پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۱:۱۲ بعد از ظهر به وقت تهران

تاثیرات منفی سوسیس و پیتزا بر کبد را بدانید

www.dustaan.com-tasir-kalbas-bar-kabedمجله انلاین دوستان : شاید شما هم این را از بعضی شنیده باشید که می‌گویند کبدشان چرب شده است. فکر می‌کنید علت این قضیه چیست؟ علت اصلی بروز کبد چرب ناشناخته‌است، ولی تعدادی از بیماری‌ها به عنوان علل زمینه‌ای شناخته شده‌اند. هفتاد درصد بیماران مبتلا به کبد چرب چاق هستند.

دیابت و بالا بودن چربی‌های خون نیز از علل زمینه‌ای آن است. عوامل مختلفی که باعث تغییر متابولیسم در بدن می‌شوند، مثل کاهش ناگهانی وزن، سوء تغذیه، تغذیه وریدی و گرسنگی هم می‌توانند علت این مشکل باشند.

انجام بعضی از جراحی‌های شکم شامل برداشتن کیسه صفرا، برداشتن قسمتی از روده یا معده، جراحی روی لوزالمعده و مصرف بعضی از داروهای خاص شامل هورمون استروژن، کورتون (استروئیدها)، آمیودارون، تاموکسی فن، والپروات سدیم نیز از علل زمینه ساز کبد چرب هستند. در کودکان اختلالات مادرزادی شامل سوء جذب چربی‌ها، سیستیک فیبروزیس وبیماری ویلسون هم با کبد چرب همراه هستند.

به طور کلی می‌توان عوامل ایجاد این بیماری را چنین بیان کرد: رژیم غذایی نادرست، استرس درونی و نهفته، مصرف دارو بیش از حد معمول، مصرف لووستاتین‌ها و غذاهای فست فود مانند سوسیس، کالباس، سس، پیتزا و…

فکر نکنید شما از این بیماری در امانید. اکثر مبتلایان دارای علامت نیستند، اما گاهی فرد از درد شکم در ناحیه کبد احساس درد و پری کرده و به ندرت احساس ناراحتی در قسمت فوقانی و راست شکم و خستگی وجود دارد. گاهی هم به دنبال بررسی‌های اتفاقی آزمایشگاهی (مانند بررسی‌های استخدامی) کشف می‌شود.

در آزمایشات معمولا، آنزیم‌های کبدی افزایش یافته‌اند و در صورت شک به این اختلال اقدامهای بعدی برای کشف علت زمینه‌ای و بررسی سایر علل بیماری کبدی ضروری است. آزمایش‌های لازم برای قند و چربی‌های خون و همچنین برای ویروس‌های هپاتیت ضروری است. معمـــــولا با سونو گرافی، تجمع چربی در کبد نشان داده می‌شود.

اگر تمامی راه‌های منتهی به تشخیص میسر نباشد ونیز گاهی برای اثبات تشخیص، نمونه برداری از کبد و مطالعه میکروسکوپی بر روی آن لازم است، ولی گاهی نمونه برداری انجام نمی‌شود و بیمار به مدت ۶ماه تا یک سال از نزدیک زیر نظر گرفته می‌شود تا طبیعی شدن آنزیم‌های کبدی به دنبال درمان اختلالات زمینه ساز اثبات شود. برای درمان و بهبود کبد چرب باید اختلالات زمینه ای درمان شوند. در حال حاضر درمان بر روی مهار مشکلات طبی و اختلالاتی که زمینه ساز کبد چرب هستند، متمرکز است. داروهای جدید مختلفی مانند متفورمین برای درمان کبد چرب عرضه شده‌اند که تاثیر قطعی آنها ثابت نشده‌است.

ورزش روزانه و مصرف مرتب میوه و سبزیجات اثرات مفیدی بر روی این بیماری دارند. کاهش تدریجی وزن در افراد چاق لازم و مفید است، ولی کاهش ناگهانی وزن، این اختلال را تشدید می‌کند. در کبد چرب مقاومت به انسولین شایع بوده وداروهایی که مقاومت به انسولین را درمان می‌کنند مانند: متفورمین موجب بهبود آنزیم‌های کبدی می‌شوند. ویتامین ای با دوز ۴۰۰میلی گرم در روز باعث کاهش آسیب به سلول‌های کبدی و بهبود آنزیم‌های کبدی می‌شود، ولی چون با خطر افزایش بیماری‌های قلبی همراه است، مصرف دراز مدت آن توصیه نمی‌شود.

یادتان باشد کبد چرب در مراحل اولیه برگشت پذیر است اما اگر به آن بی توجهی شود ممکن است به سیروز و نارسایی کبد بینجامد. بنابر این بهترین روش برای مقابله با آن کم کردن تدریجی وزن با ورزش و اصلاح رژیم غذایی است.//سلامت

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *