سه شنبه , ۲۹ ام اسفند ماه سال ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۲۰ قبل از ظهر به وقت تهران

تشخیص قند خون از روی چشم

شرکت زیراکس با ساخت یک  دستگاه توانسته است که قند خون را از روی کره چشم تشخیص دهد

 اخبار پزشکی ,خبرهای پزشکی , قند

بیماران دیابتی به زودی می‌توانند از شر سنجش‌های تهاجمی قند از روی خون خلاص شده و تنها از روی کره چشم خود، به اندازه‌گیری آن بپردازند.

به گزارش اینسایدر، شرکت زیراکس یک دستگاه سنجش نوری کره چشم برای اندازه‌گیری ویژگی‌های مایع زلالیه درون محفظه قدامی کره چشم انسان طراحی کرده که می‌تواند میزان قند خون را تشخیص دهد.

تاکنون چند روش غیرتهاجمی برای ارزیابی قند خون طراحی شده، اما تاثیر آن‌ها هنوز تائید نشده است.  برای مثال شرکت گوگل در حال کا ر بر روی لنزهای تماسی هوشمندی است که می‌توانند قند خون را اندازه‌گیری کنند. اگرچه این روش از سوراخ کردن انگشت برای نمونه‌گیری جلوگیری می‌کند، اما همچنان لنزها با چشم تماس دارند و از این رو،‌ تاحدی تهاجمی هستند.

دستگاه جدید زیراکس یک پرتوی نور را به محفظه قدامی کره چشم فرد تابانده و سپس نوری را که از مایع زلالیه عبور کرده، در حالتی دریافت می‌کند که گویا کره چشم به سمت بیرون برگشته است. این نور سپس برای تعیین خصوصیات مایع زلالیه بررسی می‌شود.

دستگاه مذکور از این واقعیت استفاده می‌کند که مایع زلالیه در محفظه قدامی از اجزای مشابه سرم خون که حاوی پروتئین، گلوکز، اسید اسکوربیک و غیره بوده، برخوردار است. همچنین مشهور است که بین تجمع گلوکز در خون و میران انباشته شده در زلالیه ارتباط وجود دارد.

از سوی دیگر، زلالیه فاقد مواد سلولی مانند خون است و به دلیل انکسار نور در آنجا، تاثیرات بسیار کوچکی ایجاد می‌کند.

پروتئین، گلوکز، اسید اسکوربیک و سایر مواد موجود در مایع زلالیه همگی مواد فعال نوری هستند و از قدرت چرخشی نوری برخوردارند. از این رو،‌ با سنجش زاویه چرخش قطبش صفحه مواد فعال نوری در زلالیه می‌توان تجمع قند را تشخیص داد.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *