پنجشنبه , ۶ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۰۹ بعد از ظهر به وقت تهران

تحلیل الجزیره و بی بی سی از سفر شینزو آبه به ایران:

تحلیل الجزیره از سفر شینزو آبه به ایران:  سفر نخست وزیر ۶۴ ساله هم با هدف میانجی‌گری برای کاهش تنش میان ایران و امریکا و هم یافتن راهی برای تضمین تامین انرژی مورد نیاز ژاپن از طریق ایران برای سالهای آتی، صورت می‌گیرد.

پدر شینزو آبه، شینتارو آبه که در سال ۱۹۸۳ وزیر خارجه ژاپن بود نیز با سفر به تهران در آن زمان سعی کرد بین ایران و عراق در حال جنگ وساطت کند. شینزو آبه آن زمان ۲۸ ساله بود که همراه پدر راهی تهران شد.

حالا به جای عراق، آمریکا حضور دارد و ژاپن از ماه می نتوانسته از ایران نفت بخرد و صنایعش دچار مشکل شده است.

آبه باید بین اولویت‌های ژئوپلتیک ژاپن و نیازهای اقتصادی‌اش توازن برقرار کند و بدین ترتیب سفر به ایران و ملاقات پنجشنبه با رهبر ایران در این راستا تعریف شده است.

تحلیل بی‌بی‌سی از سفر شینزو آبه به تهران: کارشناسان عقیده دارند سفر میانجی‌گرایانه آبه به تهران بیشتر به دلایل داخلی اهمیت دارد و چهره‌ای مثبت و بین‌المللی برای نخست وزیر ایجاد کرده تا رای دهندگان بیشتری داخل ژاپن به وی گرایش پیدا کنند.

در نودمین سالگرد تاسیس روابط دیپلماتیک ایران و ژاپن،سفر آبه به ایران بعد از سفر ترامپ به توکیو صورت می‌گیرد و دیروزنیز ترامپ و آبه تلفنی با هم صحبت کردند.

بدین ترتیب امید است تا نخست وزیر ژاپن بتواند کانالی دیپلماتیک ورای تنش افزایش یافته میان تهران و واشنگتن برقرار سازد.

هرچند طرف ژاپنی در دعوای آمریکا و ایران حضور نیافته، اما به دلیل قطع واردات نفت از ایران دچار مشکل شده است.

به گفته پروفسور جف کینگستون، مدیر مطالعات آسیایی دانشگاه تمپل،ژاپن از برجام حمایت کرده و از اینکه ترامپ از برجام بیرون رفته، خوشحال نیست،چراکه افزایش تنش قیمت نفت را بالا برده است.

به گفته رابرت دوجاریک استاد مطالعات آسیایی در توکیو غرب به شینزو آبه به عنوان میانجی خوب می‌نگرد اما تهران او را ۱۰۰درصد بی طرف نمی‌داند.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *