جمعه , ۷ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۱:۵۹ بعد از ظهر به وقت تهران

تبرئه یک اعدامی بعد از گذشت ۱۹ سال

مردی که متهم است نوزده سال قبل پسرخردسالی را مورد آزارواذیت قرارداده و به اعدام محکوم شده بود، پس از رسیدگی دوباره به پرونده‌اش، تبرئه و آزاد شد.

تبرئه یک اعدامی بعد از گذشت 19 سال

به گزارش خبرنگار جنایی جام‌جم، یکی از روزهای تابستان سال ۱۳۸۰ پسر پنج ساله‌ای گریان و پریشان وارد خانه‌شان در یکی از محله‌های غرب تهران شد. او آرام و قرار نداشت. خانواده‌اش بعد از صحبت با پسر‌بچه متوجه شدند که او از سوی فردی به یکی از بوستان‌های غرب تهران منتقل شده تا خرگوش ببیند، اما قربانی نیت شیطانی او شده بود.
بعد از فاش شدن این ماجرا، پرونده‌ای در دادسرای وقت تهران تشکیل شد و تحقیقات پلیس تهران برای دستگیری مرد آزارگر آغاز شد.
متهم متواری تحت تعقیب پلیس بود تا این‌که چند ماه بعد در یکی از شهرستان‌های کشور بازداشت شد. او در تحقیقات اولیه اعتراف کرد که کودک را مورد آزار و اذیت قرار داده است، اما در جریان تحقیقات قضایی منکر جرایم خود شد و ادعا کرد که در این ماجرا نقشی نداشته و پسر خردسال دروغ می‌گوید. در ادامه پرونده او برای محاکمه به دادگاه وقت ارسال شد. او در جریان محاکمه نیز منکر جرم سیاه خود شد و خود را بیگناه دانست. این در حالی بود که تا زمان صدور رای دادگاه، متهم توانست با سپردن وثیقه از زندان آزاد شود. بعد از آن هم به یکباره ناپدید شد و خبری از وی نبود تا این‌که قضات دادگاه او را گناهکار شناختند و به اعدام در ملأ‌عام محکوم کردند. در حالی که متهم گریخته بود، این حکم به تایید دیوان‌عالی کشور رسید. پلیس در تلاش برای دستگیری اعدامی فراری بود تا این‌که با گذشت ۱۸ سال از این ماجرا، سال گذشته ماموران رد او را یافتند. تحقیقات نشان داد، متهم ازدواج کرده و صاحب فرزندی خردسال است و اطراف تهران زندگی می‌کند و با خودروی نیسان اقدام به باربری می‌کند. با شناسایی مخفیگاه مرد اعدامی، سرانجام او بازداشت شد. این مرد در جریان تحقیقات در اجرای احکام منکر جرم سیاه خود شد و بعد از آن با صدور قرار بازداشت روانه زندان رجایی‌شهر کرج شد تا حکم اعدام وی در زندان اجرا شود. مرد زندانی چند ماه بعد از بازداشت به رأی دادگاه اعتراض کرد و خواستار اعاده دادرسی شد که با قبول درخواستش، پرونده به دیوان‌عالی کشور ارسال شد. این‌بار قضات دیوان بعد از بررسی پرونده وی اعلام نظر کردند که باید دوباره به پرونده او در شعبه‌ای هم عرض رسیدگی شود، بنابراین مرد زندانی چندی پیش به دادگاه کیفری یک استان تهران منتقل شد و این بار هم منکر آزار و اذیت پسرجوانی شد که در خردسالی مورد آزار و اذیت قرار گرفته بود. متهم در دفاع از خود گفت: من او را در زمان کودکی‌اش ندیدم. آن زمان هم که بازداشت شدم به دروغ و از روی ترس اعتراف کردم، اما بعد که فهمیدم چه مجازات سختی در انتظارم است حقیقت را گفتم. نوزده سال قبل چون می‌دانستم اگر بمانم اعدام می‌شوم، فرار کردم.
بعد از آن، پسر جوان که در زمان کودکی مورد آزار و اذیت قرار گرفته بود، گفته‌های جدیدی را مطرح کرد و گفت که گمان می‌کنم این مرد را همان موقع اشتباهی شناسایی کرده‌ام و او بیگناه است. نمی‌خواهم فردی بیگناه اعدام شود و او را می‌بخشم و از شکایت خود صرف‌نظر می‌کنم.
در ادامه با توجه به گذشت شاکی و انکار متهم، او از سوی قضات بیگناه شناخته شد. بنابراین با هماهنگی قضایی در شعبه اول اجرای احکام دادسرای جنایی تهران، متهم تبرئه شده از زندان رجایی‌شهر کرج آزاد شد و نزد خانواده‌ا ش بازگشت.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *