سه شنبه , ۲۹ ام اسفند ماه سال ۱۴۰۲ ساعت ۵:۳۶ قبل از ظهر به وقت تهران

تاثیر مخرب استرس روانی بر قلب زنان/ زنان آسیب پذیر تر از مردان!

یافته های جدید دانشمندان نشان می دهد که قلب زنان در برابر استرس های روانی به مراتب آسیب پذیر تر از مردان است.

استرس روانی بر روی عروق خونی تاثیر گذار بوده و قلب زنان به مراتب آسیب پذیر تر از مردان است.

تاثیر مخرب استرس روانی بر قلب زنان/ زنان آسیب پذیر تر از مردان!

مهر : مطالعه جدید نشان می دهد استرس روانی می تواند بر روی عروق خونی تاثیر داشته و زنان مبتلا به بیماری قلبی به مراتب آسیب پذیرتر هستند.

در مطالعه قبلی مشخص شده بود که در مقایسه با مردان، زنان مبتلا به بیماری قلبی در واکنش به استرس روانی بیشتر دچار «ایسکمی میوکارد» یا سکته قلبی می شوند.

ایسکمی میوکارد به کاهش جریان خون به قلب اشاره دارد و می تواند موجب افزایش ریسک عوارض مرگبار قلبی شود.

در مطالعه جدید، محققان علت این پدیده را تشخیص دادند: تحت شرایط استرس روانشناختی، زنان بیش از مردان دچار تنگ شدن عروق خونی می شوند.

به گفته محققان هیچ راه واحدی برای مقابله با استرس وجود ندارد. به عنوان مثال برای برخی افراد پیاده روی روزانه موثر است و برای برخی تکنیک های ریلکسیشن می تواند کافی باشد. برخی دیگر هم باید به پزشک متخصص مراجعه نمایند.

این مطالعه شامل ۶۷۸ فرد مبتلا به بیماری عروق کرونر بود. این بیماری به معنای تشکیل پلاک های در عروق بزرگ تر است که گاهی اوقات موجب بروز علائمی نظیر درد قفسه سینه و تنگی نفس می شود. حتی در صورت انسداد کامل عروق، می تواند منجر به حمله قلبی شود.

هر یک از این شرکت کنندگان تحت تست استرس روانی قرار گرفتند و محققان از تصویربرداری قلب برای مشاهده احتمال بروز ایسکمی میوکارد استفاده کردند.

در مجموع ۱۵ درصد تمامی بیماران تحت مطالعه دچار ایسکمی میوکارد ناشی از استرس شدند اما دلیل بروز آن در بین زنان و مردان متفاوت بود.

دکتر ویولا واکارینو، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه اموری آمریکا، در این باره می گوید: «در زنان عمدتا علت بروز ایسکمی میوکارد تنگ شدن عروق خونی کوچک بود، اما در مردان عمدتا ناشی از افزایش فشارخون و ضربان قلب است که موجب افزایش بار کاری قلب می شود.»

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *