شنبه , ۸ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۲:۳۷ بعد از ظهر به وقت تهران

تفاوت سبک مدرن و کلاسیک در دکوراسیون

امروزه در ایران از طراحی داخلی لوکس همچون طراحی مدرن و طراحی کلاسیک به طور گسترده بهره گرفته می‌شود. کارفرمایان و طراحان سعی بر آن دارند که با توجه به تفاوت این سبک‌ها و یا تلفیق آن‌ها با یکدیگر، بتوانند طراحی نما، مبل و یا لوستر را به بهترین نحو ممکن انجام دهند. با توجه به اینکه امروزه سلیقه‌ها از وسایل پر زرق و برق کمتر شده و به سوی وسایل ساده می‌رود، بیشتر افراد از سبک مدرن و امروزی استفاده می‌کنند. در این مقاله با ما همراه باشید تا با تفاوت این سبک‌ها آشنا شوید و بتوانید انتخاب را راحت تر انجام دهید.

نمای مدرن بهتر است یا کلاسیک؟

معمولا کارفرمایان و یا طراحان مداوم به این فکر می‌کنند که آیا طراحی داخلی لوکس، بهتر از مدرن یا کلاسیک است؟ طراحی نما از دو جنبه مورد بررسی قرار می‌گیرد:
·        بازده مالی: در جنبه اول، بازده مالی ساختمان بررسی می‌شود. به طوری که آن نمایی که ارزش بیشتری به ساختمان بدهد، در مدت زمان کوتاه، بازده مالی بیشتری دارد که برای کارفرما اهمیت بالایی دارد.
·        بازده برندینگ: برخلاف بازه مالی که برای کارفرما اهمیت دارد، بازه برندینگ برای طراح اهمیت بالایی دارد. در صورتی که طراح از المان‌های خاص برای طراحی نمای ساختمان استفاده کند، ممکن است مورد توجه قرار گیرد و موفقیت خود را در برند سازی امضا کند.
این دو نما به طور کلی تفاوت‌های ظاهری فاحشی دارند‌. مثلا در نمای مدرن از اشکال هندسی استفاده می‌شود، اما قرینه بودن در آن‌ها ضرورتی ندارد. در صورتی که در نمای کلاسیک، قرینه بودن یک اصل ضروری است.  نمای کلاسیک تماما با سنگ ساخته می‌شود. در این نما از متریال و رنگ‌های متعدد استفاده نمی‌شود. در حالی که در طراحی نمای مدرن تعدد رنگ و متریال بسیار زیاد است. این تفاوت‌ها باعث می‌شود تشخیص دو سبک از یکدیگر بسیار آسان باشد.

فرق مبل کلاسیک و مدرن

یکی از تاثیرگذارترین عناصر در سبک دکوراسیون خانه، مبل است. انواع متفاوتی از مبل وجود دارد که شما بسته به سلیقه خود می‌توانید آن را انتخاب کنید. مبل‌های کلاسیک و مدرن نوعی از پرطرفدارترین مبل‌ها هستند.
در سبک‌های کلاسیک، معمولا از چوب کمک‌ گرفته می‌شود. چوب‌هایی که هنر منبت کاری دستی در آن دیده می‌شود. البته نوعی از این چوب‌ها که با دستگاه‌های مخصوص حکاکی می‌شوند، قمیت مقرون‌ به‌صرفه‌تری دارند.
مبلمان مدرن، در عصر مدرن به نام مبل‌های راحتی شناخته می‌شوند. اصلی ترین مولفه برای این مبل‌ها، سادگی است. در این مبل‌ها از طراحی ساده و پارچه کمک گرفته می‌شود. در واقع به جای چوب، از اسفنج و فوم بیشتر استفاده می‌شود.
مبل‌های کلاسیک تم رنگی طلایی دارند، در حالی که مبل‌های راحتی و مدرن با تم‌های رنگی جیغ مثل صورتی، بنفش، سبز و زرد تولید می‌شوند. در واقع مبل‌های کلاسیک از یک تم رنگی تشکیل شده اند، اما مبل‌های مدرن و راحتی در انتخاب رنگ با یکدیگر در تضاد هستند.
اگر نگاهی به دکوراسیون خانه‌های امروزی بیندازید، متوجه می شوید که خانه‎ها به سمت مدرن و امروزی شدن پیش می‌روند. یعنی امروزه دیگر از مبل‌های سلطنتی و کلاسیک استفاده نمی‌شود. بلکه امروزه از عبارت (زیبایی در سادگی است) کمک گرفته می‌شود.

فرق لوستر مدرن و کلاسیک

این روز‌ها لوستر‌ها تفاوت زیادی با گذشته کرده‌اند. پرطرفدارترین لوسترهای امروز، لوستر‌هایی هستند که در طراحی داخلی لوکس و طراحی نمای مدرن مورد استفاده قرار می‌گیرند. لوستر‌های مدرن ظاهر زرق و برقی ندارند. از این رو با طراحی بسیار ساده با هر نوع دکوراسیونی قابلیت ست شدن دارند. در واقع فرقی ندارد لوستر مدرن را در فضای مدرن به کار می‌برید یا در فضای کلاسیک، به دلیل سادگی به هر دو فضا زیبایی خاصی می‌دهد.  لوستر‌هایی که در فضای مدرن قرار دارند، قیمت بسیار مناسب تری نسبت به لوستر‌های کلاسیک دارند. پایین بودن قیمت لوستر‌های مدرن به معنی بی کیفیت بودن آن‌ها نیست، بلکه لوستر‌های کلاسیک صرفا به دلیل ظاهر، قیمت بالایی دارند.
لوستر‌های مدرن از تنوع بالاتری نسبت به لوسترهای کلاسیک برخوردار هستند. در نگاه کلی به لوسترهای کلاسیک متوجه می‌شوید که تقریبا همه آن‌ها شبیه به یکدیگرند و تنها تفاوتشان در رنگ و شکل حباب‌های آن است. در حالی که لوستر‌های فضای مدرن در نوع شکل حباب‌ها، تا بدنه لوستر، نوع آویز‌ها و… متفاوت هستند.
امروزه زندگی آپارتمان نشینی، گسترش چشمگیرتری داشته است. همانطور که می‌دانید فضای کم آپارتمان‌ها، از دغدغه‌های اصلی افراد است. با توجه به این موضوع، استفاده از لوستر‌های کلاسیک که در اندازه‌های بزرگ تولید می‌شوند، عاقلانه ای نیست. چرا که بخش زیادی از فضا را اشغال می‌کند و محیط را کوچک و دلگیر نشان می‌دهد.
در مقابل لوسترهای مدرن علاوه بر اینکه فضای کمی ‌را اشغال می‌کنند، نورپردازی و زیبایی خوبی دارند. همچنین لوستر‌های کلاسیک ارتفاع زیادی دارند، در حالی که لوسترهای مدرن به سقف متصل می‌شوند و ارتفاع زیادی را اشغال نمی‌کنند.

نتیجه گیری

شما می‌توانید بسته به نوع سلیقه خود، هر طراحی که می‌خواهید برای منزلتان انتخاب کنید. اما چیزی که باید مدنظر داشته باشید، هماهنگی با محیط خانه و وسایل خانه است. مثلا قبل از خرید لوستر باید ببینید محیط خانه شما کلاسیک است یا مدرن و بر اساس آن لوستر را خریداری کنید. یک موضوع که می‌تواند در انتخاب به شما کمک کند، آشنایی با انواع طرح‌ها، قیمت‌ها، ویژگی‌ها و تفاوت سبک مدرن با سبک کلاسیک است.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *