پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۵:۳۴ بعد از ظهر به وقت تهران

تعقیب شبانه مرغ!

قصه این گزارش، قصه مرغ هایی است که شبانه به پرواز در می آیند! مرغ هایی که نیمه شب به فروشگاه عرضه مرغ می روند و صبح آن روز اما مرغی در آن جا پر نمی زند!

 

تعقیب شبانه مرغ!

التهاب بازار مرغ چند روزی است که در استان خراسان رضوی و در کشور به یک مشکل جدی تبدیل شده است‌. صف های طولانی مردم در ورودی مرغ فروشی ها و رعایت  نکردن فاصله اجتماعی در شرایط کرونا از یک طرف و نبود مرغ سر سفره مردم از طرفی مشکلاتی را به وجود آورده است.
مردم از صف های طولانی مرغ و کمبود گلایه دارند مسئولان جهاد کشاورزی می گویند مشکلی در تامین مرغ نیست و از آن سو مسئولان نظارتی از جمله تعزیرات از برخورد قاطع با متخلفان از تولید تا عرضه مرغ می گویند اما بررسی نیمه شب خبرنگار ما از ضعیف‌ بودن نظارت ها و اتفاقات عجیب بعد از خروج مرغ از کشتارگاه خبر می دهد.
قطعه بندی مرغ در کارگاه های زیرزمینی!
یکی از فعالان در حوزه تولید و عرضه مرغ که نمی خواهد نامش فاش شود می‌گوید: مرغ شب از کشتارگاه ها خارج و به زیرزمین هایی منتقل و آن جا یا قطعه بندی می شود و با قیمتی حدود ۳۰ هزار تومان در بازار به فروش می رسد یا به سالن های پذیرایی و رستوران ها با همین قیمت ها فروخته می شود و این کار یک تخلف است. وی مدعی است  که این کار باعث کمبود مرغ در سطح بازار شده است.
وقتی از او می پرسم که چگونه این اتفاق می افتد!؟ می‌گوید: عده ای دلال در بازار مرغ میلیاردر شده اند و متاسفانه نظارتی  بر کار آن ها نبوده است.وی خاطر نشان می کند: گاهی خودروی  حمل مرغ از کشتارگاه با خریدار مرغ آزاد در یک پارکینگ ساختمانی هماهنگ می شود و سبدهای مرغ  به فروش می رسد و همان مرغ ها  را فردا با قیمتی بسیار بیشتر از مصوب به رستوران دارها و سالن  های پذیرایی  می فروشند. یکی دیگر از مطلعان  اظهار می کند: قطعه بندی مرغ غیر از آن میزانی که خود کشتارگاه ها هر شب دارند؛ممنوع است اما با همین ساز و کاری که وجود دارد؛مرغ ها شبانه وارد کارگاه های زیرزمینی مرغ  می شود و بعد از قطعه بندی، فردا با قیمت کیلویی ۳۴ هزار تومان در بازار به فروش می رسد! وی می افزاید: برخی از این مرغ هایی که شبانه توزیع می شود، با مبلغ حدود ۳۲ هزار تومان به صورت آزاد به سالن های‌ پذیرایی و رستوران ها فروخته می شود.
پای دلال در میان است
برای پیگیری و راستی آزمایی این ادعاها ابتدا با یک رستوران دار تماس می گیرم و از او ۱۰۰ قطعه مرغ طلب می کنم، او فردی در مشهد را معرفی می کند که مرغ را کیلویی ۳۱ هزار تومان به صورت آزاد می فروشد. همچنین به یکی از رانندگان حمل مرغ در ورودی یکی دیگر از کشتارگاه ها می‌گویم که مجلس بله برونی در یکی از روستاهای اطراف دارم و به دنبال مرغ هستم. او از یکی دو نفر دلال نام می برد و می‌گوید: اگر به دنبال  گوشت مرغ هستید باید با آن ها تماس بگیرید و احتمالا مرغ را با قیمت آزاد به شما خواهند فروخت.
تعقیب  خودروی حمل گوشت مرغ
تصمیم می گیرم در یک نیمه شب، یکی از  خودروهای حمل گوشت که مرغ گرم را از یک کشتارگاه در یک شهرستان گرفته و در شهرستان دیگری توزیع می کند تعقیب می کنم تا این ادعاهای مطرح شده برایم روشن شود. در یک نیمه شب عملیات تعقیب مرغ را آغاز می کنم. خودرو ام را در فاصله ای چند متری با ورودی کشتارگاه ها خاموش  می کنم و منتظر خروج  خودروهای حمل مرغ می شوم.
ساعت حدود ۲ بامداد است. یکی از  خودروهای حمل مرغ گرم از کشتارگاه خارج می شود، خودرو را دنبال می کنم تا به سرنخ های جدیدی برسم.چند دقیقه بعد؛ حالا خودروی حمل گوشت مرغ گرم به یکی از مراکز فروش گوشت مرغ در داخل شهر رسیده است و کارگران مشغول تخلیه سبدهای مرغ در داخل این فروشگاه هستند. کمی بعد به آن ها نزدیک می‌شوم و می گویم که قصد خرید مرغ دارم. یکی از آن ها می گوید: باید فردا برای خرید مرغ به این جا بیایید. یکی از کارگران در پاسخ به سوال من که این مرغ ها کیلویی چند است؟ می گوید: کیلویی ۳۴ هزار تومان!
توزیع بین فروشگاهی در نیمه شب
به خودروام بر می گردم تا ادامه ماجرا را پیگیری کنم. بار خودروی یخچال‌دار حمل گوشت مرغ خالی می شود و کمی بعد از آن حدود ساعت ۲:۴۵ بامداد وانت سفید رنگی بدون داشتن یخچال که شرایط بهداشتی را هم برای حمل مرغ ندارد جلوی این فروشگاه ترمز می زند و سپس در تاریکی شب، چند نفر کارگر سبدهای مرغ داخل فروشگاه را در وانت می گذارند! وانت حمل مرغ بعد از پر شدن، به فروشگاهی دیگر در شهر
می رودو مرغ ها را در آن فروشگاه خالی می‌کند.
مرغ نداریم!
با این که سوالات  بسیاری درباره عملکرد و نقش آن وانت دارم، اما چاره ای نیست که به خانه برگردم و ادامه ماجرا  را صبح روز بعد پیگیری کنم. صبح اول وقت به همان فروشگاهی سر  می زنم که مرغ های آن وانت در آن جا خالی شده بود و درخواست خرید مرغ را از فروشنده  می کنم که در کمال تعجب می گوید: مرغی برای فروش نداریم و معلوم نیست کی‌ مرغ بیاید.
با خودم می‌گویم شاید مرغ های بی جان نیمه شب پر درآورده و به آسمان پرواز کرده اند که حالا فروشنده اول صبح ساعت ۸ اظهار می‌کند که مرغی برای فروش ندارد!
جالب این که وقتی به شعبه اول همین فروشگاه در جایی دیگر از شهر سر می‌زنم، شاهد بسته های قطعه بندی مرغ هستم که با قیمت بیشتر در حال فروش به مردم است.
چند گمانه و یک نکته
آن چه در این گزارش خواندید حاصل تعقیب شبانه خودروی حمل مرغ گرم توسط خبرنگار خراسان است. بدون شک اگر این اقدامات توسط ناظران و متولیان بازار از جمله جهاد کشاورزی، دامپزشکی، صمت و تعزیرات حکومتی، صورت گیرد نتایج روشن تری دربر خواهد داشت. این که چرا مرغ ها توسط یک وانت بدون یخچال در نیمه شب از یک فروشگاه به فروشگاه دیگری منتقل و صبح روز بعد اعلام می شود که مرغی برای فروش نداریم، علامت سوال بزرگی است که بدون شک پاسخش را باید مسئولان نظارتی اعلام کنند. این که آیا مرغ های توزیع شده قطعه بندی می شود، به رستوران دارها فروخته یا حتی به خارج از استان قاچاق می شود، گمانه هایی است که باید به آن پاسخ داده شود.
قطعه بندی مرغ در منازل و کارگاه های غیرمجاز
مسلمی- جواد اعلمی مدیر کل جدید اداره کل دامپزشکی استان در گفت وگو با خبرنگار ما در پاسخ به این سوال که به رغم ممنوعیت قطعه بندی کردن مرغ، گزارش هایی به دست ما رسیده است که این کار صورت می گیرد، درباره منشأ این اتفاق
 می گوید: قطعه بندی مرغ موضوعی نیست که در جای مشخصی صورت بگیرد، کارهای غیر معمولی در بازار مرغ  در خصوص ( قطعه بندی  مرغ) اتفاق می افتد که بسیاری از آن ها از دسترس خارج است، با توجه به این که خودروزهای حامل مرغ گرم به دلیل برخی مسائل پلمب نمی شوند ممکن است این کار در جاهایی اتفاق بیفتد که در رصد همکاران ما نیست. مرغ ها در زیر زمین، منازل و … به صورت غیر مجاز قطعه بندی می شود. وی همچنین می گوید خواسته شده است که مرغ ها حدود ساعت ۷ صبح در فروشگاه ها توزیع شود تا قبل از آن از مکان های دیگر سردرنیاورند.
وی در پاسخ به این سوال که چگونه در واحدهای فروش، مرغ قطعه بندی توزیع می شود و نظارتی از سوی دامپزشکی در این باره اتفاق نمی افتد هم می گوید: در زمینه  جلوگیری از قطعه بندی مرغ هم دامپزشکی ، تعزیرات و اداره صمت باید فعال باشند و تنها کار دامپزشکی نیست. اعلمی با بیان این که قطعه بندی مرغ در مواقعی قانونی انجام می شود و به تعدادی هم پروانه فعالیت داده شده است، تصریح می کند: با توجه به وضعیت بازار  هم اکنون قطعه بندی مرغ ممنوع شده است. وی از تشکیل ۱۴۰ پرونده تخلف در حوزه مرغ طی هفته گذشته خبر می دهد و می افزاید: طبق آماری که دوستان بازرسی در سازمان صمت اعلام کردند حدود ۱۴۰  پرونده تخلف در حوزه گران فروشی مرغ در مشهد تشکیل شده است.
مشکل در تامین مرغ نیست، در توزیع است
محمدرضا اورانی رئیس سازمان جهاد کشاورزی نیز در گفت وگو با خراسان رضوی با اشاره به ممنوعیت قطعه بندی مرغ برای فروش در کشتارگاه ها، کارگاه ها و مراکز عرضه اظهار می کند: تامین مرغ تا کشتارگاه با جهاد کشاورزی است که این کار انجام می شود؛ با توجه به ممنوعیت قطعه بندی مرغ در کشتارگاه ها و مراکز عرضه، نظارت بر آن ها از سوی اداره کل دامپزشکی صورت می گیرد که جلوی قطعه بندی مرغ را بگیرند.
وی در خصوص وضعیت تولید مرغ در استان نیز می گوید: ما در حوزه تامین مرغ هیچ گونه مشکلی نداریم، طی بهمن امسال بیش از ۹ میلیون جوجه ریزی مرغ صورت گرفته است، همچنین در اسفند نیز  بیش از  سه میلیون جوجه ریزی انجام شده و در وضعیت خوبی قرار داریم. اورانی همچنین در خصوص کمبود مرغ در بازار و گرانی نیز خاطر نشان می کند: این موضوع در حوزه توزیع قرار دارد و معاون بازرگانی سازمان صمت باید  پاسخ گو باشد،  ما در حوزه تامین مرغ هیچ گونه کمبودی در استان نداریم.
امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *