پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۴۳ بعد از ظهر به وقت تهران

تشخیص آلزایمر از روی حالت چشم!

گروهی از محققان دانشگاه مینه‌سوتا دریافته‌اند که می‌توان بیماری آلزایمر را سال‌ها قبل از بروز با آزمایش چشم تشخیص داد.

www.dustaan.com-تشخیص آلزایمر از روی حالت چشم!

این دانشمندان که تحقیق آن‌ها در مجله Investigative Ophthalmology and Visual Science منتشر شده، برای شروع یک سیستم تصویربرداری طیفی را با استفاده از یک دوربین بینایی ماشینی و سیستم طول‌موج قابل تنظیم برای اندازه‌گیری بازتاب نور از شبکیه موش‌ها طراحی کردند.

آن‌ها از دو نوع موش متبلا به آلزایمر و سالم استفاده کرده و با آزمایش میزان نور بازتاب شده از شبکیه هر کدام از آن‌ها به این نتیجه رسیدند که مبتلایان به آلزایمر، مقادیر کمتری از نور را از شبکیه خود منعکس می‌کنند.

تا به امروز هیچ نوع آزمون قطعی برای بیماری آلزایمر طراحی نشده و فقط از روی علائم تشخیص داده می‌شود. تنها چیزی که دانشمندان طی سال‌ها بررسی تعیین کرده‌اند این است که انباشت پلاک آمیلوئید در مغز با افول تدریجی حافظه و مهارت‌های شناختی که بطور معمول با آلزایمر همراه است، مرتبط است.

چشم‌ها به دلیل اینکه بخشی از سیستم عصبی هستند، می‌توانند نشانگر خوبی برای آلزایمر باشند زیرا این بیماری تاثیر مشابهی بر مغز و شبکیه می‌گذارد. البته تفاوت اصلی این دو این است که به دلیل دسترسی به شبکیه، تشخیص تغییرات در آن ساده‌تر است.

شناسایی کاهش بازتابندگی نور که نشانگر تشکیل آمیلوئید در شبکیه و در کل در مغز است، در حالت نظری می‌تواند آلزایمر را بسیار زودتر از بروز زوال حافظه و مهارت‌های شناختی نشان دهد.

اگرچه این یافته‌ها در حال حاضر شکل نظری دارند، اما محققان در تلاش هستند تا این درمان پیشگامانه را به واقعیت تبدیل کنند. آن‌ها تصمیم دارند فاز اول کارآزمایی بالینی دستگاه تصویربرداری از شبکیه را این ماه روی انسان‌ها آغاز کنند.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *