سه شنبه , ۲۹ ام اسفند ماه سال ۱۴۰۲ ساعت ۱:۰۱ بعد از ظهر به وقت تهران

بهترین آنتی بیوتیک‌ های طبیعی بدن برای فصل سرما!

فصل خزان که از راه می‌رسد، سرماخوردگی و بیماری‌های ناشی از تغییر فصل، خیلی‌ها را بد حال میکند.

https://pamuh.com/wp-content/uploads/2017/12/3dp_3dppills_lotsofpills-e1447282921327.jpg

تغییر مزاج بدن در فصل پاییز موضوع مهمی است که باید به آن توجه کرد. با توجه به فرا رسیدن فصل پاییز و تغییرات جوی آب و هوا، مزاج بدن نیز از گرمی به سردی تغییر پیدا می‌کند، این حالت بیشتر صبح‌ها اتفاق می‌افتد از این رو افراد برای اینکه در این فصل کمتر به سرماخوردگی و آنفلوانزا دچار شوند باید با استفاده از دمنوش ها، میوه‌ها و سبزی‌ها سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنند.

گزارش امروز، شما را با بهترین آنتی بیوتیک‌های طبیعی برای نبرد با بیماری‌های فصلی آشنا می‌کند. با ما همراه باشید.

داستان ویتامین‌ها

ویتامین‌های A.، C.، D. ۳ و E. نقشی مؤثر در افزایش مقاومت بدن در برابر انواع بیماری‌ها دارند و در این بین ویتامین C. تأثیری چشمگیر در تقویت سیستم ایمنی (دفاعی) بدن دارد. این ویتامین از ابتلای افراد به سرماخوردگی و انواع عفونت جلوگیری می‌کند.

مصرف میوه‌هایی مانند سیب، پرتقال، هندوانه، کیوی، گریپ فروت، لیمو شیرین و نوشیدن روزانه سه لیوان شربت آب لیموترش تازه با عسل به علت داشتن ویتامین C. فراوان، با تقویت سیستم ایمنی بدن در پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی و درمان آن مؤثر هستند.

مصرف سبزی‌هایی مانند اسفناج، گوجه‌فرنگی، کلم بروکلی و شلغم به علت فراوانی ویتامین C، در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است. شلغم خام همراه با عسل یا پخته شده خاصیت آنتی بیوتیک دارد، همچنین استفاده از پیاز خام یا پخته شده و سوزاندن آن تأثیری چشمگیر در رفع عفونت‌های بدنو سرماخوردگی دارد. سیر به علت داشتن موادی به نام آلیسین و سولفور خاصیت ضد میکروبی دارد؛ استفاده از این گیاه باکتری استافیلوکوک را از بین برده و به درمان سرماخوردگی و آنفلوانزا کمک می‌کند.

از آش تا زرد چوبه

مصرف آش عدس برای مبتلایان به سرماخوردگی و افراد ضعیف بسیار مناسب است؛ افراد برای تهیه این آش باید برنج نیم‌دانه، عدس و پیاز را با هم بپزند و موقع استفاده از آش، پودر فلفل قرمز را به آن اضافه کنند. پودر زردچوبه خاصیت ضد التهابی و باکتریایی دارد بنابراین مصرف این ادویه به مقابله بدن در برابر انواع میکروب‌ها کمک کرده و سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت می‌کند. هم چنین عسل که ماسک عالی برای بهداشت پوست است، در فصل پاییز فراموش نشود.

عسل حاوی ماده‌ای به نام پلی‌فنول است و زنجبیل هم مانند یک آنتی‌بیوتیک طبیعی عمل می‌کند از این رو ترکیب عسل و زنجبیل عفونت‌های دستگاه تنفسی و گوارشی را از بین می‌برد. برای تهیه این مخلوط باید یک چهارم قاشق غذاخوری پودر زنجبیل و یک قاشق مرباخوری عسل را در یک لیوان آب جوش بریزند و این محلول را روزانه سه لیوان میل کنند.

بخوری مؤثر برای پاکسازی سینوس‌ها

بخور ترکیب آویشن شیرازی، پونه کوهی، نعناع، تخم گشنیز و اکالیپتوس را در پاکسازی سینوس‌ها، درمان سرما خوردگی، سردرد، تنگی نفس و آسم و ضد عفونی کردن محیط خانه اثرگذار است و مقدار مساوی از هر یک از این گیاهان را داخل قابلمه بریزید سپس ۲ لیتر آب به آن‌ها اضافه کنید، در قابلمه را گذاشته و پنج تا ۱۰ دقیقه آن‌ها را بجوشانید، سپس به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه زیر چادر یا پتو بخور دهید.

مؤثرترین دمنوش‌های تقویت کننده سیستم ایمنی بدن

دمنوش‌هایی مانند آویشن شیرازی، مرزنجوش، پونه‌کوهی، نعناع، جینسینگ، اکیناسه (سرخارگل)، گل پنیرک، ختمی و زوفا، بارهنگ، قدومه شیرازی، اسطو خودوس، بابونه، چای سبز، سفید و کوهی، کاکوتی و عناب از جمله دمنوش‌های مناسب برای تقویت سیستم ایمنی بدن هستند، نوشیدن این دمنوش‌ها از ابتلای افراد به سرماخوردگی پیشگیری و به درمان این عارضه کمک می‌کند.

نوشیدن دمنوش ترکیب آویشن شیرازی، پونه کوهی، گل پنیرک، گل ختمی، اسطوخودوس، بارهنگ و عناب نقشی مؤثر در بهبود سرماخوردگی و آنفلوانزا، رفع عفونت سینوس‌ها (سینوزیت) و معده، سرفه و خارج کردن خلط از ریه‌ها دارد. برای این منظور باید ۳۰ گرم آویشن شیرازی را با ۱۰ گرم از هر یک از این گیاهان و هفت عدد عناب داخل قوری ریخته و پس از اضافه کردن آب‌جوش به آن صبر کنند تا دمنوش به خوبی دَم بکشد. هنگام مصرف دمنوش، عسل به آن اضافه کنید، این دَم کرده را می‌توان روزانه چهار تا پنج لیوان میل کرد.

مصرف همزمان گیاهان دارویی با دارو‌های آرام بخش شیمیایی، خواب آور، ضد فشار خون و افسردگی ممنوع است، زیرا این گیاهان ممکن است اثربخشی دارو‌های شیمیایی را افزایش دهند؛ بنابراین باید بین استفاده از گیاهان دارویی و مصرف دارو‌های شیمیایی ۲ تا سه ساعت فاصله باشد.

افرادی که شیمی درمانی می‌شوند، مبتلایان به هپاتیت و نارسایی‌های قلبی و اشخاصی که انسولین تزریق می‌کنند باید گیاهان دارویی را تحت نظر پزشک استفاده کنند، کودکان زیر سه سال و کهنسالان نیز بهتر است قبل از مصرف این گیاهان با متخصص طب سنتی مشورت کنند.

 

/منبع : روزیاتو

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *