پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۳:۰۹ بعد از ظهر به وقت تهران

ثبت‌نام دو کاندیدای اصلی انتخابات ریاست جمهوری

امروز چهره های اصلی انتخابات ریاست جمهوری، با حضور در وزارت کشور نام نویسی کردند.

تصاویر حضور روحانی در وزارت کشور برای ثبت نام
ثبت‌نام دو کاندیدای اصلی انتخابات ریاست جمهوری

امروز بالاخره ورق برگشت. هرچه در سه روز ابتدایی ثبت‌نام برای انتخابات ریاست‌جمهوری، چهره‌های ناشناس در خبرها دست بالا را داشتند، اما امروز عمده خبرها حول کاندیداهای جدی‌تری می‌چرخید.

به گزارش خبرآنلاین، امروز هم مثل سه روز گذشته راس ساعت هشت صبح ثبت‌نام از داوطلبین انتخابات ریاست جمهوری کلید خورد . تا نزدیکی ظهر باز هم گوی و میدان دست کسانی بود که می‌دانستند شانسی برای باقی ماندن در رقابت ندارند اما هر چه زمان می‌گذشت حضور چهره‌های جنجالی جدی‌تر می‌شد. آخرین نفرات هم حسن روحانی و ابراهیم رئیسی بودند که اکثر تحلیل‌ها این دو نفر را بازیگران اصلی صحنه این رقابت می‌دانند.

ثبت‌نام مشاور سابق احمدی‌نژاد

اولین چهره شناخته شده، مهدی کلهر، مشاور رسانه‌ای رییس‌جمهور سابق بود که به همراه همسرش وارد ستاد شد . کلهر تلاش می‌کرد تعریفی بدون احمدی‌نژاد از خودش ارائه کند. او گفت که با احمدی‌نژاد برای کاندیداتوری هماهنگ نکرده و مستقل آمده و تاکید کرد که اساسا هیچ شباهتی به او ندارد .

حسن نوروزی، نماینده اصولگرای مجلس و عضو کمیسیون قضایی و حقوقی،‌ علی شیخیانی دبیرکل حزب مردم و سعید یاری دبیرکل سازمان دفاع منافع ملی ایران نیز امروز با حضور در ستاد انتخابات کشور در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کردند .

آمار از هزار نفر گذشت

البته بازار کاندیداهای ناشناس چندان هم کساد نبود. چه آنکه در ۴۵دقیقه ابتدایی، ۲۲ داوطلب نام نویسی کردند. و در نهایت آمار امروز به ۴۰۵ نفر رسید که توانست آمار چهار روز را از هزار نفر بالاتر ببرد . علی بهرامی‌نکو از جمله آنها بود که ۴۰ سال داشت. وی می‌گفت می‌خواهم نامزد ریاست جمهوری شوم تا با شاخه تشیع لندنی، حقوق‌های نجومی، نفاق و فتنه‌های آینده مبارزه کنم. ناهید بصیرت ۵۵ساله هم از جمله زنانی بود که به ستاد انتخابات آمده بود تا با اعلام کاندیداتوری خود از حقوق فرهنگیان دفاع کند. نوید اهوازی هم که برای ثبت‌نام در انتخابات با چندین قفل باز شده آمده بود، می‌گوید این قفل‌ها را روحانی باز کرده است .

محمد هرندی جانباز ۵۰درصد جنگ تحمیلی که برادر شهید هم هست برای ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری در ستاد انتخابات حضور پیدا کرد و از شورای نگهبان گله‌مند بود که چرا او را به عنوان یک رجل سیاسی و مذهبی نمی‌شناسد. مژگان صیامی اردبیلی نیز زن ۴۳ ساله‌ای بود که برای ثبت‌نام به ستاد انتخابات آمده بود. او کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی و ادبیات دارد و می‌گوید باید در قانون اساسی تجدیدنظر اساسی داشت. شعارش جدایی دین از سیاست است و می‌گوید باید تکلیف رجل سیاسی مشخص شود . عرشیای ۵ ساله نیز سودای ریاست جمهوری داشت. او می‌گوید بخاطر پول می‌خواهم رییس‌جمهور شوم. مادرش می‌گوید او در آینده قطعا یکی از رجال سیاسی خواهد شد .

متفاوت‌ترین چهره این روزهای ثبت‌نام انتخابات ریاست جمهوری شخصی بود که با موهای فر بلند و سیبیل پر پشت برای کاندیداتوری به وزارت کشور آمد . مرد دیگری نیز با این شعار که «گاوصندوق‌های کشور باید بسته بماند» با یک قفل برای نام نویسی رباست جمهوری به وزارت کشور آمد .

تدابیر ویژه ستاد انتخابات

اما همه کسانی که امروز به وزارت کشور رفتند، خوش اقبال نبودند،‌ یکی از آنها سهیل صادقی ١۴ ساله و از ایل بختیاری بود. خودش را از استان خوزستان به ستاد انتخابات رسانده بود و می‌گفت مهمترین اقدامش بعد از رییس جمهور شدن وارد کردن توریست به کشور است.

این پسر چهارده ساله که به نسبت سنش ایده‌هایی نیز در سر داشت،، با بخت و اقبال ثبت‌نام کننده‌های روزهای قبل همراه نشد. ستاد انتخابات به او اجازه ثبت‌نام نداد و برای این کار سن کم این پسر را دلیل آورد. اگرچه در ردصلاحیت این نوجوان شکی نیست چراکه او با این سن نمی‌تواند یک رجل سیاسی باشد اما قانون در برابر سن داوطلبین سکوت کرده است. روز گذشته و به دنبال صف کشیدن چهره‌های ناشناس در ستاد انتخابات، برخی بزرگان کشور واکنش نشان دادند. یکی از آنها آیت الله مکارم شیرازی بود. همچنین عباسعلی کدخدایی و محسن رضایی نیز از این وضعیت گلایه کردند. جالب است که مسئولان ستاد انتخابات امروز تلاش می‌کنند از مصاحبه کردن و سوژه شدن چهره‌های ناشناس جلوگیری کنند .

ثبت‌نام دو روحانی سیاسی

امروز آیت الله محسن غرویان، عضو جامعه مدرسین و محمد فومنی دبیرکل حزب مردمی اصلاحات برای نام‌نویسی در انتخابات ریاست جمهوری در ستاد انتخابات کشور حضور یافتند. غرویان ابتدا مدارکش کامل نبود اما در نهایت توانست ثبت‌نام کند. او البته بنا دارد که در صورت تایید صلاحیت به نفع روحانی کناره‌گیری کند. غرویان یک بار سابقه ردصلاحیت برای انتخابات خبرگان را دارد. محمد فومنی اما از آنجا که حسن روحانی را یک اصلاح‌طلب نمی‌داند،‌ بنا ندارد به نفع او کناره‌گیری کند. فومنی که می‌گوید شعار «سه سید فاطمی» ابداع او بوده و می‌خواهد دولت اصلاح طلبی مانند دولت خاتمی ایجاد کند اما مدیریت را به نسل‌های دوم و سوم بعد از انقلاب بدهد .

کواکبیان آمده که بماند

مصطفی کواکبیان هم ظهر امروز به همراه همسرش به خیابان فاطمی رفت. او آمده که تا آخر بماند و نمی‌خواهد نقش نامزد پوششی اصلاح‌طلبان را بازی کند. به گفته خودش، با برخی بزرگان اصلاحات مشورت کرده و آنها گفته‌اند آمدنش منعی ندارد. دبیرکل حزب مردم سالاری معتقد است اگر میرسلیم تایید صلاحیت شود، او هم تایید می‌شود چون هر دو چهره‌های حزبی هستند .

برنامه زاکانی برای باقی ماندن در عرصه

علیرضا زاکانی عضو جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی و نماینده سابق مجلس و از نامزدهای نهایی جمنا عصر امروز با حضور در وزارت کشور داوطلب انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم شد. او به صراحت گفت که برنامه دارد تا خودش نامزد نهایی جمنا باشد. زاکانی در پاسخ به این سوال که به نفع کسی کنار می‌رود، گفت: می‌ایستیم ان‌شاالله، دولت اقدام و اصلاح تشکیل می‌دهم .

طالقانی آمد تا تکلیف رجل سیاسی را مشخص کند

اعظم طالقانی با واکر و در حالی که دو نفر دستان او را گرفته بودند، برای ثبت‌نام در دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری وارد ستاد انتخابات شد. نماینده اولین دوره مجلس شورای اسلامی،‌ سومین باری است که می‌خواهد بر صندلی ریاست جمهوری بنشیند. او بارها تاکید کرده که تعریف رجل سیاسی در قانون محدود به مردان نمی‌شود. دختر آیت الله طالقانی اولین زنی است که داوطلب رقابت در عرصه انتخابات ریاست جمهوری در ایران شده است. او پیش از این در سال‌های ۷۶ و ۸۸ نیز برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کرده بود. دبیرکل جامعه زنان انقلاب اسلامی در زمان ورود به ستاد انتخابات گفت: آمدم تا تکلیف رجل سیاسی را مشخص کنم .

رقبای اصلی آخر وقت رسیدند

اما دو چهره جنجالی امروز آخر وقت رسیدند. حجت الاسلام حسن روحانی که از ظهر نشده خبرنگاران، مدام خبر رسیدنش را مخابره و سپس تکذیب می‌کردند،‌ حوالی ساعت چهار وارد ستاد انتخابات شد جالب اینجا بود که به جز وزیر کشور که به نوعی میزبان بود، هیچ کدام از وزرا همراه روحانی نبودند و او تنها در قامت یک داوطلب ریاست جمهوری وارد ستاد انتخابات شد. رئیس جمهور وقتی به جمع خبرنگاران رفت، گفت که دوباره برای ایران آمده چون فکر می‌کند مردم خواهان ادامه راه هستند. روحانی همچنین بخشی از توفیقات اقتصادی دولتش را برشمرد و یک خبر خوش برای مردم داشت .

با خروج حجت الاسلام حسن روحانی از ستاد، حجت الاسلام ابراهیم رئیسی وارد شد. فرهاد رهبر و مسعود میرکاظمی، او را در ثبت‌نام انتخاباتی همراهی می‎کردند که پیش از این هم گفته شده بود این دو نفر از گزینه‌های ریاست ستاد رئیسی هستند. تولیت آستان قدس رضوی پس از ورود به سالن ستاد انتخابات با شعار «صلی علی محمد، بوی بهشتی آمد» همراهی شد. رئیسی در سخنانش بار دیگر رسما استقلال خود از جمنا را اعلام کرد و پس از خروج رئیسی، درهای ستاد انتخابات بسته شدند.

تلاش برای جلوگیری از تجمع‌های انتخاباتی بدون مجوز

امروز طرفداران برخی نامزدهای بالقوه نیز قصد برگزاری تجمع‌هایی را داشتند. همین امر هم سبب شد معاون سیاسی وزیر کشور درباره تجمع انتخاباتی طرفداران قالیباف اظهار نظر کند. علی اصغر احمدی که از اصل ماجرا اظهار بی‌اطلاعی می‌کرد، تاکید کرد: هر تجمعی بدون مجوز غیرقانونی است و استانداری‌های اقدامات لازم را در این زمینه انجام می‌دهند .

معاون امنیتی استانداری تهران نیز از صدور دستور جلوگیری از تجمع مقابل منزل احمدی‌نژاد خبر داد البته برخی تجمعات هماهنگ شده نبود و نیازی به مجوز نداشت. ظهر امروز همزمان با افزایش تعدد نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم مردم تماشاچی میدان فاطمی هم اضافه شده‌اند. این میدان چنین جمعیتی را در انتخابات‌های گذشته تجربه نکرده بود.

انصرافی‌ها

در ادامه حواشی امروز ستاد انتخابات دبیر کل جبهه جهادگران ایران اسلامی در واکنش به ثبت‌نام «محمود احمدی نژاد» در دوازدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری، از نامزدی این انتخابات انصراف داد. «وهاب عزیزی» دبیرکل جبهه جهادگران ایران اسلامی با حضور در این ستاد از نامزدی دوازدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری انصراف داد برخی منابع نیز از انصراف سعید جلیلی خبر دادند . او امروز که به ستاد انتخابات نیامد و برای مشخص شدن میزان واقعیت این خبر،‌ باید تا فردا ساعت شش عصر منتظر بود.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *