پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۵:۱۷ بعد از ظهر به وقت تهران

برای اولین بار رهبران دو کره تلفنی گفت و گو می کنند

رییس جمهور کره جنوبی و رهبر کره شمالی برای اولین بار پس از جنگ کره در سال ۱۹۵۳ میلادی، ۱۸ آوریل، ۲۹ فروردین با یکدیگر به صورت تلفنی و مستقیم گفت و گو می کنند.

خبرگزاری ایرنا: رییس جمهور کره جنوبی و رهبر کره شمالی برای اولین بار پس از جنگ کره در سال ۱۹۵۳ میلادی، با یکدیگر به صورت تلفنی و مستقیم گفت و گو می کنند.

این ارتباط بخشی از توافقی است که پس از مذاکرات سه روز گذشته دو کشور در منطقه مرزی دو کره، میان طرفین بدست آمد.

هیات های دو کشور در منطقه مرزی در خاک کره شمالی گفت و گوهایشان را درباره راه اندازی یک خط تلفنی انجام دادند و نهایتا اعلام شد که ‘مون جائه این’ رییس جمهور کره جنوبی و ‘کیم جونگ اون’ رهبر کره شمالی حوالی ۱۸ آوریل برای اولین بار از این خط تلفن گرم استفاده خواهند کرد.

دو طرف اعلام کرده اند که هیات های دو کره در این هفته نیز بار دیگر با یکدیگر گفت و گوهایی برای نهایی کردن برنامه راه اندازی این خط تلفن انجام می دهند.

این در شرایطی است در توافقی که ماه گذشته میلادی بدست آمد دو کشور اعلام کردند اجلاس سران دو کره در روز ۲۷ آوریل برگزار خواهد شد.

دو کره پیشتر نیز دو بار نشست های سران را با رهبران وقت دو کشور در سال های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۷ میلادی برگزار کرده اند.

همزمان وزارت وحدت کره جنوبی در بیانیه ای آورده است دو کشور در جریان مذاکراتی در چند هفته گذشته با راه اندازی خط تلفن مستقیم ارتباطی رهبران دو کشور موافقت کرده اند.

این بیانیه تصریح می کند ماه گذشته میلادی یک هیات از امنیت ملی کره جنوبی در کره شمالی توانست با مقام های پیونگ یانگ در این باره به توافق برسد.

خبرگزاری یونهاپ امروز گزارش کرد قرار است در نشست آینده، طرفین درباره جزییات این خط تلفن مستقیم میان ‘مون جائه این’ رییس جمهور کره جنوبی و’کیم جونگ اون’ رهبر کره شمالی رایزنی و این برنامه را نهایی کنند.

دو طرف توافق اصولی کرده اند رهبران دو کشور بتوانند این خط تلفن را در دفاتر خود برقرار کرده و از آن برای موارد مهم و ضروری استفاده کنند.

اگر رهبر کره شمالی ماه جاری میلادی برای نشست سران وارد کره جنوبی شود اولین رهبر این کشور خواهد بود که پس از پایان جنگ کره در سال ۱۹۵۳ میلادی وارد خاک کره جنوبی شده است.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *