شنبه , ۸ ام اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۰:۳۳ قبل از ظهر به وقت تهران

ایران برای اولین بار قهرمان وزنه‌ برداری جهان شد/ اعتراض سلیمی به هیئت ژوری

رقابت‌های دسته ۱۰۵+قهرمانی جهان امروز صبح در آمریکا برگزار شد و سعید علی‌حسینی پس از ۸ سال و بازگشتی دوباره توانست مدال برنز حرکت یکضرب را از آن خودش کند.
http://file.varzesh3.com/pictures/01257963.jpg

ایران برای اولین بار قهرمان وزنه‌ برداری جهان شد

آخرین روز از رقابت های وزنه برداری قهرمانی جهان صبح امروز در آناهیم آمریکا برگزار شد.در این وزن ایران دو نماینده داشت،یکی بهداد سلیمی که همه دیدند در المپیک چه اتفاقی برایش افتاد و دیگری سعید علی حسینی دلاوری که پس از ۸ سال محرومیت دوباره پا به عرصه رقابت های وزنه برداری گذاشت.

سعید قبل از بهداد روی تخته رفت.اعضای کادر فنی برای او وزنه ۲۰۳ کیلوگرمی را انتخاب کردند که در عین ناباوری او دو بار پشت این وزنه ایستاد و حتی نتوانست این وزنه را بالای سرش بکشد!شرایط برای علی حسینی سخت شده بود.مشکل او روحی و روانی بود،اگر نه سعید در تمرینات وزنه هایی به مراتب سخت تر و سنگین تر از این را بالای سرش برده بود.با این حال او برای سومین بار پشت وزنه ۲۰۳ کیلوگرمی ایستاد و این بار با تمرکز بالا توانست این وزنه را مهار کند.

پس از سعید نوبت بهداد سلیمی بود تا به روی تخته برود.اعضای کادر فنی برای بهداد و در حرکت نخست وزنه ۲۰۵ کیلوگرمی را انتخاب کرده بودند.وزنه ای که که سلیمی آن را به راحتی بالا کشید،اما کمی تامل کرد تا بتواند ثابت روی دو پای خودش بایستد.

پس از بهداد لاشا تالاخادزه گرجستانی که عنوان قویترین مرد جهان را یدک می کشید به روی تخته آمد و موفق شد وزنه ۲۱۰ کیلوگری را به راحتی بالای سرش ببرد.با این شرایط سلیمی وزنه ۲۱۱ کیلوگرمی را انتخاب کرد.او ۲۱۱ کیلوگرم را خیلی راحت تر از ۲۰۵ کیلوگرم بالای سرش برد تا یک کیلوگرم از تالاخادزه بالا بیفتد.این در شرایطی بود که وزنه بردار گرجستانی هنوز دو حرکت دیگر داشت و بهداد یک حرکت.

این بار گرجستانی ها برای تالاخادزه وزنه ۲۱۵ کیلوگرم را انتخاب کردند.او این بار هم به راحتی این وزنه را مهار کرد مربیان تیم ملی برای آخرین حرکت بهداد سلیمی وزنه ۲۱۶ کیلوگرمی را درخواست کنند.وزنه ای که بهداد در مهار کردن آن ناکام ماند.

حالا این بهترین فرصت بود برای اینکه تالاخادزه وزنه ۲۲۰ کیلوگرمی را درخواست کند و ۳ کیلوگرم به رکورد دنیا اضافه کند.او در تمرین این وزنه را مهار کرده بود و این بار هم توانست با مهار این وزنه هم رکورد بشکند و مدال طلا را از آن خودش کند.

حرکت دو ضرب

برای حرکت دو ضرب نخستین وزنه بردار ما سعید علی حسینی بود که به روی تخته آمد.او تصمیم داشت وزنه ۲۴۰ کیلوگرمی را مهار کند که با صلاحدید مربیان برای او ۲۳۶ کیلوگرم انتخاب شد تا در جدول مسابقات باقی بماند.سعید به راحتی این وزنه را مهار کرد تا نوبت به بهداد سلیمی برسد.

بهداد خودش را آماده می کرد تا وزنه ۲۴۱ کیلوگرمی را مهار کند که این کار را به راحتی انجام داد اما هیات ژوری حرکت بهداد سلیمی را خطا اعلام کرد تا بهداد برای دومین حرکت خودش وزنه ۲۴۲ کیلوگرمی را انتخاب کند.او این وزنه را مهار کرد تا در رقابت با تالاخادزه باقی بماند.

پس از بهداد تالاخادزه به روی تخته آمد و وزنه ۲۴۳ کیلوگرمی را به راحتی بالای سرش برد.همینوزنه را سعید علی حسینی هم زد و آن را به راحتی بالای سرش برد. ۲۵۰،وزنه ای بود که مربیان تیم ملی برای سعید علی حسینی انتخاب کردند اما جالب اینجاست که گرجستانی ها که ۲۵۵ کیلوگرم را برای تالاخادزه انتخاب کرده بودند وزنه خودشان را تغییر دادند و برای او ۲۵۰ کیلوگرم را انتخاب کردند.وزنه ای ک این بار هم به راحتی آن را مهار کرد.این اتفاق در شرایطی افتاد که سعید علی حسینی هم یک کیلوگرم وزنه خودش را بیشتر کرد تا بالاتر از تالاخادزه قرار بگیرد.سعید این وزنه را به راحتی مهار کرد تا پس از ۸ سال یک بازگشت خوب به دنیای وزنه برداری داشته باشد.پس از سعید،بهداد سلیمی روی تخته آمد و موفق شد وزنه ۲۵۲ کیلوگرمی را مهار کند.اما باز هم هیات ژوری حرکت او را قبول نکردند تا یک شوک را به او وارد کنند.مهار بهداد به عقیده خیلی ها درست بود اما نظر هیات ژوری این بود که بهداد خطای مسلم کرده و مهار وزنه او مورد قبول نیست.


بهداد سلیمی با درآوردن مدال برنز و نقره خود نسبت به رای هیات ژوری اعتراض کرد.

در مراسم اهدای مدال دسته فوق سنگین وزنه برداری قهرمانی جهان، بهداد سلیمی اعتراض خود را به رای هیات ژوری نشان داد.

تاماش آیان رییس فدراسیون جهانی مدال برنز مجموع را برگردن سلیمی انداخت اما او پس از دست دادن با آیان بلافاصله مدال را  از گردنش درآورد و در جیب خود گذاشت.

او مدال نقره یک ضرب خود را نیز از گردن در آورد.

سلیمی هنگام دست دادن با آیان  با او صحبت و اعتراض خود را نسبت رای هیات ژوری  اعلام کرد.

هیات ژوری  در حرکت دوضرب وزنه ۲۵۲ کیلوگرم سلیمی را قبول نکرد در حالی که او از داوران سه چراغ سفید گرفته بود.

سلیمی با این وزنه می توانست مدال نقره مجموع و برنز دوضرب را بگیرد اما او اکنون تنها مدال برنز مجموع و نقره یک ضرب را گرفت.

سعید علی حسینی   با رکورد ۲۰۳  یک ضرب، ۲۵۱ دوضرب و مجموع ۴۵۴ کیلوگرم  نقره مجموع  و ۲ مدال برنز یک ضرب و دوضرب را کسب کرد.

بهداد سلیمی  با رکورد ۲۱۱  یک ضرب، ۲۴۲ دوضرب و مجموع ۴۵۳ کیلوگرم نقره یک ضرب و برنز مجموع را گرفت

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *