پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۹:۰۳ بعد از ظهر به وقت تهران

بازگشت به سینمای دفاع مقدس با «دسته دختران»

لیلا حاتمی پس از ۲۲ سال، در فیلمی دفاع مقدسی بازی می‌کند

بازگشت به سینمای دفاع مقدس با «دسته دختران»

منیر قیدی چهار سال پس از اولین فیلم سینمایی خود یعنی «ویلایی‌ها»، قصد دارد در دومین تجربه کارگردانی‌اش فیلم سینمایی «دسته دختران» را جلوی دوربین ببرد. او در این فیلم هم که مانند تجربه نخست، درباره دفاع مقدس ساخته خواهد شد، سراغ ستاره‌ها رفته و لیلا حاتمی اولین بازیگری است که حضورش در آن قطعی شده است. حاتمی با پذیرفتن بازی در فیلم «دسته دختران» دست به انتخاب متفاوتی زده و پس از سال‌ها، بار دیگر بازی در فیلمی دفاع مقدسی را تجربه خواهد کرد.
سال پرکار لیلا حاتمی
با توجه به انتخاب‌هایی که لیلا حاتمی از ابتدای سال ۹۹ تا امروز داشته، می‌توان گفت این بازیگر روزهای بسیار پرکاری را در پیش خواهد داشت. مدتی پیش خبری درباره حضور لیلا حاتمی در فیلم «آخرین سیاره» به کارگردانی ترنس مالیک منتشر و گفته شد که این بازیگر نقش شخصیت «مریم مجدلیه» را برعهده خواهد داشت. او همچنین در چهارمین تجربه همکاری با حمید نعمت‌‌ا… قصد دارد برای بازی در فیلم جدید این کارگردان به نام «چشم و ابرو» جلوی دوربین برود. «دسته دختران» سومین فیلمی است که لیلا حاتمی در شش ماه اول سال جدید، بازی در آن را پذیرفته است.
بازگشت به سینمای دفاع مقدس
سابقه حضور لیلا حاتمی در سینمای دفاع مقدس به یکی از اولین فیلم‌هایی که او بازی کرده است یعنی فیلم «شیدا» به کارگردانی کمال تبریزی برمی‌گردد. او در این فیلم که سال ۷۷ ساخته شده ، نقش پرستاری به نام «شیدا» را بازی کرده است که در بیمارستان از رزمنده‌ای به نام «فرهاد» با بازی پارسا پیروزفر مراقبت می‌کند و برایش قرآن می‌خواند. ارتباط این دو کاراکتر با یکدیگر به ایجاد رابطه‌ای عاطفی میان آن‌ها ختم می‌شود. لیلا حاتمی در هفدهمین جشنواره فیلم فجر، برای بازی در این فیلم نامزد بهترین بازیگر نقش اول زن شد، اما جایزه سیمرغ جشنواره به هدیه تهرانی برای بازی در فیلم «قرمز» اثر فریدون جیرانی رسید. لیلا حاتمی پس از «شیدا» در فیلم دفاع مقدسی دیگری دیده نشد و اکنون پس از گذشت ۲۲ سال از اولین حضور در سینمای جنگ، قصد دارد در فیلم «دسته دختران» بازی کند.
حرکت منیر قیدی در مسیر سینمای جنگ
منیر قیدی در اولین فیلم خود «ویلایی‌ها» سراغ روایت قصه‌ای زنانه در جنگ تحمیلی رفت که ماجرای همسران چند رزمنده را روایت می‌کرد که در منطقه‌ای نزدیک به جبهه‌های جنگ ساکن شده بودند. او در دومین فیلم خود نیز سراغ چنین قصه‌ای رفته و همان طور که از نام فیلم پیداست، قصد دارد حضور زنان و دختران را در دفاع و مقاومت خرمشهر در برابر ارتش عراق، به تصویر بکشد. این پروژه اکنون در مرحله تحقیق و نگارش است و فیلمنامه آن را منیر قیدی، میلاد اکبرنژاد و ابراهیم امینی به رشته تحریر درآورده‌اند. این کارگردان همزمان با سینما، در تلویزیون هم سراغ موضوع دفاع مقدس رفته است. او تهیه‌کنندگی سریالی ویژه پخش از شبکه پنج را برعهده گرفته است که ساختاری اپیزودیک خواهد داشت و داستان‌های آن با محوریت خانواده در دفاع مقدس روایت خواهد شد. طبق گفته قیدی، در صورتی که تولید این مجموعه با پروژه‌های دیگر او تداخل نداشته باشد، خودش آن را کارگردانی خواهد کرد، اما فعلا در مقام تهیه‌کننده در پروژه حضور دارد.
روایت قصه‌های زنانه از دفاع مقدس
این اولین بار نیست که از زاویه نگاه زنان و به واسطه کاراکترهای زن به موضوع دفاع مقدس پرداخته و داستان‌ زنانه‌ای به تصویر کشیده می‌شود. فیلم «ویلایی‌ها» برخلاف آثاری که در آن‌ها، به زنان سال‌ها پس از جنگ پرداخته می‌شد و شاهد تبعات جنگ در زندگی آن‌ها بودیم، به نقش و حضور زن‌ها و دختران درست در بحبوحه جنگ می‌پرداخت و سختی‌هایی  را که به آن‌ها تحمیل شده بود نشان می‌داد. نرگس آبیار در فیلم «نفس» محصول سال ۹۴، داستان دختربچه‌ای به نام «بهار» را روایت می‌کند که بی‌توجه به اتفاقات اطرافش و جنگ تحمیلی، در رویاهای خود سیر می‌کند و قربانی این جنگ می‌شود. آبیار پیش از این فیلم در «شیار ۱۴۳» هم با پرداختن به مادر شهید گمنامی که سال‌ها در انتظار رسیدن خبری از فرزندش است، تلاش کرده رنجی که مادران شهدا و رزمنده‌ها تحمل کرده‌اند و چشم انتظاری آن‌ها را نشان بدهد. فیلم «دلتنگی‌های عاشقانه» ساخته رضا اعظمیان نیز که سال ۹۱ ساخته شده است، برشی از زندگی عاشقانه شهید منوچهر مدق و همسرش فرشته ملکی را روایت می‌کند و به صبوری ها و فداکاری‌های زنان در جنگ تحمیلی می‌پردازد. فیلم های«بوسیدن روی ماه» و «روزهای زندگی» که سال ۹۰ ساخته شده‌اند نیز جزو آثار زنانه سینمای دفاع مقدس به شمار می‌روند.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *