جمعه , ۷ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۷:۲۷ بعد از ظهر به وقت تهران

جزییات قرارداد مارک ویلموتس با ایران؛ ۴.۵ میلیون دلار برای ۳ سال!

خبرگزاری آلمان (dpa): مارک ویلموتس، سرمربی بلژیکی به زودی به تهران سفر می‌کند تا قرارداد سه ساله‌ای را با فدراسیون فوتبال ایران منعقد کند

مدیر برنامه‌های این مربی بلژیکی در ترکیه دیداری با مهدی تاج داشته است

سرمربی بلژیکی به کمتر از یک و نیم میلیون دلار به ازای هر سال برای هدایت تیم ملی فوتبال ایران راضی نیست و قصد دارد دو دستیار هم با خود به تیم ملی فوتبال ایران بیاورد.

https://static3.jamaran.ir/servev2/cjTGaqCoJWsE/PBG64w6wfqErp47D1W9w0Jpfa8fpMiBcptkcLd6IQr4,/%D9%85%D8%A7%D8%B1%DA%A9+%D9%88%DB%8C%D9%84%D9%85%D9%88%D8%AA%D8%B3.jpg

مارک ویلموتس در سال ۱۹۸۰ میلادی با تیم شهر زادگاهش فوتبال خود را در تیم جوانان آغاز کرد و سپس با پیوستن به تیم سنت در سال ۱۹۸۷ اولین تجربه حرفه ای خود را در تیم بزرگسالان و لیگ حرفه ای بلژیک کسب کرده و با ۳۰ بازی و ۹ گل زده آمار خیره کننده ای را در اولین حضور حرفه‌ای رقم زد.

ستاره تیم شالکه ۰۴

او سپس با تیم استاندارد لیژ در سال ۱۹۹۱ موفق شد به شهرت فراوانی دست یابد و با ۱۳۶ بازی برای این تیم ۶۷ گل را به ثمر رساند تا تیم معروف شالکه ۰۴ آلمان او را به خدمت بگیرد و در سال ۱۹۹۶ به مدت چهار سال در تیم شالکه ۰۴ بازی کرد و ۱۰۴ بازی را برای این تیم انجام داد و ۲۱ گل را هم به ثمر رساند.

مارک ویلموتس در سال ۲۰۰۰  به تیم بوردو یکی از بهترین باشگاه های فرانسه رفت و مدت یک سال هم برای این تیم بازی کرد.

مارک سپس به تیم شالکه ۰۴ برگشت و فوتبال خود را در این تیم به پایان رساند تا در مجموع با ۳۲۱ بازی و ۱۳۳ گل کارنامه او به پایان برسد.

دوران بازی در تیم ملی

این فوتبالیست بلژیکی از سال ۱۹۹۰ در تیم ملی بلژیک حضور داشته و اولین مسابقه اش را هم در تاریخ ۲۶ می مقابل تیم رومانی انجام داد. او در مجموعه ۴۹۴۷ دقیقه برای تیم کشورش به میدان رفت و در ۱۷ ژوئن سال ۲۰۰۲ با بازی مقابل برزیل از فوتبال ملی خداحافظی کرد. ویلتموس طی ۱۲ سال ۲۹ گل هم برای تیم بلژیک به ثمر رساند.

مربیگری

مارک ویلموتس بعد از پایان دوران فوتبالش به مربیگری روی آورد و در سال ۲۰۰۳ با همان تیم شالکه ۰۴ که از دنیای فوتبال خداحافظی کرد به مربیگری پا گذاشت و هدایت این تیم را بر عهده گرفت.

او از تیم شالکه ۰۴ به تیم سنت آمد و در نهایت به بلژیک رفت و بعد از مدتی که به عنوان دستیار در تیم ملی بلژیک فعالیت می کرد،  هدایت تیم ملی بلژیک را در سال ۲۰۱۲ برعهده گرفت ۴ سال سرمربی تیم بلژیک بود.

ویلموتس توانست با این تیم به جام جهانی ۲۰۱۴ برسد و در مرحله گروهی این رقابت‌ها که با تیم‌های الجزایر، روسیه و کره‌جنوبی هم‌گروه بود، به عنوان تیم نخست صعود کرد. بلژیک و ویلموتس در مرحله یک هشتم نهایی با نتیجه ۲ بر یک آمریکا را شکست دادند اما در مرحله یک چهارم نهایی با یک گل مقابل آرژانتین مغلوب شدند و از دور رقابت‌ها حذف شدند.

اگر چه تیم‌ ملی بلژیک در آن مقطع، به عنوان بهترین تیم تاریخ این کشور با حضور بازیکنان جوان مطرح شد اما پایه گذاری آن تیم از زمان سرمربیان قبلی آغاز شده بود.

پس از جام جهانی ۲۰۱۴، تیم ملی بلژیک با سرمربی‌گری ویلموتس به یورو ۲۰۱۶ صعود کرد و در این رقابت‌ها پس از صعود از گروهش، با چهار گل مجارستان را در مرحله یک هشتم نهایی شکست داد اما در مرحله یک چهارم نهایی مقابل ولزی که برای نخستین بار در رقابت‌های یورو حضور پیدا کرده بود، با نتیجه ۳ بر یک شکست خورد و از تیم‌ملی بلژیک اخراج شد.

ویلموتس در سال ۲۰۱۷ به ساحل عاج آمد و هدایت این تیم را بر عهده گرفت اما نهایتا با شکستی که مقابل مراکش متحمل شد، نتوانست با این تیم آفریقایی به جام جهانی ۲۰۱۸ صعود کند و از مسئولیتش کنار رفت.

مارک ویلموتس

به گزارش جی پلاس؛ مارک ویلموتس که اکنون نامش به عنوان آخرین گزینه سرمربی‌گری تیم ملی ایران مطرح شده و گفته می شود در مذاکراتی که با رئیس فدراسیون ایران در ترکیه داشته، دستمزد ۱.۵ میلیون دلاری سالانه را برای خود و دو دستیارش طلب کرده است.

این مربی ۵۰ ساله که سابقه فعالیت سیاسی با حضور ۲ ساله (طی سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵ ) در مجلس سنای بلژیک را هم دارد، در مربیگری فوتبال اما چه با تیم ملی کشورش و چه با تیم ساحل عاج کارنامه درخشان و فوق العاده ای نداشته است؛ او در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل، تیم قدرتمندی را در اختیار داشت اما حریف قدرتمندی را از پیش رو برنداشت و در ساحل عاجل هم موفق نبود. البته این مربی که زمانی هم دستیار لیکنز (سرمربی کنونی تراکتورسازی) بود در زمره مربیان جوان و آینده دار فوتبال اروپا، قرار می گیرد.

مارک ویلموتس

مارک ویلموتس

مارک ویلموتس

 

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *