فاطمه پاقلعه‌نژاد- بهروز سلطانی؛ او با قد رشید و استایل معروفش در آن پرسپولیس رویایی دهه ۶۰ پروین یکی از محبوب ها بود. البته اگر وحید قلیچ می گذاشت. خود قلیچ می گفت این گلر محجوب را خیلی اذیتش می کرده و حتی در بعضی تمرین ها شوخی، شوخی مصدومش می کرده تا خودش فیکس بازی کند اما به هر حال در سال های پایانی فوتبال ناصر حجازی در استقلال و در روزهای آغازین اوج گیری گلر ابرستاره ای به نام احمدرضا عابدزاده، ستاره اقبال دوره ای هم روی دوش بهروز سلطانی نشسته بوده و هم ملی پوش شده و هم با پرسپولیس پروین، کم افتخار نداشته است. او حالا در سال های بعد از فوتبالش توصیه هایی دارد برای گلرهای نسل های بعد از او. بیش از هم برای مهدی رحمتی توصیه ای دارد. مهدی که انگار کم کم به روزهای پایانی فوتبالش می رسد. مهدی که در سه چهارسال هر روز بیش از قبل از آن روزهای شکوه فاصله گرفته است. ابتدا تیم ملی و حالا روزهای تلخ استقلال!

 

*بهترین دروازه بان ایران چه کسی است؟

در کل ایران به اندازه انگشتان دست هم دروازه‌بان نداریم. چون مشکل جذب دروازه‌بان داریم و استادهای خوب دروازه‌بانی کم داریم. ما باید کلاس های دروازه بانی داشته باشیم که نداریم. از دروازه‌بان‌های درجه دو و سه خارج از کشور در تیم هایمان استفاده می کنیم. بهترین دروازه‌بان ما الان آقای بیرانوند است. آقای حسینی هم بسیار بسیار دروازه‌بان خوبی هستند. آقای اخباری، منتظری، لک دروازه‌بان های خوبی هستند  ولی در نهایت به ده نفر هم نمی رسند. در کشوری که تیم های پایه داریم، لیگ دسته یک داریم، لیگ برتر داریم این تعداد دروازه بان باعث تاسف است. من بازی ها را هم می بینیم اینها هم که در دروازه می ایستند خیلی اشکال دارند. وقتی هم عنوان می کنم ناراحت می شوند. از آقای بیرانوند هم چند انتقاد کردم، بازی آخرش هم در مقابل استقلال خیلی عملکرد خوبی داشت. ما باید حتما کلاس های دروازه بانی بگذاریم. جوان ها را تشویق کنیم که در این رشته بیایند. استادهایی که باید به اینها درس بدهند خیلی کم داریم.

*شاید یک دلیلش این باشد که برای دروازه بانی خیلی رغبت وجود ندارد و همه دوست دارند فوروارد باشند و گل بزنند.

این طبیعی است. چون وقتی گل می زنی اسمت بیشتر روی بورس است و جذابیت خودش را دارد. دروازه بانی حرکات انفجاری دارد، فشار زیادی روی دروازه بان است و ضربه می خورد. حتما باید فیزیک و اندام خوبی داشته باشد. هافبک یا دفاع یا فوروارد نیاز به فیزیک خاصی ندارد. ولی کسی که در دروازه می ایستد حتما باید فیزیک لازم بدنی را داشته باشد و حتما باید قدرت داشته باشد ولی من خیلی شاگردهای خوبی دارم. استقبال خوبی می شود ولی این نیاز به این دارد که حمایت شود. اسپانسر حمایت کند، فدراسیون، تربیت بدنی شهرستان ها باید حمایت کنند اگر این اتفاق بیفتد من فکر می کنم نتیجه می گیریم.

*در بازی های مقدماتی جام جهانی بیرانوند عملکرد خیلی خوبی داشت ولی زمانی که جلال حسینی مصدوم شد بیرانوند هم گل خورد و بعضی گفتند کلین شیت های او به خاطر جلال حسینی بوده است.

اصلا ردخور ندارد که دفاع پرسپولیس بسیار عالی است. و این از استرس دروازه بان کم می کند. جلال حسینی بازیکن بسیار عاقل و دانایی است و من خیلی قبولش دارم. ولی جواب سوال شما نه است. من هم دروازه بان پرسپولیس بودم و هم تیم ملی. دروازه بانی پرسپولیس خیلی سخت تر است. استرس خیلی بیشتر است. زمانی که من در دروازه پرسپولیس می ایستادم استرس برایم خیلی بیشتر از دروازه تیم ملی بود. تیم ملی بیرون هستی و وقتی هم از خارج می آیی مردم کمتر با تو درباره تیم ملی صحبت می کنند، ولی در پرسپولیس اگر یک گل بدی می خوردم در کوچه و بازار و به هر عنوانی حتی به خانواده ام هم شکایت می کردند و همه تیم ها هم وقتی روبه روی پرسپولیس قرار می گیرند با قدرت صددرصد جلو می آیند. من فکر می کنم بیرانوند دروازه بان خوبی است و آینده خوبی هم می تواند داشته باشد برایش آرزوی موفقیت می کنم.

*در استقلال هم سیدمهدی رحمتی و سیدحسین حسینی را دارند. یکی تجربه زیادی دارد و دیگری جوان است و انگیزه بیشتری دارد. در حال حاضر کدام بیشتر می تواند برای استقلال الان مثمرثمر باشد.

اصلا بحثی روی این نیست که آقای حسینی جوان است و آقای رحمتی دروازه بان خیلی خوبی بوده است. اما بحث سن مطرح است هرسالی که می گذرد دروازه بان باید بیشتر تمرین کند. از لحاظ فیزیک و بدن آقای حسینی الان یکی از بهترین هاست. رحمتی هم اگر می خواهد راحت خداحافظی کند باید در اوج خداحافظی کند. از دوستان خوب من است و به او هم ارادت دارم اما من حقیقت را می گویم. چون چند بازی اخیر هم که از او دیدم ایشان در توپ گرفتن ضعف داشتند. در سن بالا بدن جواب نمی دهد، ترس به وجود می آید و از لحاظ بدنی ضعف به وجود می آید. من فکر می کنم الان آقای حسینی خیلی بالاتر از آقای رحمتی است. آقای حسینی فکر می کنم به جام جهانی برود. اگر آقای کی روش ایشان را به تیم ملی دعوت کند، احساسم این است که با آقای بیرانوند می تواند رقابت کند.

*بهترین دروازه بان جهان چه کسی است؟

بوفون است. گلر رئال خیلی خوب است. در اروپا دروازه بان های خیلی خوبی داریم چون اینها از پایه شروع کردند. اینجا دروازه بان یک باره از امید می آید و بعد راحت به تیم ملی می آیند؛ خیلی زود می آیند و خیلی زود هم می روند و این خودش به تیم ملی صدمه می زند. در فوتبال دروازه بان باید چند سال بماند. آقای حقیقی خیلی زود آمد خیلی زود هم رفت.

*یا سوشا مکانی.

سوشا دروازه بان خوبی است. شاگرد من بوده و من با او کار کردم. بسیار دروازه بان خوبی است ولی به حاشیه رفت و سراغ مسائلی رفت که باید رعایت می کرد، رعایت نکرد. می توانست یکی از دروازه بان های خوب حال حاضر هم باشد.

*گلایه هایی وجود داشت که چرا بازیکنان پرسپولیس در تشییع ابراهیم آشتیانی نبودند.

بازیکن های الان طرز تفکر خاصی دارند ما نمی توانیم به اینها اجبار کنیم. یا تمرین دارند یا خسته اند، زمان کم دارند. معمولا از ساعت دو بعدازظهر تا شب درگیر تمرین و رفت و آمد و … هستند. با اکثرشان من صحبت کردم. پیشکسوت ها وظیفه شان را انجام دادند. آقای آشتیانی از بهترین های ما بودند من فکر می کنم از بازیکنان جدید نباید انتظار داشت. البته باید پیگیری کرد و از مربی حتی خواهش کرد که بازیکن ها در این مراسم ها باشند.

*این رابطه با پیشکسوتان باشگاه باید حفظ شود.

قطعا این رابطه باید حفظ شود و این وظیفه ما است. هر کدام از جوان ها هم باید بیایند. حضور داشته باشند. بالاخره این چرخ فلک است و برای همه پیش خواهد آمد. بازیکنان جدید هم بعضی هایشان بازیکن تیم ملی هم هستند ولی بهتر است در این مراسم ها بیایند.