جمعه , ۷ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۹:۰۵ بعد از ظهر به وقت تهران

تعبیر رویای روح ‌ا… و شمیلا در ونیز

فیلم مجید مجیدی، اولین جایزه بازیگری را از جشنواره ونیز برای ایران به ارمغان آورد

 

تعبیر رویای روح ‌ا... و شمیلا در ونیز

شنبه‌شب در مراسم اختتامیه هفتاد و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز، برای نخستین بار یک بازیگر ایرانی، از قدیمی‌ترین جشنواره فیلم جهان، یک جایزه بازیگری گرفت. روح‌ا… زمانی نوجوان ۱۷ ساله‌ای که به عنوان یک کودک کار، در فیلم «خورشید» به کارگردانی مجید مجیدی بازی کرده بود، در این جشنواره درخشید و به عنوان بهترین بازیگر نوظهور این جشنواره، «جایزه مارچلو ماسترویانی» را کسب کرد.

 

صحبت‌های روح‌ا… و شمیلا
روح‌ا… زمانی خود در این مراسم حضور نداشت، زیرا به دلیل ابتلا به کرونا، اجازه سفر به ایتالیا را نیافته بود. با این حال وی در پیامی ویدئویی برای این جشنواره گفت: «از آلبرتو باربارا مدیر جشنواره ونیز و کیت بلانشت رئیس هیئت داوران و همچنین آقای مجیدی تشکر ویژه می‌کنم که مسیر زندگی من را به طور کلی تغییر داد. من از دل بچه‌های کار بیرون کشیده شدم و امیدوارم روزی برسد که در هیچ‌جای جهان، هیچ کودک کاری وجود نداشته باشد و تمام امکانات پیش روی آن‌ها باشد.» در غیاب وی، مجید مجیدی کارگردان فیلم و شمیلا شیرزاد همبازی نوجوان وی در «خورشید»، جایزه او را دریافت کردند. این دختر نوجوان در سخنانی که با استقبال حضار مواجه شد، گفت: «من و امثال روح‌ا… تمام کودکی‌مان را در خیابان دست‌فروشی کرده‌ایم. من تا یک سال پیش در مترو و خیابان دست‌فروشی می‌کردم. ممنون از آقای مجیدی و سینما، که رؤیاهایمان را به ما بازگرداند.»

 

کارنامه ایران در ونیز
فیلم «خورشید» که بازگشت دوباره مجید مجیدی را به نوع سینمای مورد علاقه‌اش رقم زده، برای او بسیار خوش‌یمن بوده است. مجیدی پس از کسب سیمرغ بهترین فیلم جشنواره ملی فجر، این فیلم را به ونیز فرستاد و با استقبال نسبی تماشاگران و منتقدان، برای سینمای ایران افتخاری دیگر آفرید. «خورشید» در جدول امتیازدهی منتقدان بین‌المللی، با میانگین امتیازی ۲.۳۱ از ۵، در رتبه پانزدهم میان ۱۸ فیلم بخش مسابقه ایستاد. فیلم اول به نمره ۳.۷۴ دست یافته است. ایران همچنین با فیلم سینمایی «دشت خاموش» به کارگردانی احمد بهرامی، یک افتخار دیگر نیز در ونیز کسب کرد و در بخش فرعی افق‌ها، به جایزه بهترین فیلم دست یافت. این فیلم همچنین جایزه معتبر بهترین فیلم از نگاه فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم (فیپرشی) را در این جشنواره دریافت کرد.

 

جوایز اصلی به چه کسانی رسید؟
در هفتاد و هفتمین دوره جشنواره فیلم ونیز، «سرزمین آواره‌ها» ساخته کلویی ژائو از آمریکا، جایزه شیر طلایی بهترین فیلم را گرفت و کیوشی کوروساوا کارگردان ژاپنی «همسر جاسوس»، جایزه شیر نقره‌ای بهترین کارگردانی را دریافت کرد. این جشنواره همچنین جایزه بزرگ خود را به فیلم فرانسوی-مکزیکی «نظم نو» اهدا کرد. جایزه ویژه هیئت داوران نیز به آندری کونچالوفسکی برای «رفقای عزیز» رسید. همچنین پیرفرانچسکو فاوینو و ونسا کربی جایزه‌های بهترین بازیگری مرد و زن این جشنواره را دریافت کردند. چایتیانا تامهان فیلم ساز هندی، نیز جایزه بهترین فیلمنامه این جشنواره را برای فیلم «مرید» کسب کرد.

۳.۷/۵ - (۳ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *