سه شنبه , ۲۹ ام اسفند ماه سال ۱۴۰۲ ساعت ۶:۵۹ قبل از ظهر به وقت تهران

تصاویر: دریاچه ای سحرآمیز که یک شبه به وجود آمد!

چند سال قبل وسط یکی از بیابان های خشک و بی آب و علف تونس ناگهان یک شبه دریاچه بزرگی ظاهر شد. خیلی عجیب است که بیابانی که هیچوقت دریاچه نداشته ناگهان در عرض یک شب صاحب یک دریاچه شود برای همین اینجا خیلی زود به جاذبه گردشگری تبدیل شد و مردم برای شنا و آب تنی به این ناحیه آمدند.

دریاچه تونس,دریاچه عجیب تونس,دریاچه اسرارآمیز تونس,

کسی که برای اولین بار این دریاچه را دید یکی از اهالی تونس بود که در راه برگشت به شهر خود در ۲۵ کیلومتری شهر قفصه در وسط بیابان خشک و بی آب و علف، ناگهان چیزی شبیه دریاچه دید که زیر نور خورشید می درخشید. این دریاچه تا همین چند روز قبل آنجا نبود برای همین اول فکر کرد به خاطر پیاده روی چندین ساعته در گرما دچار توهم شده است! اما این دریاچه واقعی بود.

 

دریاچه تونس,دریاچه عجیب تونس,دریاچه اسرارآمیز تونس,

 

خبر ظاهر شدن این دریاچه اسرارآمیز همه جا پیچید و خیلی زود صدها تونسی به کنار این دریاچه آمدند تا در دمای بالای۴۰ درجه در این آب شنا کنند و خنک شوند. جالب است که دریاچه در آگوست سال ۲۰۱۴ یعنی درست در دوره خشکسالی طولانی مدت تونس پیدایش شده بود و همین موضوع، ظاهر شدن ناگهانی این دریاچه را مرموزتر می کرد. اینکه این دریاچه چگونه ناگهان شکل گرفت دقیقا مشخص نیست اما معمول ترین توضیحی که برای آن وجود دارد این است که یک زلزله کوچک، سنگ هایی که روی سفره های زیر زمینی بود را تکه تکه کرد و باعث شد که آب به سطح زمین بیاید. این دریاچه ۱ هکتار از زمین های این ناحیه را فرا گرفته و ۱۰ تا ۱۸ متر عمق دارد.

 

دریاچه تونس,دریاچه عجیب تونس,دریاچه اسرارآمیز تونس,

دریاچه از آن زمان تا به حال به جاذبه اصلی گردشگری این ناحیه تبدیل شده اما شنا در آن خطرناک است چون آب آن ممکن است که آلوده به فسفات باشد. خاک و سنگ های نواحی جنوبی تونس پر از فسفات هست و از وقتی که در سال ۱۸۸۶  در این ناحیه فسفات کشف شد شهر قفصه تبدیل به مرکز معدن کشور شده است. دو روز از ظاهر شدن دریاچه گذاشته بود که رنگ آب که تا دو روز قبل زلال و آبی  بود کم کم به خاطر رشد جلبک ها به سبز تیره تبدیل شد. چیزی که نشان می داد آب راکد است و هیچ جریان آب تازه ای به آن وارد نمی شود و برای همین می توانست محلی برای رشد باکتری و بیماری باشد.

دو هفته بعد از ظاهر شدن دریاچه، مسئولان هشدار دادند که شنا در آن خطرناک است اما مردم توجه چندانی به این هشدارها نمی کنند و همچنان افراد زیادی به این دریاچه می آیند تا مدتی با شنا در آب خنک آن از گرمای بیابانی این ناحیه راحت شوند.

 

منبع: eligasht.com

 

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *