پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۹:۵۵ بعد از ظهر به وقت تهران

تاثیر مصرف گوجه فرنگی در کاهش ابتلا به سرطان پوست

گوجه فرنگی دارای آنتی اکسیدان هایی مانند لیکوپن و ویتامین C می باشد، که می توانند به کاهش التهاب و خطر بیماری قلبی عروقی کمک کنند.

  اخبارپزشکی,خبرهای  پزشکی,کاهش سرطان پوست با گوجه

کاهش ابتلا به سرطان پوست

نتیجه مطالعه ای جدید که در دانشگاه ایالتی اوهایو انجام شد، یکی دیگر از مزایای سلامت لیکوپن و دیگر مواد مغذی موجود در گوجه فرنگی ها که ممکن است انسان از آن بهره‌مند شود را نشان داده است.

گوجه فرنگی سرشار از مواد مغذی ضروری مورد نیاز بدن انسان است، و افزون بر این، آنتی اکسیدان هایی مانند لیکوپن و ویتامین C که می توانند به کاهش التهاب و خطر بیماری قلبی عروقی کمک کنند، در آن وجود دارند. گوجه فرنگی در غذاهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد و نکته جالب توجه درباره آن این است که به شکل پخته می تواند مفیدتر از حالت خام باشد.

 

به گزارش عصر ایران به نقل از “ام اس ان”، نتیجه مطالعه ای جدید که در دانشگاه ایالتی اوهایو انجام شد، یکی دیگر از مزایای سلامت لیکوپن و دیگر مواد مغذی موجود در گوجه فرنگی ها که ممکن است انسان از آن بهره‌مند شود را نشان داده است: کاهش احتمال ابتلا به سرطان پوست.

 

سرطان پوست که یکی از شایع ترین و مرگبارترین انواع سرطان محسوب می شود، در صورت تشخیص زودهنگام می تواند قابل درمان باشد و این مطالعه جدید نشان می دهد ممکن است حتی به واسطه مصرف روزانه گوجه فرنگی قابل پیشگیری باشد.

 

پژوهشگران دانشگاه اوهایو یک رژیم غذایی مبتنی بر پودر گوجه فرنگی را برای یک دسته از موش های نر و یک دارونما را برای گروه دیگری از موش ها به مدت هشت ماه اعمال کردند، در شرایطی که هر دو گروه در برابر نور فرابنفش قرار می گرفتند. گروهی که پودر گوجه فرنگی را دریافت می کرد، کاهش ۵۰ درصدی توسعه تومور سرطان پوست طی دوره مطالعه را در مقایسه با گروهی که پودر گوجه فرنگی دریافت نمی کرد را نشان داد.

 

در میان گروهی که با پودر گوجه فرنگی تغذیه می شدند نیز آنهایی که پودر گوجه فرنگی تنجرین، بالاترین میزان لیکوپن را دارا است، را دریافت کرده بودند، رشد کمتر تومور نسبت به تمام گروه های مورد آزمایش را نشان دادند.

 

به گفته پژوهشگران، لیکوپن، کاروتنوئید اصلی در گوجه فرنگی محسوب می شود و نشان داده است کارآمدترین آنتی اکسیدان در این رنگدانه ها است. با این وجود، زمانی که لیکوپن به دست آمده از یک غذای کامل (گوجه فرنگی) با یک نمونه مکمل سنتزی مقایسه می شود، به نظر می رسد گوجه فرنگی کارایی بیشتری در پیشگیری از قرمزی پس از قرار گرفتن در معرض نور فرابنفش دارد و از این رو، ترکیبات دیگر موجود در گوجه فرنگی نیز ممکن است در این زمینه نقش داشته باشند.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *