پنجشنبه , ۶ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۵:۵۷ قبل از ظهر به وقت تهران

ترازو پرکاربردترین وسیله در آزمایشگاه شیمی

ترازو پرکاربردترین وسیله در آزمایشگاه شیمی

مانند هر حوزه تخصصی دیگری آزمایشگاه‌ها هم به ابزارهایی نیاز دارند که یکی از مهم‌ترین این ابزارها ترازو است. شاید برای شما سوال شود که چرا ترازو در آزمایشگاه‌ها استفاده می‌شود؟ آیا ترازوها انواع مختلفی دارند؟ این ترازوها بر چه اساسی انتخاب می‌شوند؟ قیمت ترازوها چگونه است؟ کدام ترازوها بهترند؟ آیا مرجعی برای گرفتن مشاوره برای خرید ترازوهای آزمایشگاهی وجود دارد؟ ترازو وسیله‌ای برای وزن کردن است که انواع مختلفی دارد. مثل: فروشگاهی، صنعتی، آزمایشگاهی، خانگی و آشپزخانه‌ای. در مقاله می‌خواهیم به بررسی ترازوهای آزمایشگاهی بپردازیم.

ترازوهای آزمایشگاهی

ترازوهای آزمایشگاهی خود به دو دسته‌ی محفظه‌دار و بدون محفظه تقسیم می‌شوند. جالب است بدانید امروزه ترازوها فقط برای وزن کردن مواد، مورد استفاده قرار نمی‌گیرند، بلکه برای بدست آوردن چگالی یا مقدار رطوبت مواد هم از آن‌ها استفاده می‌شود.

ترازوهای آزمایشگاهی برای وزن کردن مواد شیمیایی استفاده می‌شود. مواد شیمیایی هیچ وقت به صورت مستقیم بر روی ترازو قرار نمی‌گیرد. این مواد با وسیله‌هایی مثل شیشه ساعت، وزن می‌شود.

این ترازوها را نباید حرکت دهید چرا که برای محلی که قرار دارند کالیبره شده‌اند.

برای اینکه مواد را وزن کنید، اول باید ظرف خالی را بر روی ترازو قرار بدهید. سپس دکمه Zeroیا Tare را فشار دهید. سپس وزن ترازو صفر می‌شود. بعد از آن دیگر نیاز نیست که وزن ظرف را تصحیح کنید.

پس از آنکه وزن را صفر کردید، می‌توانید ماده مد نظرتان را روی شیشه‌ی ساعت بریزید و وزن کنید. دقت کنید که برای اضافه کردن مواد به ظرف، حتما مواد را از روی آن بردارید.

نکته بسیار ویژه این ترازوها دقت آنها در وزن کردن است. در نظر داشته باشید که گرد و غبار روی این دقت تاثیر می‌گذارد و همیشه باید ترازو بدون گرد و غبار و از جریان هوا به دور باشد.

ترازو پرکاربردترین وسیله در آزمایشگاه شیمی

چند نوع ترازوی حرفهای

ترازوی AND

یکی از بهترین ترازوهای آزمایشگاهی که منطبق بر استانداردهای معتبر جهانی و کیفیت بالای توزین و بدنه ی مقاوم است برند AND است. این ترازوی آزمایشگاهی یک ترازوی جهانی است و به کشورهای جهان صادر می گردد .

حساسیت توزین اهمیت بالایی در صنعت آزمایشگاه‌ها دارد و خرید ترازوی دیجیتال آزمایشگاهی بر اساس حفظ حساسیت تعیین شده در تمام مدت توزین صورت می‌پذیرد، ترازوی AND دارای بهترین قطعات است.به دلیل به کار رفتن پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌ها در این ترازو، توانسته محصول استانداردی را ارایه دهد. ترازوی دیجیتالیAND تنها کارکردش توزین مواد نیست بلکه می تواند با محاسبات دقیق آزمایشگاهی، مثل مقایسه وزن جرمی بر اساس زمان و سنجیدن میزان رطوبت مواد به شما در این صنعت کمک شایانی ارایه دهد.

ترازویSartorius  

کمپانی Sartorius  آلمان یکی دیگر از جاهایی است که به تولید ترازو می پردازد. ۱۴۰ سال تجربه نشان خوبی است که بتوان در کارنامه یک کمپانی موفق مشاهده کرد.

ویژگی ترازوهای دیجیتال و آزمایشگاهی این کمپانی شامل تنوع، کیفیت و دقت بسیار زیاد در اندازه گرفتن است که تا ۰.۱ میکروگرم می‌باشد.

صدراتوزین به عنوان یکی از اصلی‌ترین فروشنده‌های ترازوی سارتریوس، مرجعی مطمئن برای استعلام قیمت این برند است.

محافظت از ترازوهای آزمایشگاهی

بهترین نکته که می‌توان درباره مراقبت از ترازوهای آزمایشگاهی انجام داد، استفاده از دفترچه‌ی راهنمای آن است. شما می‌توانید در دفترچه راهنما تمام اطلاعات مربوط به ترازو را بخوانید. به علاوه می‌توانید درباره حالت‌های مختلف توزین هم اطلاعاتی کسب کنید. مراقبت از دستگاه با شیوه‌ی درست باعث افزایش عمر آن خواهد شد.

گزینه‌های مهم دیگری که در این نگه‌داری مطرح است به شرح زیر است:

سطح قرارگیری ترازوی آزمایشگاهی

اولین نکته‌ای که باید مد نظرتان باشد، این است که ترازو را در سطح مناسبی قرار دهید.این سطح باید کاملا محکم و صاف باشد که دچار لرزش نشود. دلیلی که ترازو نباید بلرزد این است که تکان خوردن و لرزش، دقت اندازه‌گیری ترازو را به شدت تحت‌الشعاع قرار می‌دهد..

دور بودن ترازو از میدان‌های الکتریکی

نکته‌ی مهم دیگر این است که این ترازوها باید از میدان‌های الکتریکی حتما دور باشند. میدان‌های الکتریکی هم مثل سطح ناصاف و متحرک هستند و دقت ترازو را کاهش می‌دهند.

پرهیز از توزین بلافاصله بعد از روشن‌ کردن ترازو

بعد از اینکه ترازو را روشن کردید، بلافاصله مواد را روی آن قرار ندهید و شروع به استفاده از آن نکنید. این کار به شدت دقت و طول عمر ترازوی شما را کم می‌کند. کمی زمان به ترازو بدهید تا آماده شود و بعد از آن استفاده کنید. با این مراقبت‌های ساده می‌توانید از بروز اختلال در این ترازوهای حساس جلوگیری کنید.

تمیزکردن منظم صفحه‌ی توزین

صفحه‌ی توزین ترازو یکی از حساس‌ترین بخش‌های آن است. حتما قبل از اینکه از دستگاه استفاده کنید و بعد از اتمام استفاده صفحه‌اش را تمیز کنید.

دقت در هنگام توزین اسیدها و مواد آسیب‌زا

مواد اسیدی و خورنده و آسیب‌زا یکی از مواردی هستند که باید روی این ترازوها وزن شوند. سعی کنید دقت بالایی به خرج دهید که به ترازو آسیب وارد نکنید.

استفاده از ظرف مناسب برای توزین

نکته‌ی مهم دیگر، ظروفی است که روی ترازو به کار برده می شود. سعی کنید این ظروف غیر پلاستیکی و کوچک باشند.

توجه به دمای ظرف و ماده‌‌ای که قرار است توزین شود

دمای ظروفی که در توزین استفاده می‌شود هم بسیار مهم است. برای جلوگیری از آسیب رساندن به ترازو سعی کنید همیشه این ظروف هم‌دمای اتاق شوند.

استفاده از پنس به‌جای دست

یک نکته‌ی مهم و نهایی که در مورد استفاده از ترازوها وجود دارد. آن هم این است که بجای دست از پنس استفاده کنید..

نتیجه گیری

یکی از ابزارهای مهم آزمایشگاهی ترازوهای دیجیتال هستند. این ترازوها با توجه به ویژگی‌هایی که دارند به انواع مختلفی تقسیم می شوند. مهم‌ترین ویژگی ترازوها که شاخصه‌ی آنهاست، دقت بالا و نداشتن خطا در اندازه‌گیری است. نکات و مواردی وجود دارد که ساده است و با رعایت کردن آنها می‌توانید به خوبی از ترازوهای آزمایشگاهی محافظت کنید. به یاد داشته باشید این ترازوها دفترچه‌هایی دارند که بهترین راهنما از سمت تولید‌کننده است که برای مصرف‌کنندگان نوشته شده است.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید باشد.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *