پنجشنبه , ۶ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۴:۴۰ قبل از ظهر به وقت تهران

تصاویری از چهره های معروفی که امسال درمیان ما نخواهند بود

مجله انلاین دوستان : تصاویری از چهره های معروفی که امسال درمیان ما نخواهند بود

احمد اسفندیاری
احمد اسفندیاری

احمد اسفندیاری یکی از آخرین بازماندگان پیشگامان نقاشی مدرن ایران بود که ۲۹اسفند ماه۱۳۹۱ پس از یک دوره بیماری درگذشت. او از جمله هنرمندانی بود که بعد از ۱۳۰۰ سال قالب قدیمی نقاشی و نگارگری ایرانی را در مدرسه هنرهای مستظرفه و بعد از آن دانشگاه هنرهای زیبا شکستند و در قالب سبکهای جدید اروپایی آوردند. اسفندیاری از شاگردان با واسطه کمال‌الملک بود و نقاشی را از یکی از شاگردان او آموخت. از احمد اسفندیاری به عنوان هنرمند پیشگام هنر نوگرای ایران یاد می‌شود و او توانسته در طول سالهای فعالیتش ده‌ها نمایشگاه داخلی و خارجی از آثارش برگزار کند و جوایزی بی‌شمار به دست آورد.

دکتر امیرهوشنگ کاووسی
دکتر امیرهوشنگ کاووسی

دکتر امیرهوشنگ کاووسی در دوم فروردین ماه و درست در نخستین روزهای سال‌۹۲ در لابه‌لای خبرهای تبریک نوروزی منتشر شد.
او متولد ۱۳۰۴ در تهران و دانش آموخته مدرسه سینمایی «ایدک» و دانشگاه «سوربن» پاریس بود و به عنوان نویسنده‌، منتقد سینما و کارگردان در سینمای ایران فعالیت داشت. اصطلاح «فیلمفارسی» کلمه‌ای است که او در مورد گونه‌ای از سینمای ایران که در دوره گذشته جریان داشت به کار می‌برد. کاووسی به‌عنوان کارگردان فیلمهایی چون «ماجرای زندگی»، «۱۷‌روز به اعدام» و «خانه کنار دریا» را ساخته است و مدیرمسؤولی مجله «هنر و سینما» را بر عهده داشته است.

عسل بدیعی
عسل بدیعی

عسل بدیعی، بازیگر سینما نیز در پی مرگ مغزی در ۱۱فروردین ماه سال ۹۲ دار فانی را وداع گفت.بدیعی که متولد سال ۱۳۵۶ در تهران بود، درسال ۱۳۷۵ به سینما راه یافت و با فیلم «بودن یا نبودن» به کارگردانی کیانوش عیاری فعالیت حرفه ای خود را آغاز کرد.
از دیگر کارهای او می‌توان به فیلمهای دستهای آلوده، هفت پرده ،از صمیم قلب و…اشاره کرد.

سید محمد حسین رحمتی
سید محمد حسین رحمتی

سید محمد حسین رحمتی از هنرمندان عکاس استان قم یکی دیگر از هنرمندانی بود که ۹فروردین در ۵۳ سالگی از دنیا رفت. او در سال ۱۳۳۹ در قم متولد شد و عکاسی و نقاشی را از سال ۱۳۵۲ آغاز کرد و علاوه بر عکسهای شخصی، عکسهایی از مردم کوچه و بازار و طبیعت را به ثبت رساند. این هنرمند عکاس، همزمان با انقلاب اسلامی با ساخت لابراتوار کوچکی در منزل، عکسهایی را که از قیام مردم ثبت کرده بود، ظاهر کرد و به دست انقلابیون رساند.

سعدی افشار
سعدی افشار

سعدی افشار یا همان سعدا…رحمت خواه تنها بازمانده نسل سیاه باز نمایش ایرانی در ۳۰ فروردین ماه به دلیل کهولت سن و بیماری مزمن ریوی دار فانی را وداع گفت.
او در ۱۳سالگی با دوده‌ لوله‌ بخاری خودش را سیاه کرد و اولین تجربه‌ سیاه‌بازی‌اش را داشت. او بعدها در یک عروسی در خیابان سیروس با چوب‌پنبه‌ سوخته خودش را سیاه کرد و به صحنه رفت.

محمد قهرمان
محمد قهرمان

محمد قهرمان، شاعر و محقق برجسته خراسان ،ظهر روز شنبه ۲۸ اردیبهشت ماه بر اثر ابتلا به بیماری سرطان دار فانی را وداع گفت.
قهرمان، متولد دهم تیر ماه ۱۳۰۸ در تربت حیدریه بود. او صاحب تألیفات ارزنده‌ای از جمله چند مجموعه شعر است.در کارنامه او همچنین تصحیح و چاپ چند دیوان از شاعران مختلف به چشم می‌خورد.تصحیح دیوان صائب تبریزی (شش جلد)، تصحیح دیوان صیدی تهرانی، انتشار و تصحیح مجموعه آثار ابوطالب کلیم همدانی، تصحیح دیوان حاج محمد جان قدسی مشهدی، برگزیده اشعار صائب و دیگر شعرای معروف سبک هندی، صیادان معنی (برگزیده اشعار سخن سرایان شیوه هندی) و … برخی از آثار تحقیقی اوهستند.

جلیل شهناز
جلیل شهناز

جلیل شهناز، استاد برجسته تار بر اثر بیماری طولانی و کهولت سن، ۲۷خرداد در ۹۲ سالگی درگذشت.این هنرمند در سال ۱۳۸۳ به عنوان چهره ماندگار هنر و موسیقی برگزیده شد و مدرک درجه یک هنری به وی اهدا شد و بار‌ها مورد قدردانی قرار گرفت. در تاریخ ۲ اردیبهشت ۱۳۸۹ خانه موسیقی به دست جلیل شهناز نوگشایی شد و در این مراسم نیز از سوی خانه موسیقی تجلیل شد.

فهیمه رحیمی
فهیمه رحیمی

«فهیمه رحیمی»، نویسنده‌ صبح روز سه‌شنبه ۲۸ خرداد در ۶۱ سالگی درگذشت.
رحیمی متولد ۱۳۳۱ در تهران بود. «ابلیس کوچک»، «اتوبوس»، «آریانا»، «اشک و ستاره»، «باران»، «بازگشت به خوشبختی»، «بانوی جنگل»…. از جمله کتابهای این نویسنده اند.

احمد ابراهیمی
احمد ابراهیمی

احمد ابراهیمی استاد آواز ایران،ردیف دان و مدرس آواز و خواننده پیشکسوت موسیقی ایران در سوم تیرماه در ۸۷ سالگی، در بیمارستان فرمانیه تهران درگذشت.او در سال ۱۳۰۵ در اورامانات کردستان متولد شد.او از محضر استادانی چون ابوالحسن صبا، مرتضی محجوبی، حسین تهرانی، غلامحسین بنان، ادیب خوانساری فیض برد.
حبیب‌ا… معلمی، شاعر پیشکسوت دفاع مقدس، صبح سه شنبه چهارم تیرماه در ۸۷ سالگی درگذشت. معلمی شاعر شعر معروف «ای لشکر صاحب‌زمان آماده باش آماده باش» است که صادق آهنگران آن را خوانده است. معلمی زاده ۱۵ بهمن ۱۳۰۵ در رامهرمز بود.او در محضر پدر و استادانی چون آیت‌ا…بهبهانی با سیره اهل بیت (ع) و همچنین الفبای عروض و قافیه آشنا شد.

مرشد ولی‌ا... ترابی
مرشد ولی‌ا… ترابی

مرشد ولی‌ا… ترابی نقال پیشکسوت شنبه، ۱۲ مردادماه در ۷۸ سالگی در گذشت.این هنرمند که جزو باسابقه‌ترین نقالان ایران بود، او که در خانواده‌ای تعزیه‌خوان تولد یافته و فعالیت در عرصه‌ نمایشهای سنتی و آیینی را از کودکی و با شبیه‌خوانی آغاز کرده بود، با شاگردی در محضر استادان هنر نقالی مکتب تهران، به یکی از برجسته‌ترین استادان در رشته‌ نقالی تبدیل شد که شیوه‌ شاخص و ویژه خود را در این زمینه داشت.
سید ابراهیم بحرالعلومی منتقد سینما صبح نوزده مرداد ماه به دلیل ایست قلبی از دنیا رفت.
بحرالعلومی که متولد ۱۳۲۹ بود در ۶۳ سالگی از دنیا رفت .او علاوه بر فعالیتش در عرصه‌ نقد سینما،به عنوان بازیگر در فیلمهای چون «سن‌پترزبورگ»، «چهل سالگی»، «زمهریر»، «بی‌پولی»، «مرسدس» و «ضیافت» و سریال «کلاه پهلوی» و… به ایفای نقش پرداخت.

محمود استاد محمد
محمود استاد محمد

محمود استاد محمد، نمایشنامه‌نویس و کارگردان باسابقه تئاتر ایران که مدت‌ها با بیماری سرطان کبد مبارزه می‌کرد، سحرگاه سوم مرداد ماه درگذشت.
محمود استاد محمد متولد سوم آبان ۱۳۲۹ و خالق نمایشنامه‌های ماندگاری همچون «آ سید کاظم»، «شب بیست‌ویکم»، «سرای رنج و شکنج»، «دیوان تئاترال» و … بود.

علی اصغر خواجه افضلی
علی اصغر خواجه افضلی

علی اصغر خواجه افضلی از گویندگان پیشکسوت عرصه دوبله و صداهای ماندگار، ظهر یکشنبه دهم شهریور ماه به دلیل سکته قلبی درگذشت. وی متولد ۱۳۱۷ تهران بود و کار حرفه‌ای دوبله را از سال ۱۳۳۹ آغاز کرد و از ۱۳۴۶ به عنوان مدیر دوبلاژ به فعالیتش در این حوزه ادامه داد.
اصغر افضلی به دلیل تیپ‌سازی‌های متفاوت کمدی در فیلم‌ها و کارتونها مشهور بود و از نقشهای شاخص او می‌توان به کاراکترهای فیلمهای کمدی مثل فرانکو فرانکی، وودی آلن، بود آبوت و استن لورل اشاره کرد.

 

«محرمعلی بسیم» بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون شش مهر ماه در ۹۳ سالگی درگذشت.وی که در سال ۱۲۹۹ در باکو به دنیا آمده بود، فعالیت هنری خود را در سینما از سال ۱۳۱۷ در سینما آغاز کرد. بسیم در فیلمهایی از جمله سهراب، شبیخون، جوانمرد، بازی‌های پنهان، افسانه دو خواهر، می‌خواهم زنده بمانم، آنها هیچ‌کس را دوست ندارند، گلنار، افسانه دوخواهر، میلاد، دونفر و نصفی و … بازی کرده بود.
اسماعیل ارحام صدر از پیشکسوتان عرصه تئاتربود که در ۲۸مهرماه در ۸۵ سالگی در اثر ایست قلبی دارفانی را وداع گفت.ارحام‌صدر که در سال ۱۳۰۷ در شهر اصفهان دیده به جهان گشود، از دهه سی طراحی صحنه نمایشهای بسیاری را در اصفهان و تهران به عهده داشت که از آن جمله می توان به نمایشهای «پهلوان اکبر می‌میرد»، تهران، «بلبل سرگشته»، «لونه شغال»، «شهر طلائی» به «محلل و مرده خور» و…اشاره کرد.

سعید امینی
سعید امینی

سعید امینی، بازیگر جوان سینمای ایران، و بازیگر فیلم سینمایی نفس عمیق که دچار گازگرفتگی شده بود، در ۷ آبان ماه دارفانی را وداع گفت.

ژیلا مهرجویی
ژیلا مهرجویی

ژیلا مهرجویی طراح صحنه و لباس هشتم آذرماه در تهران در ۶۷سالگی از دنیا رفت.
مهرجویی متولد ۱۳۲۴ بود و در سال ۱۳۵۱در رشته کارگردانی از مدرسه عالی تلویزیون و سینما دانش آموخته شد. وی فوق لیسانس رشته جامعه شناسی سینما را از دانشگاه اوت اتور پاریس گرفته بود.
ژیلا مهرجویی فعالیتش را در سینما به عنوان منشی صحنه با فیلم «چشمه» آربی آوانسیان آغاز کرد و بعدها به عنوان طراح صحنه و لباس و در برخی موارد منشی‌صحنه در فیلمهایی چون «دایره مینا»، «اجاره‌نشین‌ها» ،همکاری کرد.

جهانگیر جهانگیری
جهانگیر جهانگیری

جهانگیر جهانگیری، فیلمنامه‌نویس و کارگردان سینمای ایران در ۸ دی ماه به دلیل ایست قلبی از دنیا رفت.جهانگیری‌ در سال ۱۳۲۵ در بندر انزلی به دنیا آمد. وی فعالیت در سینما را در سال ۱۳۴۴ با عنوان دستیار کارگردان و مدیر تدارکات آغاز کرد.او کارگردانی آثاری نظیر کنسرت روی آب ، افراطی‌ها ، غریبه‌ای در شهر ، چشمک ،ملودی ، بی‌همتا …. را در کارنامه هنری خود دارد.

جواد شریفی راد
جواد شریفی راد

جواد شریفی رادمدیر جلوه های بصری ۱۸دی ماه و سر صحنه فیلم سینمایی معراجی ها به همراه تعدادی از عوامل این فیلم به دیار باقی شتافت.
شریفی راد در طی دوران کاری اش مسؤولیت جلوه‌های ویژه بیش از ۳۰فیلم سینمایی را برعهده داشته است به تازگی مراحل فنی فیلم عظیم «محمد(ص)» را به پایان رسانده و از نخستین تجربه های او در سینمای انقلاب می توان به «حمله به اچ۳»، «شمارش معکوس»،‌ »مسیر معکوس» اشاره کرد و از آخرین کارهای او «شکارچی شنبه» و «اخراجی‌های ۱ و ۲» بود.

مازیار پرتو
مازیار پرتو

مازیار پرتو، فیلمبردار قدیمی سینمای ایران دوم بهمن ماه از دنیا رفت.پرتو متولد ۱۳۱۱ بود و در سینما کارش را با فیلمبرداری فیلم کوتاه «شقایق سوزان» آغاز کرد.
از فیلمهایی که او فیلمبرداری کرده است، می‌توان به «قیصر»، «طوقی»، «باباشمل»، «برزخی‌ها»، «جعفرخان از فرنگ برگشته»، «روز واقعه»، «کفشهای میرزانوروز»، «سفر جادویی»، «آدم‌برفی»، «اصحاب کهف» و… اشاره کرد. مجموعه‌های تلویزیونی نظیر «امام علی (ع)» و «هزاردستان»، «مردان آنجلس» از جمله آثاری است که او آنها را ثبت کرده است.

بهمن فرزانه مترجم و نویسنده پیشکسوت بعد از گذراندن یک دوره‌ بیماری درهفدهم بهمن در سن ۷۵ سالگی درگذشت.
بهمن فرزانه متولد سال ۱۳۱۷ بود. این مترجم در کنار نگارش آثاری داستانی همچون «چرکنویس» که اخیرا چاپ چهارم آن منتشر شد، کتابهایی را از گابریل گارسیا مارکز، آلبا دسس پدس، گراتزیا کوزیما دلدا، لوئیچی پیراندلو، آنا کریستی، اینیاتسیو سیلونه، رولد دال، گابریل دانونزیو، واسکو پراتولینی، ایروینگ استون، جین استون و… به فارسی برگردانده است.

منبع:قدس آنلاین

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *