پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۱۸ بعد از ظهر به وقت تهران

با انتخاب ترامپ قرارداد های چند میلیارد دلاری ایران چه می شود؟

با انتخاب “دونالد ترامپ” به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا، کمپانی‌های بزرگ نگران چگونگی برخورد وی با ایران هستند.

www.dustaan.com-با انتخاب ترامپ قرارداد های چند میلیارد دلاری ایران چه می شود؟

 پایگاه اینترنتی فاکس بیزینس در گزارشی به قلم “بریتنی دی لی” نوشت: در پی بازگشت کمپانی‌های بزرگ فربی به ایران و سرمایه‌گذاری مجدد در این کشور، تهران بار دیگر در مسیر رشد اقتصادی قرار گرفت. همین چند روز اخیر شرکت نفت و گاز توتال فرانسه قراردادی چند میلیارد دلاری را در ارتباط با توسعه میدان گاز پارس جنوبی با ایران نهایی کرد. پارس جنوبی دارای بزرگترین میدان گاز در جهان است.
دولت “باراک اوباما،” رئیس جمهور آمریکا، نیز اوایل سال جاری میلادی مجوز فروش هواپیما به ایران از سوی دو کمپانی ایرباس و بوئینگ را صادر کرد. این قراردادهای تجاری بخشی از سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی در ایران هستند که به موجب امضای توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها ممکن شدند.
جدول زیر نشان‌دهنده نوسان تولید ناخالص داخلی ایران از سال ۱۹۶۰ تا ۳۱ دسامبر ۲۰۱۴ است:
فاکس بیزینس: ترامپ با قراردادهای چند میلیارد دلاری ایران چه می‌کند؟+ نمودار
“دونالد ترامپ،” رئیس جمهور جدید آمریکا، در تمام مدت تبلیغات انتخاباتی شدیدترین انتقادات را علیه توافق هسته‌ای ایران مطرح کرد و مدعی شد “این بدترین قراردادی است که تاکنون دیده.” بسیاری از نزدیکان ترامپ در کمپین انتخاباتی وی نیز درمورد توافق هسته‌ای ایران با ترامپ هم عقیده هستند. “رودی جولیانی،” شهردار سابق نیویورک و یکی از مشاوران ترامپ، معتقد است بنا به قانون “مراقبت مقرون به صرفه” ترامپ باید خیلی زود توافق صورت گرفته با ایران را اصلاح کند.
این اظهار نظرات نگرانی و تردیدهایی را درمورد سرنوشت کمپانی‌هایی که در ایران سرمایه‌گذاری کرده‌اند، بوجود آورده است.
توتال
کمپانی فرانسوی توتال اولین شرکت غربی در حوزه انرژی بود که بلافاصله پس از لغو تحریم‌ها، مذاکرات تجاری خود را با ایران آغاز کرد. ایران با در اختیار داشتن ۱۰ درصد از منابع نفتی جهان قادر است به یک بازیگر اصلی در صنعت انرژی جهان تبدیل شود.
پروژه توتال در ایران شامل دو مرحله می‌شود؛ اول سرمایه‌گذاری ۲ میلیارد دلاری در این کشور و دوم بالا بردن حجم تولیدات گاز ایران که می‌تواند علاوه بر سوددهی برای فرانسه، نتایج مثبت فراوانی را نیز برای ایران که سالها در تحریم شدید اقتصادی بود به همراه آورد.
توتال که سرمایه‌گذاری‌های متعددی را در حوزه انرژی منطقه انجام داده است چندان نگران عملکرد ترامپ در دوران ریاست جمهوری نیست. کارشناسان توتال معتقدند ورود ترامپ به کاخ سفید تاثیری بر سرمایه‌گذاری این شرکت در میدان گازی پارس جنوبی نخواهد داشت.
“فیلیپ ساکت،” رئیس بخش گاز، انرژی های تجدید پذیر و نیروی شرکت توتال، روز گذشته گفت: انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا تاثیری بر سرمایه گذاری های این شرکت فرانسوی در ایران نخواهد گذاشت.
ارزش سهام توتال در روز چهارشنبه اندکی رشد داشت.
بوئینگ
بزرگترین شرکت هواپیماسازی جهان هنوز قرارداد فروش ۱۰۰ فروند هواپیما را به ایران نهایی نکرده است و درباره انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا اعلام کرد: ما به ترامپ و اعظای جدید کنگره بابت انتخابشان تبریک می‌گوییم و امیدوار هستیم همکاری خوبی با آنها داشته و دولت جدید به شرکت‌های آمریکایی این اطمینان را بدهد تا با تکمیل قراردادهای تجاری موجب توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی در کشور شوند. این قراردادهای تجاری بر پایه حفظ رهبری آمریکا در امنیت ملی خواهد بود.
احتمالا شرکت بوئینگ ناچار خواهد بود برای نهایی کردن قرارداد با ایران مدتی را صبر کند تا ترامپ طبق انچه پیش از این گفته بود بازنگری در متن توافق هسته‌ای داشته باشد.
“گوردن جاندرو،” معاون ارتباطات بوئینگ، اظهار داشت: اگر دولت جدید آمریکا تصمیمی در ارتباط با توافق هسته‌ای ایران اتخاذ کند، شرایط جدید را مورد مطالعه قرار خواهیم داد و سپس درباره نهایی شدن قرارداد با ایران تصمیم‌گیری می‌شود.
جدول زیر نشان دهنده نوسان ارزش شاخص سهان بوئینگ در روز چهارشنبه است:
فاکس بیزینس: ترامپ با قراردادهای چند میلیارد دلاری ایران چه می‌کند؟+ نمودار
ایرباس
ایران دوشنبه این هفته قرارداد خرید ۱۷ فروند هواپیمای ایرباس را با شرکای اروپایی نهایی کرد. با توجه به نیاز ناوگان هواپیمایی ایران به نوسازی، ایرباس مایل است ارتباط تجاری نزدیکی با این کشور داشته باشد و بیشترین بهره را از توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌های اقتصادی علیه ایران ببرد.
“کِلِی مک‌کانل،” رئیس ارتباطات ایرباس در آمریکا، در این باره گفت: ایرباس در حال مشاوره و رایزنی با مقاماتی است که می‌توانند اطمینان دهند تمام قراردادهای شرکت با ایران تحت قوانین و مقررات هستند و هیچ مورد نقض قانون در آنها مشاهده نمی‌شود. این همکاری با مقامات آگاه در آینده نیز ادامه خواهد داشت.
امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *