پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۶:۱۶ بعد از ظهر به وقت تهران

تکذیب روزه داری ۳٫۵ ساعته در یک روستا! +تصاویر

مقامات عمان می گویند ندیدن طلوع و غروب آفتاب از سوی مردم این روستا ملاک نیست و مردم این روستا نیز باید بر اساس اوقات شرعی رسمی در کشور روزه خود را بگیرند.

دو وزارتخانه گردشگری و اوقاف و امور دینی سلطان نشین عمان خبرهای چند روز گذشته برخی رسانه های غربی درباره مدت کوتاه روزه داری در یکی از روستاهای این کشور را تکذیب و اعلام کردند مردم ساکن این روستا نیز باید همچون مردم مسقط و دیگر نقاط عمان روزه خود را افطار کنند.

به گزارش  وب سایت روزنامه ” تایمز عمان ” وزارت گردشگری عمان خبرهای چند روز گذشته درباره سه و نیم ساعته بودن طول روزه داری در روستای ” وکان ” در دره مستل در استان “نخل ” این کشور را – که در ۱۵۰ کیلومتری شهر مسقط دارد – تکذیب کرده است.

واکنش وزارت اوقاف و امور دینی عمان نیز به این خبر چنین بوده است: ” حتی اگر خورشید در برخی مناطق کوهستانی دیده نشود، به این معنی نیست که طلوع نکرده لذا اهالی این روستا باید همزمان با شهروندان عمانی ساکن مسقط روزه‌ داری خود را آغاز و با آن‌ها افطار کنند.”

گفتنی است پیشتر در برخی اخبار و گزارش های رسانه ها، از این روستا در عمان به دلیل واقع شدن در یک موقعیت خاص جغرافیایی که آفتاب در آن ساعت ۱۱ صبح طلوع و ساعت ۲:۳۰ غروب می کند، به عنوان کوتاه ترین دوره روزه داری در جهان نام برده و عکس ها و تصاویر زیادی از این روستا و راه های منتهی به آن را منتشر کردند.

با تکذیب خبر از سوی وزارت اوقاف و گردشگری عمان ، مردم ساکن در این روستا باید بدون توجه به موقعیت آفتاب و بر اساس ساعات رسمی اذان صبح و مغرب که از رسانه های رسمی این کشور اعلام می شود، روزه خود را افطار کنند.

گفتنی است امسال به دلیل واقع شدن ماه رمضان در تابستان، متوسط زمان روزه داری در بسیاری از مناطق نیمکره شمالی حدود ۱۷ ساعت است و در برخی کشورهای واقع در اسکاندیناوی این زمان حتی تا ۲۲ ساعت نیز می رسد.

در مقابل در برخی از مناطق جهان نیز ساعات شرعی بسیار کوتاه تر بوده و طول مدت روزه داری در مناطق مختلف جغرافیایی جهان در نوسان است.

روستای وکان در ۱۵۰ کیلومتری شهر مسقط و در شهرستان نخل در استان باطن عمان قرار دارد. این روستا داخل دره ای در ارتفاع ۲ هزار متری از سطح دریا واقع شده است.

%postname%

%postname%
%postname%
%postname%
%postname%
%postname%
%postname%
%postname%
امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *