پنجشنبه , ۹ ام فروردین ماه سال ۱۴۰۳ ساعت ۹:۲۵ بعد از ظهر به وقت تهران

ایرانی‌ ها روزی چند میلیارد تومان سیگار و قلیان می‌ کشند؟

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران با بیان اینکه سالانه بین ۵۰ تا ۶۰ میلیارد نخ سیگار در ایران مصرف می شود، گفت: خرج روزانه سیگار و قلیان در مملکت بیش از ۳۰ میلیارد تومان است.

ایرانی‌ها روزی چند میلیارد تومان سیگار و قلیان می‌کشند؟

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدرضا مسجدی در مصاحبه با رادیو اظهار داشت: آسیب ها و پیامدهای ناشی از مصرف سیگار بسیار جدی و گاهی جبران ناپذیر است و بر اساس آخرین آمار ها در حال حاضر ۲۴ درصد مردان و ۳,۵ تا ۴ درصد زنان در ایران سیگار می کشند.

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران گفت: سن شیوع استعمال دخانیات در کشور به ۱۳ تا ۱۴ سالگی رسیده است.

وی با بیان اینکه سالانه بین ۵۰ تا ۶۰ میلیارد نخ سیگار در ایران مصرف می شود، افزود: خرج روزانه سیگار و قلیان در مملکت بیش از ۳۰ میلیارد و در سال بالاتر از ۱۰ هزار میلیارد تومان است.

مسجدی ضمن اشاره به این جمله که ایران عضو معاهده جهانی کنترل دخانیات و همچنین قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات سال ۱۳۸۵ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است، اظهارداشت: اعمال و نظارت بر اجرای قانون در کشور بسیار ضعیف است.

وی تصریح کرد: برنامه ریزی و سیاست گذاری در مملکت باید به نحوی باشد که تمایل جوانان به استعمال دخانیات هر روز نسبت به گذشته کمتر شود.

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران با تاکید بر اینکه عرضه دخانیات در کشور باید قانون مند و محدود شود، گفت: مصرف سیگار سبب مشکلات جسمی، روحی، بیماری، مرگ و تضعیف اقتصاد خانواده و جامعه می شود.

وی با بیان اینکه طبق قانون عرضه دخانیات از سوی واحدهای صنفی دارای پروانه کسب باید عرضه شود، افزود: در حال حاضر بیش از ۲۰۰ هزار مغازه، دکه، بقالی و سوپر مارکت در کشور دخانیات عرضه می کنند که ۶۵ درصد این واحدها فاقد پروانه کسب هستند.

مسجدی با اشاره به این جمله که تبلیغات دخانیات بصورت مستقیم و غیر مستقیم در کشور ممنوع است، اظهارداشت: سیگار یکی از مواردی که متاسفانه از سوی برخی فیلمسازان از طریق رسانه سینما تبلیغ می‌شود.

وی تصریح کرد: سیگار کشیدن واقعی در فیلم و سریال منجر به تبلیغ این پدیده شوم در جامعه خواهد شد زیرا نوجوانان و جوانان به بازیگرها و بازیکن‌ها علاقمندو حرکات آنان را تقلید می‌کنند.

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران گفت: دسترسی آسان به سیگار و قلیان و همچنین ارزان قیمت بودن این مواد موجب گرایش بیشتر افراد به مصرف دخانیات در جامعه می شود.

وی افزود: جامعه ای می تواند به سمت کاهش مصرف مواد دخانی حرکت کند که سیاست های پیشگیری از شیوع مصرف سیگار و قلیان را به درستی به مرحله اجرا درآورد.

امتیاز دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *