سه شنبه , ۲۹ ام اسفند ماه سال ۱۴۰۲ ساعت ۸:۱۱ قبل از ظهر به وقت تهران

تدابیر فصل بهار / توصیه های مهم برای حفظ سلامت در فصل بهار

مزاج فصل بهار، معتدل است، برخی افراد فصل بهار را به دلیل بروز بیماری هایی مثل تب ها، بثورات یا جوش، ورم ها و آلرژی ها بهار را در رطوبت و گرمی معتدل می دانند.

https://mag.eravel.com/wp-content/uploads/2018/10/farvardin-eravel-com.jpg

بیماری هایی که در این فصل بروز پیدا می کند به دلیل مزاج بد فصل نیست بلکه به علت باقی ماندن مواد زائد بدن در زمستان و رقیق شدن و به حرکت درآمدن آنها در فصل بهار ایجاد می شود.

اگر بدن نتواند موادزائد را به طور کامل دفع کند، این اخلاط به سوی اندام های ضعیف رفته و باعث تولید امراض شایعی مانند: ( دمل ها، ورم های چرکی، جوش ها، خارش، ورم های حلق، خونریزی بینی، زکام، گرفتگی صدا، سرفه، صرع، سکته ها و بیماری های دیگر می کند.

از اواخر زمستان و شروع تدریجی افزایش دما، کم کم اخلاط داخل بدن هم به هیجان درآمده و حرکت می کنند. گرمای هوا باعث رقیق شدن مواد زائد داخل بدن شده و آنها را به سمت مجاری دفعی مثل پوست می راند.

بروز جوش های پوستی یکی از این تظاهرات است. اگر مواد زائد داخل بدن زیاد باشد و طبیعت مدبره بدن هم فعال باشد؛ عوارضی مثل آلرژی، عطسه، خارش گلو، اسهال و … ایجاد می شود که نباید با شیوه های تهاجمی مثل استفاده از آنتی هیستامین ها و ضد اسهال ها و مخصوصاً کورتون ها با آنها مقابله کنیم.

برای پاکسازی بدن از قدیم مرسوم بوده است که با آمدن فصل بهار، در هر منطقه ای با استفاده از سبزی های مخصوص همان منطقه آش های ساده درست می کردند. همچنین افزودن مقداری آلو، برگ سنا یا فلوس به این آش ها، ایجاد اسهال ضعیفی می کند که به خروج بهتر مواد زائد کمک می کند.

یکی از مسهل های ساده دیگر، استفاده از کمی پودر هلیله سیاه داخل ماست است. سبزی پلو با سبزی هایی مثل غازیاغی و شنگ نیز مفید است. افراد توجه داشته باشند که اگر مبتلا به یبوست هستند، حتماً آن را درمان کنند و بر طبق مزاج خود از ملیناتی مثل خاکشیر و آب گرم ناشتا، انجیر خیسانده در آب، روغن زیتون، روغن بادام شیرین و …. استفاده کنند.

استفاده بی رویه از مسهل ها مانند سنا که به طور عمومی در داروخانه ها یا عطّاری ها تجویز می شود، خطرناک است و باعث می شود که یبوست تشدید شود و فرد وابسته به این داروها شود!

برای جلوگیری از غلظت خون، مصرف روزانه یک لیوان شربت عناب مناسب خواهد بود.

دمنوش نعناع ، شربت سکنجبین، عرق کاسنی، دمنوش اسطوخودوس، شربت آب لیمو، عرق بیدمشک، دمنوش خارمریم، دمنوش میوه فلوس، شربت گلاب و زعفران، دمنوش بابونه، دمنوش بهارنارنج، شربت انار برای فصل بهار بسیار مناسب هستند- در فصل بهار برای افرادی که حرارت در بدنشان زیاد است نوشیدن عرق بید مفید است و برای افرادی که لاغر هستند

نوشیدن عرق یونجه توصیه می شود مصرف گوشت را کاهش دهید و بسیار کم بخورید.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *