبرگزاری تسنیم

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *