سه شنبه , ۲۹ ام اسفند ماه سال ۱۴۰۲ ساعت ۷:۴۲ قبل از ظهر به وقت تهران

تقویت سیستم ایمنی بدن با میوه و سبزیجات + تصاویر

سیستم ایمنی بدن هر چه قوی تر باشد در مقابل ابتلا به بیماری های گوناگون مقاومت بیشتری خواهد داشت و در نتیجه کمتر بیمار خواهیم شد، بهترین راه برای تقویت سیستم ایمنی بدن نیز استفاده از میوه و سبزیجات است که در این مطلب بهترین آنها برای تقویت سیستم ایمنی را به شما عزیزان معرفی خواهیم کرد. 

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ می توانید با استفاده از میوه ها و مواد طبیعی، سیستم ایمنی بدن تان را تقویت نموده و از بروز بیماری سرماخوردگی و آنفولانزا جلوگیری کنید؛ البته مصرف چنین موادی علاوه‌بر جلوگیری از بروز بیماری، به علت داشتن ویتامین سی باعث شادابی و سلامت پوست نیز می شود.

مرکبات

اکثر مردم بعد از اینکه احساس می کنند به بیماری سرماخوردگی مبتلا شده اند به سراغ مصرف میوه های حاوی ویتامین سی می روند؛ این کار کاملاً درست است، زیرا مرکبات حاوی مقادیر زیادی ویتامین سی بوده و باعث ارتقای سطح ایمنی بدن شما خواهد شد.

بنابراین انتخاب مرکبات که شامل پرتقال، لیمو، نارنگی، گریپ فروت، نارنج و بالنگ می شود، راه بسیار مناسبی است؛ حال چگونه مصرف ویتامین سی به ارتقای سطح ایمنی فرد کمک می کند؟ دانشمندان بر این باورند که با مصرف ویتامین سی تولید سلول های سفید در جریان خون افزایش یافته و بدن فرد نسبت به بیماری های ویروسی و عفونی مقاوم تر می شود؛ بنابراین مرکبات، کلید بهبود هرگونه عفونت است.

جالب است بدانید که بدن شما مکان خاصی را برای ذخیره ویتامین سی مصرفی تان ندارد؛ بنابراین اگر به فکر سلامتی خود هستید، باید مصرف ویتامین سی را در برنامه روزانه تان بگنجانید؛ تقریباً همه مرکبات حاوی مقادیر زیادی ویتامین سی بوده و با وجود تنوع زیادی که دارد، مصرف چنین ویتامینی به صورت روزانه کار چندان سختی نخواهد بود.

فلفل دلمه

آیا فکر می کنید مرکبات، بیشترین مقدار ویتامین سی را در بین میوه ها و سبزیجات دیگر دارد؟! بهتر است تجدید نظر کنید؛ باور این قضیه کمی دشوار است که فلفل دلمه‌ای دو برابر مرکبات، ویتامین سی دارد! همچنین فلفل دلمه ای منبع اصلی بتاکاروتن بوده و علاوه بر بهبود وضعیت ایمنی برای سلامتی چشمان و پوست شما معجزه خواهد کرد.

کلم بروکلی

کلم بروکلی سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی از جمله ویتامین آ، سی و آنتی اکسیدان و فیبر است؛ می توان به جرئت گفت که کلم بروکلی سالم ترین سبزی است که می توانید در کنار غذا میل کنید؛ البته اگر می خواهید از همه مواد معدنی و ویتامین های موجود در این نوع کلم استفاده کنید و به بدنی قوی و سالم دست یابید، نباید بروکلی را بپزید، یا در صورت پخت آن، نباید در معرض حرارت بالا قرار دهید.

سیر

سیر ماده ای است که تقریباً داخل اکثر دستورهای غذایی وجود دارد؛ حتی انسان های نخستین نیز متوجه شده بودند که سیر حاوی مواد ارزشمندی برای مبارزه با انواع عفونت ها است و سعی می‌کردند تا در تمامی دستورهای پخت شان از این ماده معجزه گر استفاده کنند.

برطبق مطالعات مرکز جهانی سلامتی نیز، مصرف سیر باعث کاهش فشار خون شده و از انسداد شریان ها و عروق خونی نیز جلوگیری می کند؛ ماده ای که باعث شده تا سیر چنین اثرات شگفت‌انگیزی داشته باشد، ترکیبات سولفور مانند آلیسین است.

زنجبیل

یکی دیگر از گیاهانی که در زمان ابتلا به بیماری به روند درمانی تان کمک بسیاری خواهد کرد، گیاه زنجبیل است؛ زنجبیل، با سه شماره به کاهش تورم و التهابات کمک می‌کند و گلو درد و بیماری‌های التهابی را بهبود می بخشد. همچنین اگر از حالت تهوع رنج می برید، زنجبیل، درمان حالت تهوع شما است؛ خواص زنجبیل به همین موارد ختم نشده و علاوه بر کاهش کلسترول خون به بهبود دردهای مزمن نیز کمک می کند.

اسفناج

اسفناج نیز جزیی ازسبزیجات معجزه گر محسوب می شود. زیرا علاوه بر اینکه غنی از ویتامین سی است، حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان و بتا کاروتن نیز هست. اسفناج نیز خاصیتی مشابه کلم بروکلی بوده و بهتر است از پختن بیش از حد این سبزی جادویی جلوگیری کنید وگرنه تمامی مواد مغذی موجود در آن را از بین خواهید برد. البته بهترین شیوه مصرف اسفناج این است که ابتدا کمی آن را بپزید، با اینکار ویتامین آ قابل جذب موجود در اسفناج دو برابر خواهد شد.

ماست

هنگام خرید ماست به این نکته دقت داشته باشید، ماستی که طبیعی بوده و حاوی مقدار زیادی باکتری مفید و زنده باشد بهترین انتخاب است؛ متأسفانه ماست های پاستوریزه، حاوی این باکتری های مفید نبوده و نمی توانند خاصیت ویژه ای داشته باشند؛ به شدت از مصرف ماست های طعم دار شده و حاوی شکر خودداری کنید؛ با مصرف ماست طبیعی و محلی، سیستم ایمنی بدن تان را تقویت نموده و به جنگ بیماری ها بروید.

تنوع، نکته‌ای کلیدی است

مصرف میوه و سبزیجات متنوع کلید بازیابی سلامتی و جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی است؛ دقت داشته باشید که تنوع در مصرف میوه ها یک اصل مهم می باشد؛ پیشنهاد ما برای مبارزه با سرماخوردگی و ویروس ها مصرف تمامی میوه ها و سبزیجات موثر است؛ اما باید به میزان مصرف آنها دقت داشته باشید تا مبادا ویتامین، بیش از حد وارد بدن تان کنید، زیرا این کار نیز عوارض خاص خودش را به دنبال خواهد داشت.

منبع:بهداشت نیوز

تقویت سیستم ایمنی بدن با میوه و سبزیجات

۴/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *