پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۸:۵۰ بعد از ظهر به وقت تهران

ایسیو خودرو چیست؟ نحوه کار و علائم تعمیر ecu

ایسیو یا کامپیوتر خودرو به عنوان یکی از اجزای مهم و حائز اهمیت خودرو وظایف گوناگونی را در ساختار خودرو عهده دار می باشد. در ساختمان خودروهای مدرن و جدید امروزی و به منظور سهولت در سرویس و خدمات وسیله نقلیه از ریز پردازنده ها و انواع تجهیزات الکترونیک استفاده به عمل می آید.

افزایش سطح رفاهی و ضریب ایمنی، کاهش چشمگیر سیم کشی و قابلیت تشخیص مشکلات و ایرادات فنی خودرو، برخی از مزایای مهم استفاده از ریز پردازنده ها و تجهیزات الکترونیکی در پیکره خودروها به شمار می رود. Ecu خودرو به عنوان قدرتمندترین و قوی ترین کامپیوتر موجود در خودروها شناخته می شود.

 

ایسیو خودرو چیست و چه وظایفی دارد؟

یکی از مهمترین وظایف ایسیو خودرو کنترل و مدیریت اعمال پیشرانه می باشد. به عبارت دیگر، نظارت و بررسی آلایندگی پیشرانه، میزان مصرف سوخت و کنترل سیستم الکترونیکی خودرو، به وسیله کامپیوتر مرکزی یا ایسیو به نحو مطلوب امکان پذیر می گردد.
جمع آوری اطلاعات به دست آمده از سنسورهای خودرو به منظور کنترل و بررسی وضعیت کلی وسیله نقلیه، از دیگر وظایف مهم ایسیو خودرو محسوب می شود. باید ابراز نمود که محاسبه میلیون ها پردازش مانند بهترین زمان برای جرقه زنی شمع ها به وسیله کامپیوتر خودرو انجام می پذیرد.

 

 

مهمترین برندهای ecu خودرو

در میان برخی از برندهای ایسیو در صنعت خودرو سازی در طیف وسیع و گسترده ای استفاده می شوند که در ادامه به برخی از این برندهای مطرح اشاره می کنیم.
ایسیو زیمنس: یکی از ایسیوهای پرکاربرد در خودروهای مختلف ایسیو مارک زیمنس می باشد. در بسیاری از خودروهای تولید داخل ایسیو زیمنس در مقیاس وسیعی مورد استفاده واقع می شود.
ایسیو کروز: از دیگر ایسیوهای مورد استفاده در صنعت خودروسازی ایسیو کروز می باشد. ایسیوهای کروز متناسب با یگانه سوز یا دوگانه سوز بودن در خودروهای مختلف به کار گرفته می شوند.

 

 

 

چگونه میتوان مارک ایسیو استفاده شده در خودرو را مشخص نمود؟

در این زمینه باید خاطر نشان نمود که یکی از بهترین راهکارها برای تشخیص مارک ایسیو خودرو، توجه به کویل خودرو می باشد. بر این اساس، چنانچه وایرها کویل به شکل خطی باشد، ایسیو خودرو زیمنس و چنانچه به شکل مربع باشد، ایسیو بوش یا ساژم می باشد.

نحوه کار و مشخصات ecu خودرو

عملکرد و انجام فعالیت این قطعه کاربردی با به دست آوردن اطلاعات ماشین صورت می گیرد. برای گزارش و رساندن اطلاعات و داده ها به ایسیو خودرو، سنسورهای مختلفی در ساختمان ماشین تعبیه می گردد. سنسور دود، سنسور ضربه، سنسور اکسیژن، دمای هوا، دمای آب و سنسور دریچه گاز، از مهمترین سنسورهای موجود در خودروها می باشند.
سنسورهای تعبیه شده بررسی و نظارت بر دور موتور، درجه حرارت رادیاتور و اکسیژن موجود در اگزوز را در دستور کار قرار می دهند. قرار گرفتن داده ها و اطلاعات جمع آوری شده از سنسورهای خودرو به قسمت واحد کنترل موتور خودرو منتقل می شوند. در این بخش با بررسی و محاسبات مختلف انجام شده بر روی داده ها، دستور لازم برای بخش کنترل کننده های مکانیکی ماشین ارسال می گردد.
پردازنده های استفاده شده به عنوان ایسیو یک پردازنده ۳۲ بایتی ۴۰ مگا هرتزی بوده که با قرار گرفتن در ساختار ماشین بسیار کارایی و کاربرد دارد. لازم به ذکر است که مدیریت و کنترل دقیق سوخت، قابلیت احتراق کامل، قابلیت ارائه خطاها، کنترل و بررسی وضعیت شاسی و اتاق خودرو و نظارت بر سیستم سوخت رسانی، برخی از کاربردهای ایسیو خودرو به شمار می رود.

 

 

مهمترین علائم تعمیر ecu خودرو

تعمیر ایسیو خودرو بسیار حائز اهمیت می باشد. در ادامه به آموزش تعمیر ایسیو می پردازیم. این قطعه در ساختار خود از دو حافظه موقت و دائم برخوردار می باشد. در قسمت حافظه موقت خودرو همه داده های مرتبط با مشکلات و خطاهای ایجاد شده در خودرو ثبت و ضبط می شود. لازم به ذکر است که شناسایی و رفع مشکلات ایجاد شده در ساختار خودرو با استفاده از دستگاهی به نام دیاگ میسر می شود. با متصل شدن دیاگ به ایسیو خودرو، بسیاری از خطاها و مشکلات موجود در قسمت های مختلف خودرو به راحتی شناسایی می شوند.
در برخی مواقع مشکلات و ایراداتی در ایسیو خودرو ایجاد می شود که در عملکرد و کارکرد ماشین تاثیر بسزایی برجای می گذارد. بر این اساس، یکی از مواردی که نیاز به تعمیر ایسیو خودرو ضرورت پیدا می کند، نیم سوز شدن قطعات داخلی ایسیو می باشد. در چنین مواقعی علاوه بر به سختی روشن شدن خودرو، توان و قدرت وسیله نقلیه نیز کاهش پیدا می کند.
در صورت بروز آسیب جدی تر در ایسیو در صورت حرکت، خودرو خاموش شده و دیگر روشن نمی شود. همچنین، روشن نشدن موتور، عملکرد نامطلوب سیستم موتور و ریپ زدن خودرو، نمایانگر خرابی و بروز مشکل در ایسیو خودرو می باشد. در ضمن، روشن شدن چراغ زرد رنگ چک خودرو نیز موید کارکرد نامطلوب کامپیوتر خودرو می باشد.

 

چگونه ایسیو خودرو را تعمیر کنیم؟

با توجه به حساس و پیچیده بودن ایسیو، تعمیر آن امری تخصصی بوده و نیازمند کسب دانش و مهارت لازم در این حوزه است. زیرا تعمیر و عیب یابی اشتباه آن ممکن است مشکلات بیشتری را برای این قطعه و خودرو ایجاد کند.
بنابراین توصیه می کنیم پیش از آن که اقدام به تعمیر کنید، مهارت های لازم را کسب نمایید. بهترین راه برای کسب مهارت های لازم برای عیب یابی و تعمیر ایسیو خودرو شرکت در دوره های آموزش ایسیو آن هم در آموزشگاهی معتبر است.
امروزه آموزشگاه های متعددی دوره های ایسیو را برگزار می نمایند. آموزشگاه برق گستران یکی از بهترین آموزشگاه های برگزار کننده دوره آموزش تعمیر ecu در کشور است که به صورت تخصصی و کاملا عملی به آموزش صفر تا صد تعمیر ایسیو انواع خودرو ها می پردازد.
این آموزشگاه درک عمیقی در کارآموزان ایجاد کرده و به همین دلیل بیش از ۸۵ درصد کارآموزان این دوره در پایان کلاس وارد بازار کار می شوند.
آموزش نصب دزدگیر خودرو، آموزش تعمیرات بردهای الکترونیکی، آموزش برق خودرو، آموزش تعمیرات کولر گازی و پکیج، دوره آموزش برق ساختمان برخی از دیگر دوره های آموزشی برگزار شده در این آموزشگاه است.
برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دوره های این آموزشگاه می توانید به سایت برق گستران به آدرس /https://barghgostaran.com مراجعه نمایید. همچنین جهت دریافت مشاوره رایگان می توانید با شماره ۰۲۱۶۶۵۹۷۳۰۵ تماس بگیرید.

۴/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *