سه شنبه , ۲۹ ام اسفند ماه سال ۱۴۰۲ ساعت ۱:۴۵ بعد از ظهر به وقت تهران

بنزین ۱۵۰۰ تومان می شود؟

همزمان با ارایه لایحه بودجه و بررسی آن در مجلس یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه دولت به دنبال افزایش قیمت حامل های انرژی است؛ افزود: تصویب تبصره ۱۸ لایحه بودجه به منزله چک سفید امضای مجلس برای دولت در این زمینه می باشد.

زمزمه‌های بنزین 1500 تومانی

بنزین ۱۵۰۰ تومان می شود؟

به گزارش فارس، حمیدرضا حاجی‌بابایی در مورد تبصره ۱۸ لایحه مبنی بر اینکه صد درصد مابه‌التفاوت منابع حاصل از قیمت حامل‌های انرژی در سال ۹۷ نسبت به ابتدای سال ۹۶ به حساب خاصی نزد خزانه واریز شود، اظهار داشت: به نظر می‌رسد دولت به دنبال افزایش نرخ حامل‌های انرژی بوده و با این تبصره به دنبال مجوز قانونی برای انجام این کار است.
این نماینده مجلس تأکید کرد: تصویب این تبصره به معنای چک سفید امضای مجلس به دولت خواهد بود و عملاً دست دولت را برای هرگونه افزایش حامل‌های انرژی باز می‌گذارد.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا امکان افزایش حامل‌های انرژی در سال جاری نیز وجود دارد، گفت: تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۹۶ نیز این امکان را برای دولت فراهم می‌کند، درعین‌حال عبارات استفاده‌ شده در تبصره ۱۸ لایحه سناریوی افزایش این حامل‌ها در سال جاری را نیز قوت می‌بخشد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: قانون هدفمندی یارانه‌ها ۹ حامل انرژی مانند بنزین، آب، گاز، نفت و گاز، نفت کوره، خوراک پتروشیمی، نفت سفید، CNG و برق با تصویب این مجوز افزایش خواهند یافت و آن‌طور که پیش‌بینی شده، در مسیر تولید و اشتغال به خدمت گرفته خواهد شد.
بنزین ۱۵۰۰ تومانی؟
در همین حال یکی از مدیران سازمان برنامه و بودجه با تایید به موضوع افزایش قیمت حامل‌های انرژی به ۱۵۰۰ و ۴۰۰ تومان از ذکر جزییات بیشتر خودداری و می‌گوید: « موضوع افزایش قیمت بنزین و گازوییل در دولت نهایی شده است و قصد بر آن است که از ابتدای دی ماه سال جاری اجرایی شود.» .به گزارش اعتماد؛ وی ادامه می‌دهد: «این روال با تایید و مجوزی که پیش از این دولت از مجلسی‌ها کسب کرده است انجام خواهد شد.» این مدیر دولتی هر چند که اشاره بیشتری به جزییات افزایش قیمت بنزین برای بنزین معمولی و سوپر نمی‌کند. اما به نظر می‌رسد با توجه به قیمت هزینه‌های دولت باید از محل هدفمند کردن یارانه‌ها که که برای بودجه در نظرگرفته است قیمت بنزین معمولی به ۱۲۰۰ تومان و بنزین سوپر به ۱۵۰۰ تومان برسد و در این راستا قیمت گازوییل نیز به ۴۰۰ تومان برسد، که افزایشی تقریبا ۲۵ درصدی برای هر یک از این حامل‌ها منظور شده است.
تایید تلویحی گران شدن بنزین توسط دولت
گفتنی است،محمد باقر نوبخت درخصوص بحث افزایش قیمت بنزین تصریح کرد: دولت و سازمان برنامه و بودجه این مسوولیت را برای خود قائل است که هر حکمی را که از مجلس دریافت کند و ظرفیت قانونی داشته باشد، استفاده خواهد کرد. نوبخت دیروز در نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر تغییر قیمت بنزین در سال آینده، به مجوز ۴٨ هزار میلیارد تومانی برای درآمدزایی از محل اصلاح قیمت حامل های انرژی در بودجه امسال و سال های قبل اشاره کرد و گفت: دولت در این باره چند سال است که اقدام نکرده و درآمدها از این محل حدود ٣٣ هزار میلیارد تومان بوده است و برای افزایش قیمت بنزین فعلی برنامه‌ای مشخص نیست.

تکلیف بنزین در مجلس مشخص می‌شود
محمد کردبچه، مشاور رییس سازمان برنامه و بودجه نیز در مورد میزان افزایش قیمت بنزین گفت: «هنوز مشخص نیست که بنزین گران خواهد شد. در تبصره ۱۸ لایحه بودجه ۱۳۹۷ که درجهت ایجاد اشتغال و رفع مشکل بیکاری است، اعدادی آورده شده که تنها نظرات دولت است. مانند تبصره ۱۴ این لایحه که مبحث مرتبط با یارانه‌ها است. اگر مجلس در این تبصره‌ها تغییراتی ایجاد کند، آن‌گاه دولت از سناریوهای خود برای افزایش درآمدها یا کاهش هزینه‌هایش باید استفاده کند.» وی افزود: «هر تغییری که در لایحه بودجه صورت گیرد، اعداد و ارقام بودجه را عوض می‌کند و افزایش قیمت حامل‌های انرژی و بنزین نیز در این رابطه تغییر خواهند کرد. از نظر من زمانی می‌توان به شکل دقیق از افزایش و میزان تغییر قیمت بنزین صحبت کرد که نظر نهایی مجلس آماده شود. مهم‌ترین بخش این بررسی‌ها نیز تبصره‌های ۱۸ و ۱۴ هستند که می‌تواند به طور کلی مسیر اقتصاد برای سال آینده را مشخص کند.»

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *