پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۹:۱۳ بعد از ظهر به وقت تهران

ترک اعتیاد با سگ و مار در کرمانشاه!

مجله انلاین دوستان :       دبیر شواری هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه از شناسایی و پلمب ۱۷ کمپ ترک اعتیاد غیرمجاز در استان در سال جاری خبر داد. علی شمشیری در حالی از وضعیت کمپ‌های ترک اعتیاد غیرمجاز انتقاد کرده که طبق آخرین اعلام‌ها هر روز ۷۰ الی ۱۰۰ نفر به جمعیت معتادان کشور افزوده می‌شود.

اخبار,اخبار اجتماعی,ترک اعتیاد

از ابتدای سال گذشته شاهد تعطیلی کمپ‌های غیرمجاز ترک اعتیاد از سوی سازمان بهزیستی بودیم. کمپ‌هایی که علاوه بر نداشتن مجوز به دلیل انجام امور غیرانسانی با بیماران و استفاده از روش‌های غیرعلمی غیرمجاز شناخته شدند با این وجود به نظر می‌رسد هنوز هم برخی از این کمپ‌های غیرمجاز در شهرستان‌ها فعال هستند. علاوه براین هشدار مدیرکل آسیب‌های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره افزایش روزانه ۷۰ الی ۱۰۰ نفر به جمعیت معتادان زنگ خطر افزایش آسیب‌های اجتماعی در کشور را بار دیگر به صدا در آورد.

تبدیل کمپ‌ها به محلی برای آدم‌ربایی
روز گذشته دبیر شواری هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه، با اشاره به وجود ۲۲ کمپ ترک اعتیاد مجاز در سطح استان اظهار کرد: متاسفانه در کنار فعالیت این کمپ‌های مجاز، کمپ‌هایی هم هستند که به صورت غیرمجاز فعالیت می‌کنند. علی شمشیری از شناسایی و پلمب ۱۷ کمپ ترک اعتیاد غیرمجاز در سطح استان طی سال جاری خبر داد و اظهار کرد: همچنین بر اساس اطلاعیه‌هایی که در سطح شهر توزیع می‌شود چند کمپ غیرمجاز دیگر نیز در دست شناسایی است.

 

شمشیری خاطرنشان کرد: برخی اطلاعیه‌ها نیز مربوط به کمپ‌هایی است که در استان‌های همجوار فعالیت کرده، اما تبلیغات آنها در استان انجام می‌شود. دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه اظهار کرد: این اطلاعیه‌ها ردیابی شده و نهایتا به همکاران در استان‌های همجوار اطلاع داده می‌شود تا هر طور شده مانع کار این مراکز شوند.

 

شمشیری درباره چرایی وجود تعداد زیاد مراکز ترک اعتیاد غیرمجاز در استان اظهار کرد: علاوه بر بحث درآمدزایی، این مراکز محلی برای انجام انواع تخلفات از جمله آدم ربایی یا تسویه حساب شخصی هستند. او اظهار کرد: برخی خانواده‌ها از روی عدم آگاهی فرزندان خود را برای ترک به این مراکز می‌برند و نمی‌دانند این مراکز اصلا کارآیی ندارند. شمشیری اظهار کرد: در بسیاری از این مراکز از اعمال قرون وسطایی برای ترک استفاده می‌شود، از جمله اینکه از حیواناتی مانند سگ و مار برای ترک دادن معتادان استفاده می‌کنند.

 

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه درباره تشخیص این کمپ‌ها نیز گفت: ترک اعتیاد در کمپ‌های مجاز اختیاری است و بنابراین در هر جا از ترک اجباری در کمپی صحبت شد مردم باید بدانند آن کمپ غیرمجاز است. به گزارش ایسنا، او هزینه هر دوره ترک اعتیاد را حدود ۵۰۰ هزار تومان اعلام کرد و افزود: البته با توجه به کمک‌های بهزیستی افراد برای ترک اعتیاد حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان پرداخت می‌کنند.

۸۰۰ هزار معتاد تفننی
مدیرکل آسیب‌های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره معضل اعتیاد با مبنا قرار دادن آمارهای رسمی تاکید کرد که از سال ۱۳۸۵ به این سو روزانه ۷۰ تا ۱۰۰ نفر به جمعیت معتادان کشور افزوده شده است. روزبه کردونی گفت: ستاد مبارزه با مواد مخدر، شمار معتادان دائمی را یک میلیون و ۲۰۰ هزار و معتادان تفننی را ۸۰۰ هزار نفر اعلام کرده است. او ادامه داد: برخی فعالان مدنی یا مسئولان ستاد مبارزه مواد مخدر معتقدند این آمار بیشتر است؛ در حالی که حساسیت جامعه نسبت به آسیب‌های اجتماعی کمتر شده است. کردونی تاکید کرد که هرکدام از موضوع‌های متفاوت در آسیب‌های اجتماعی باید به تنهایی محور یک گفت‌وگو قرار گیرد تا دیدگاه‌های گوناگون بیان شود.

 

او افزود: یکی از محوری‌ترین موضوع‌ها می‌تواند این باشد که چرا قبح آسیب‌های اجتماعی مانند اعتیاد در جامعه از بین رفته است. کردونی گفت: به‌تازگی گزارشی از سوی درگاه آمار منتشر شده است که بیان می‌کند میزان وقت گذرانی مردم برای امور خیریه و داوطلبانه زیر سه دقیقه است. این مساله نشان می‌دهد جامعه نسبت به مسائل اجتماعی چه امور خیریه باشد چه گسترش آسیب‌های اجتماعی، بی‌اعتنا شده است. به گزارش ایرنا، مدیرکل آسیب‌های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: در بحث کودکان کار و کارتن خواب حمایت اجتماعی در ابعاد مختلف اجتماعی، بهداشتی، امنیتی، حقوقی و آموزشی مورد نیاز است.

۱/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *