جمعه , ۷ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۷:۰۳ قبل از ظهر به وقت تهران

تعطیلی بعد از ساعت ۱۸

تعداد قربانیان کرونا به ۴۰ هزار نفر رسید؛ در ۲ روز نخست اجرای تعطیلی اصناف غیرضروری بعد از ساعت ۱۸ محدودیت ها چقدر جدی گرفته شد؟
تعطیلی بعد از ساعت 18

گروه گزارش- ستاد ملی مبارزه با کرونا پس از آن که آمار فوتی های کرونا در کشور روزانه از مرز ۴۰۰ نفر گذشت و ۸۹ شهرستان در وضعیت بحرانی قرار گرفتند، محدودیت های سخت گیرانه تری برای برخی مشاغل در نظر گرفت تا کمکی باشد برای قطع زنجیره کرونا و کاهش مبتلایان و فوتی ها. اگر چه برخی افراد بر این باورند که این تصمیم ستاد ملی کرونا نیز مانند برخی تصمیمات قبلی از جمله جریمه کردن رانندگان خودروها درصورت استفاده نکردن سرنشینان از ماسک، درعمل مشکلاتی برای اجرا دارد و به طور کامل نمی تواند اجرایی شود. برخی نیز در فضای مجازی این تصمیم ستاد را دستمایه طنز قرار دادند و نوشتند مگر کرونا فقط بعد از ساعت ۱۸ سر و کله اش پیدا می شود که مسئولان این ساعت را برای اعمال محدودیت ها لحاظ کرده اند. با این حال سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در تشریح آخرین تصمیم این ستاد  گفته است که از ۲۰ آبان تا ۲۰ آذر از ساعت ۱۸ هر روز، محدودیت ها اعمال می شود و همه مراکز به جز مراکز ضروری تعطیل خواهند بود. به گفته رئیسی مراکز ضروری رده‌‌های شغلی شماره یک شامل مراکز درمانی، داروخانه‌‌ها، مراکز امداد و نجات، آتش نشانی، آمبولانس‌‌ها و سرویس‌‌های ارائه دهنده خدمات عمومی به مردم مانند آب و برق و تلفن و مراکز ارائه دهنده مواد غذایی مانند سوپرمارکت‌‌ها و فروشگاه‌‌های زنجیره‌‌ای هستند که می‌‌توانند فعالیت داشته باشند. بقیه مشاغل از ساعت ۱۸ تا روز بعد، در تهران، مراکز استان ها و شهرهای پر جمعیت تعطیل خواهند بود.از آن جا که معمولا این قبیل طرح ها در روز اول اجرا با مشکلاتی همراه است، خبرنگاران خراسان دو روز نخست اجرای این طرح را مورد بررسی قرار دادند و از نحوه اجرای آن گزارش های میدانی دقیقی از نقاط مختلف شهر مشهد و چند شهرستان استان تهیه کردند. مشاهدات آن ها در مجموع نشان می دهد بر خلاف آن چه دبیر کارگروه اطلاع‌رسانی بیماری کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد اعلام کرد که ۶۰ تا ۷۰ درصد مصوبه تعطیلی مشاغل غیرضروری در شب اول اجرا شده، بسیاری از صنوف از تعطیلی واحد صنفی خود امتناع ورزیده اند و در مجموع تا این جای کار می توان به اجرای این طرح، نمره ۱۰ از ۲۰ داد.
 رعایت نکردن محدودیت ها در محدوده مصلی و کوی طلاب به جز بازار فردوسی
بیشتر مغازه ها در ابتدای خیابان نواب صفوی باز و مشغول فعالیت هستند. در بازارچه عباسقلی خان نیز چند مغازه کرکره را پایین داده اند اما بقیه بی اعتنا به تصمیم جدید مسئولان به کار خود ادامه می‌دهند.در خیابان ایثار و مفتح که به نوعی بورس فروش پوشاک به خصوص مانتوست، تقریباً همه مغازه ها باز هستند و خیابان ها مثل همیشه شلوغ است. درحاشیه خیابان طبرسی در ساعت ۱۹ اندکی از واحدهای صنفی تعطیل کرده اند. صاحب یک مغازه که به فروش سوغاتی مشغول است در پاسخ به چرایی تعطیلی واحد صنفی اش می گوید: ماموری آمد و تذکر داد، ما هم تمکین کردیم.مقصد بعدی بازار بزرگ فردوسی است که در ساعت ۱۹ کاملاً تعطیل بود. سپس راهی میدان میرزا کوچک خان شدیم که مغازه های شال و کلاه فروشی تقریبا به طور کامل همگی مشغول فعالیت بودند.همین روند در محدوده خیابان چمن هم مشاهده شد. ساعت نزدیک ۲۰ شده که گذر ما به خیابان ۳۰ متری طلاب و خیابان وحید می افتد. این خیابان ها به نوعی مرکز مغازه های کیف فروشی است که تقریباً همه باز و مشغول فعالیت بودند.
شکست محدودیت ها در بولوار پیروزی!
به بولوار پیروزی مشهد می‌رویم، دقیقه‌ها از ساعت ۱۸ گذشته اما نه مغازه‌ای بسته شده و نه تعداد مشتری ها کاهش یافته است. ساعت حدود ۱۸:۳۰ است اما همچنان بازار به کار خود ادامه می‌دهد، املاکی‌ها در بولوار پیروزی محدوده رضا شهر همچنان باز هستند، آجیل‌فروشی‌ها هم باز هستند و مردم برای خرید مراجعه می‌کنند. ساعت حدود ۱۹ است و مغازه‌ها باید یک ساعت قبل تعطیل می‌کردند اما بنگاه‌های مسکن، صحافی و تایپ و تکثیرها و آب میوه فروشی‌های محدوده دهخدا در بولوار پیروزی همچنان دایر هستند. حدود یک ساعت و نیم از قرار تعطیلی مغازه‌ها گذشته و حضور مردم رفته رفته در خیابان کم رنگ می شود. شاید تصورشان این باشد که مغازه‌ها ساعت ۱۸ تعطیل خواهند شد اما همچنان مبل‌فروشی‌ها، شیرینی فروشی‌ها، رستوران‌ها و حتی مرکز بازی‌های رایانه‌ای ، باشگاه‌های بدن‌سازی و مراکز خدمات ایرانسل و کافه‌ها در منطقه چهار چشمه تا شقایق بولوار پیروزی دایر هستند.
تعطیلی در ساعت ۲۱ نه ۱۸!
به بولوار هاشمیه می‌رویم و برخلاف تصور خیابان همچون روزهای گذشته شلوغ است، اگرچه بیش از ۹۰ درصد مردم ماسک زده‌اند اما مغازه‌ها همچنان باز هستند، از بوتیک‌های لباس تا آب میوه فروشی‌ها و رستوران‌ها، تعجب‌آور این که برخی فعالیت‌های غیر ضروری مانند آموزشگاه‌های موسیقی نیز در این خیابان هنوز باز هستند. حتی فروشگاه‌های برند لباس در این خیابان هنوز باز هستند. در این میان برخی مغازه‌ها کرکره را کمی پایین آورده‌اند مانند برخی از بنگاه‌های مسکن و آرایشگاه ابتدای بولوار هاشمیه . وضعیت رعایت تعطیلی بعد از ساعت ۱۸ در سایر خیابان های فرعی وکیل آباد همچون هفت تیر، دانشجو، شهید صیاد شیرازی و هنرستان نیز به همین صورت است. البته پاساژهای بزرگ مانند مجتمع آبان در هاشمیه و مرکز خرید آرمیتاژ در بولوار هفت تیر که معمولاً در این ساعات شب بسیار شلوغ بودند، تعطیل کرده اند. برای بررسی مجدد حدود ساعت ۲۰:۳۰ همین مسیر را بازمی‌گردیم؛ تعداد مغازه‌های فعال بسیار کم شده و خیابان‌ها خلوت‌تر شده است  اما تردد خودروها همچنان ادامه دارد و عقربه ها که به ساعت ۲۱ می‌رسد تقریباً بیشتر مغازه‌ها در بولوار پیروزی خلوت  یا تعطیل‌شده‌اند.
فعالیت اصناف در خیابان های عبدالمطلب، قرنی و مطهری
خیابان عبدالمطلب مشهد از خیابان هایی است که مشاغل مختلفی در آن فعالیت دارند، ساعت ۱۸ وارد این خیابان می شویم و هیچ خبری از بستن فروشگاه ها نیست، در عبدالمطلب ۶  تعطیلی فروشگاه ها وضعیت بهتری دارد اما در همین خیابان فروشگاه هایی از قبیل شال و حوله فروشی ، رنگ و ابزار، املاک ،  لباس مردانه و زنانه و تعداد زیادی از مشاغل مشمول دستورالعمل ابلاغی ممنوعیت فعالیت در ساعات یاد شده ،بی توجه به محدودیت ها به فعالیت شان ادامه می دهند. البته در برخی از قسمت های این خیابان ساعت ۱۸:۳۰ تعدادی از کسبه برای تعطیلی اقدام می کنند. ساعت از ۱۸:۴۵ گذشته است که وارد خیابان مطهری شمالی می شویم. در این خیابان نیز خبری از رعایت شیوه نامه ابلاغی به طور دقیق نیست .در مطهری ۴۰ یک نمایشگاه خودرو تعدادی از لامپ های مغازه را خاموش کرده و کرکره را تا نیمه پایین کشیده و به فعالیت اش ادامه می دهد. آتلیه ، فروشگاه کتاب های کمک درسی ، خیاطی ، پلاستیک فروشی ،فروشگاه لوازم خانگی،سبزی فروشی ، بنگاه های املاک، آجیل فروشی، خدمات چاپ ،قنادی  و عطاری از مشاغلی هستند که به فعالیت خود ادامه می دهند. این موضوع در خیابان مطهری جنوبی نیز به همین شکل است و تعدادی از فروشگاه های مشمول این دستور العمل بین دیگر فروشگاه ها همچنان به فعالیت خود ادامه می دهند.  خیابان شهید قرنی مقصد بعدی ماست که در ساعت ۲۰:۳۰ به سراغ آن می رویم ،در این خیابان نیزچند موکت فروشی و فروشگاه فرش حتی بعد از گذشت بیش از دو ساعت و نیم از زمان شروع محدودیت های ابلاغی همچنان به فعالیت خود ادامه می دهند. البته برخی اصناف نیز از مصوبه ستاد ملی کرونا تبعیت و واحد صنفی خود را تعطیل کرده اند.
مجتمع ها تعطیل شدند
در شب دوم طرح، به خیابان احمدآباد می‌رویم حاشیه سه‌راه راهنمایی، مأموران پلیس به مغازه‌داران تذکر می‌دهند که باید مغازه  خود را ببندند و بیشتر آن ها تمکین می‌کنند اما در داخل خیابان راهنمایی قصه فرق می‌کند، هنوز مردم برای خرید مانند روزهای قبل مراجعه می‌کنند و مغازه‌ها باز هستند. در آزادشهر و خیابان امامت نیز بیشتر مغازه‌ها، فروشگاه‌های لباس، آب میوه فروشی‌ها باز هستند و مردم در حال انجام خریدند هرچند جاهایی که پلیس توقف می‌کند مانند چند مغازه حاشیه چهارراه آزادشهر بسته‌اند اما مغازه‌های بولوار معلم باز هستند و خبری از تعطیلی نیست.گزارش خبرنگار ما از شب دوم اجرای این طرح به همراه گشت مشترک تعزیرات، اصناف و صمت حاکی است که طبقه اول مجتمع تجاری پروما و کافی شاپ مجتمع پاژ به دلیل فعالیت بعد از ساعت ۱۸ جریمه شدند. در مجموع ۱۸۰۰ گشت نظارتی انجام شد و ۳۰ واحد صنفی هر یک به مبلغ ۳۰۰ هزار تومان جریمه شدند.
تشکر فرماندار از اصناف و یک تناقض آماری
به گزارش ایرنا ، فرماندار مشهد از اصناف به دلیل اجرای محدودیت ها بعد از ساعت ۱۸ تشکر کرد. هاشمی گفت: براساس بازدیدهای میدانی و گزارش دانشگاه علوم پزشکی مشهد ۷۰ درصد اصناف این شهر در شب نخست اعمال محدودیت های کرونایی مصوبات ستاد مبارزه با کرونا را رعایت کردند که از آنان سپاس گزاریم.  اما رئیس اتاق اصناف مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار خراسان رضوی در باره محدودیت های جدید کرونایی مبنی بر تعطیلی مشاغل گروه های دو، سه و چهار اظهار کرد: ارزیابی کارشناسان در اتاق اصناف به این صورت بود که ما حدود ۴۰ درصد تعطیلی را بعد از ساعت ۱۸ داشته ایم ولی در بعضی مجتمع ها که به ادعای خودشان به آن ها اطلاع رسانی خوبی نشده بود شاهد فعالیت بودیم که طی نامه‌ای به هیئت مدیره مجتمع‌ها در باره محدودیت‌ها اطلاع رسانی کردیم. رضا بنانژاد در باره چگونگی برخورد با متخلفان گفت: قرار شد برای بار اول واحد صنفی متخلف ۳۰۰ هزار تومان جریمه شود و در صورت تکرار تخلف واحد صنفی به مدت یک هفته پلمب خواهد شد. رئیس اتاق اصناف مشهد  روی دیگر سکه را نیز متذکر شد و افزود: تعطیلی در شرایط اقتصادی که دچار رکود است ، کار سختی است اگرچه سلامت در اولویت است و صرف این تعطیلات به نظر نتیجه مثبت نخواهد داد البته دوستان تصمیم گرفتند و ما حتما همراهی خواهیم کرد.
نظارت بیشتر بر تعطیلی اصناف با ۲۷ تیم نظارتی
احمد ریواده، معاون فرماندار مشهد در پاسخ به این سوال که آیا اعداد و ارقام رعایت محدودیت های کرونایی در مشهد دقیق است و آن را قبول دارید؟ توضیح داد: مرجع رسیدگی به رعایت این محدودیت ها معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد است که توسط بازرسان آن ها در شهر و مناطق مختلف صورت گرفته و طبق نظر آنان این رقم بین ۶۰ تا ۷۰ درصد اعلام شده است اما تصاویر زیادی از  سوی رسانه ها، مردم و بازرسان به ما ارسال شد که در برخی موارد محدودیت ها رعایت نشده و به همین منظور در جلسه ای که امروز ( روز گذشته) برای بررسی و آسیب شناسی اشکالات روز قبل برگزار شد ، به منظور صحت سنجی این آمار و رعایت دقیق و حداکثری آن تا صد درصد ۲۷ تیم نظارتی جدید به صورت مشترک از طرف فرمانداری با حضور نماینده تعزیرات حکومتی، بازرسی اصناف و بازرسی صمت و بهداشت تشکیل شده است که از فردا ( امروز) کار را با دقت بیشتری انجام خواهند داد .وی افزود: این محدودیت ها نمایشی و تبلیغی نیست و طبق نظر ستاد ملی مقابله با کرونا لازم الاجراست و باید به طور کامل اجرا شود و قطعا با افرادی که رعایت نکنند برخورد می شود زیرا در اجرای این محدودیت ها چند مرحله وجود دارد که باید اطلاع رسانی و اقناع سازی، اخطار و تذکر و پلمب و ارجاع به مراجع قضایی انجام می شده،  در جلسه ستاد  مقابله با کرونای مشهد با توجه به اعلام عمومی از طریق رسانه ها مرحله اطلاع رسانی انجام شده و شب اول طرح نیز به منزله اخطار و تذکر بوده که از طریق اتاق اصناف به تمام صنوف گروه های ۲ تا ۴ اعلام شده و در روز دوم وارد فاز جریمه نقدی ، پلمب و ارجاع به مراجع قضایی خواهیم شد.
وضعیت اجرای  مصوبه ستاد ملی کرونا در شهرستان ها
همچنین مشاهدات خبرنگاران خراسان در شهرستان های کاشمر، سبزوار، تربت جام، نیشابور و تربت حیدریه نشان می دهد در دو  روز نخست اجرای طرح مذکور برخی از اصناف همکاری لازم را انجام نداده اند.
بازداشت خبرنگار، به جای تعطیلی مجتمع توسط حراست زیست خاور !
اما یکی از مهم ترین اماکن مورد اشاره مصوبه اخیر ستاد ملی کرونا، پاساژها و مراکز خرید هستند. همان طور که در گزارش اشاره شد بسیاری از مراکز اصلی و شلوغ مشهد از جمله مرکز خرید آرمیتاژ در بولوار هفت تیر، مجتمع آبان در بولوار هاشمیه و بازار بزرگ فردوسی از مصوبه ستاد ملی کرونا تمکین و با وجود همه مشکلات اقتصادی در ساعت مقرر برای تعطیلی پاساژ اقدام کردند، اما مدیریت مجتمع قدیمی زیست خاور به جای تعطیلی، راهکار دیگری انتخاب کرد؛ بازداشت خبرنگار خراسان توسط حراست مجموعه! برای تهیه گزارش و بررسی این موضوع که چرا مجتمع تجاری زیست خاور با ۶۹۸ واحد تجاری در چهار طبقه کاملا فعال است، سه شنبه شب حدود ساعت ۱۹ خبرنگار خراسان وارد این مجتمع می‌شود و طبق ماموریت شغلی اقدام به عکاسی از فعالیت واحدهای تجاری این مجتمع می‌کند. اما توسط حراست مجتمع بازداشت می شود و در نهایت کار به کلانتری کشیده می شود.
در ادامه در ساعت ۲۲:۳۰ خبرنگار خراسان با خودروی گشت کلانتری برای بررسی مدارک شناسایی و تحویل آن ها به زیست خاور بر می گردد  ولی همچنان مغازه ها و مجتمع باز هستند و به فعالیت خود ادامه می دهند و بازهم خبری از محدودیت های کرونایی نیست! حال سوال این جاست که چرا باید در اجرای محدودیت ها بین پاساژهای شهر تفاوت وجود داشته باشد؟ هر چند گزارش خبرنگار ما نشان می دهد این مجتمع شب گذشته برابر مصوبه ستاد در ساعت ۱۸ تعطیل شده بود.
کسبه: ما هم نگران جان مان هستیم هم نگران نان مان
اما این که چرا برخی کسبه از اجرای مصوبه ستاد ملی کرونا امتناع می کنند و حاضرند ریسک جریمه و پلمب واحد صنفی خود را بپذیرند ولی همچنان به فعالیت خود ادامه دهند، سوالی نیست که پاسخ اش را کسی نداند! آن ها سال خوبی نداشتند و نتوانستند در بسیاری از موارد حتی اجاره مغازه خود را تامین کنند. البته شرایط نامساعد اقتصادی مربوط به طیف عظیمی از جامعه می شود و به طور قطع سلامت عمومی جامعه در اولویت قرار دارد، بنابراین برای اجرای کامل این مصوبات باید بسته های حمایتی و تشویقی به درستی در اختیار متضرران از کرونا قرار گیرد. مانند آن چه در ماه های گذشته با عنوان تسهیلات کرونا به برخی از صنوف داده شد یا معافیت های اجاره ای که توسط برخی نهادها از جمله آستان قدس، بنیاد مستضعفان و اداره اوقاف انجام شد.برخی از کسبه نیز خواهان برقراری عدالت کاری در زمینه ایجاد محدودیت ها هستند، یکی از کسبه می گوید:«دفعه قبل که ابلاغیه تعطیلی زدند و ما تعطیل کردیم بعضی از همکارانم به فعالیت شان ادامه دادند و هیچ کسی با آن ها برخورد نکرد، آدم دوبار از یک سوراخ گزیده نمی شود، شما سری به بازارهای مختلف در مشهد بزنید تا متوجه منظور من بشوید ، خیلی ها ورشکسته شده و جمع کرده اند و رفته اند ، بر فرض که مغازه ها را طبق دستورالعمل ها تعطیل کردند ، مطمئن باشید نصف بیشتر همین مردم و مغازه دارها برای تفریح به سراغ پارک ها و ییلاقات اطراف می روند. »صاحب یکی ازشیرینی  فروشی های شهر هم  در اعتراض به این ابلاغیه می گوید: «این چه وضعیتی است ؟ مشتری های ما تازه از ساعت ۱۸ برای خرید مراجعه می کنند ،سوال من این جاست که فرد یا افرادی که این تصمیم را گرفته اندبه عواقب این کار فکر کرده اند ، من ۱۰ شاگرد داشتم ،از اول سال سه نفر را به دلیل وضعیت بازار اخراج کرده ام ،الان به این نتیجه رسیده ام که دو نفر دیگر هم تعدیل شوند چون درآمدها جواب گو نیست ، از فردا این چهار نفر هم سر کار نمی آیند و بیکار می شوند و از محل بیمه بیکاری باید حقوق آن ها پرداخت شود، تا یک سال دیگر دولت می خواهد این حجم از بودجه را برای پرداخت به افرادی که بابت این تصمیم ها بیکار می شوند ،از چه محلی تامین کند؟»

 

 

۴۰.۰۰۰ قربانی کرونا

آیا با اجرای پروتکل های جدید، روند صعودی تعداد مبتلایان و فوتی ها در کشور  تغییر می کند؟

 

آمار فوتی های کرونا تا ظهر دیروز به عدد ۳۹ هزار و ۶۶۴ نفر رسید و طبق آمارهای یک ماه اخیر،متاسفانه  این عدد امروز از ۴۰ هزار عبور خواهد کرد. طبق تازه ترین گزارش وزارت بهداشت، هم اکنون (تا ظهر دیروز) تعداد مبتلایان ۷۱۵ هزار و ۶۸ نفر هستند که خوشبختانه ۵۳۶ هزار و ۱۰۵ نفر آن ها بهبود یافته اند اما علاوه بر ۳۹هزار و ۶۶۴ فوتی، ۵۶۰۱ نفر در شرایط حاد و شدید این بیماری به سر می برند. شرایط نگران کننده کشور حالا منجر به اجرای پروتکل های جدی تری شده  است هرچند که مهم تر از خود این پروتکل ها، اجرا و نظارت بر آن هاست  .
خوب بود اما هنوز کافی نیست
دکتر «ایرج حریرچی» معاون کل وزیر بهداشت در این باره به ایسنا گفت: «اجرای محدودیت ها در ۲۰ آبان برای روز اول خوب بود اما هنوز کافی نیست و باید رعایت بیشتری صورت گیرد». وی تصریح کرد: باید درنظر بگیریم که ۲۰ آبان روز اول اجرای محدودیت‌ها بود. این اقدام یک کار بزرگ است و مهم این است که آغاز شده است. در کشوری به این وسعت و گستره جغرافیایی درصدی از افراد هم بودند که محدودیت‌ها را رعایت نکردند و ما از آن ها گلایه داریم و امیدوار هستیم خودشان رعایت کنند اما در صورت رعایت نکردن  محدودیت‌های مصوب، حتما از شیوه‌های قانونی استفاده خواهد شد. معاون کل وزارت بهداشت درباره نظارت بر اجرای تعطیلی مشاغل غیر ضروری پس از ساعت ۱۸، هم گفت: علاوه بر بازرسان بهداشت محیط، وظیفه نظارت بر عهده نهادهای مختلف، تشکل‌های صنفی، نیروی انتظامی و قرارگاه ملی مقابله با کروناست و وزارت بهداشت نقش نظارت عالیه دارد.
امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *